ICT TOOLS BASED ON AI TECHNOLOGY, FOR TEACHERS IN TRAINING OF THE DEGREE IN ARTISTIC EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF PAMPLONA.

Authors

  • Laura Alejandra Reina Lagos
  • Danny Miguel Tarazona Rivera

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3687

Keywords:

ICT tools, Artificial Intelligence, teacher training

Abstract

The use of ICT tools with a technological base in AI is a highly significant fact in the current university context, because it seeks to ensure that teachers are at the forefront of the demands in this new era. In this sense, this article was framed with the purpose of analyzing the influence of ICT from AI to train future teachers in Colombia. In this way, there are epistemological and didactic elements that influence the idea of carrying out educational processes based on the needs of the now, and this applies to the teacher training of the artistic program at the University of Pamplona. To achieve this goal, this article is qualitative, from the documentary design to giving the possibility of generating an essay-type text. As a result, the need to assume a technological and didactic stance based on the use of AI as a technological tool of great impact in educational scenarios that aim to give way to the structuring of a new idea of teacher training is specified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Alejandra Reina Lagos

Universidad de Santander, Cúcuta

Danny Miguel Tarazona Rivera

Tecnología e Informática Institución ITA, Villa del Rosario

References

Acevedo, A. y López, A. (2004). El proceso de la entrevista. México: Limusa.

Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coords.), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp.13-32). Asociación Espiral, Educación y Tecnología.

Creswell, J. (2014). Diseño de investigación: enfoques cualitativos, cuantitativos y de métodos mixtos. EEUU: Sage.

Díaz B., Á. (2011). Competencias en educación. Corrientes de pensamiento e implicaciones para el currículo y el trabajo en el aula. Revista Iberoamericana de Educación Superior, vol. II, núm. 5, 2011, pp. 3-24. Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Durán, B. Z., López, J. F. B., Martínez, J. G. y Flores, T. G. (2017). Formación en TIC y competencia digital en la docencia en instituciones públicas de educación superior. Apertura, 9(1), 80-96. https://bit.ly/3gL0hoD DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v9n1.922

Fernández Batanero, J. M., & Rodríguez Martín, A. (2017). TIC y diversidad funcional: conocimiento del profesorado. EJIHPE. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 7(3), 157-175. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/69546 DOI: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v7i3.204

Gamboa Suárez, A. A., Hernández-Suárez, C. A. y Prada Núñez, R. (enero-junio, 2018). Práctica pedagógica y competencias TIC: atributos y niveles de integración en docentes de instituciones educativas de básica y media. Saber, Ciencia y Libertad, 13(1), 258–274. DOI: https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2018v13n1.2090

Hernández, R.M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325-347. Doc: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Martínez, C. (2009). La educación a distancia: sus características y necesidades en la educación actual. Educación, XVII (33), 7-27.

Puentes Gaete, A., Roig Vila, R., Sanhueza Henríquez, S., & Friz Carrillo, M. (2013, enero). Concepciones sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y sus implicaciones educativas: Un estudio exploratorio con profesorado de la provincia de Ñuble, Chile. Revista CTS, 8(22), 75-88.

Rodríguez, M. (2017). Perfil profesional del dirigente deportivo regional: Valle del Cauca y Risaralda. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, RIIEP, 10(2). DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X. DOI: https://doi.org/10.15332/s1657-107X.2017.0002.05

Sánchez, A., Martínez, C. & Marrero, C. (2004). Necesidad del estudio de las competencias laborales. Una mirada a sus orígenes. Revista Cubana de Educación Superior, 24, 53–65.

UNESCO (2015). La Educación para todos 2000-2015: Logros y desafíos. París: UNESCO.

UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC

Published

2025-04-23

How to Cite

Laura Alejandra Reina Lagos, & Danny Miguel Tarazona Rivera. (2025). ICT TOOLS BASED ON AI TECHNOLOGY, FOR TEACHERS IN TRAINING OF THE DEGREE IN ARTISTIC EDUCATION AT THE UNIVERSITY OF PAMPLONA. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3687