PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSION PROCESSES

Authors

  • Blanca Rosa Caicedo Hernández
  • Euler Giovani Pedroza Duran
  • Jhoney Díaz Fajardo

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3697

Keywords:

Pedagogical strategies, inclusion, inclusion processes

Abstract

Pedagogical strategies for the development of inclusion processes are essential to ensure that all students, regardless of their abilities, backgrounds, or contexts, have access to equitable, quality education. These strategies should focus on creating a welcoming and respectful learning environment where diversity is valued as a treasure. For this reason, the objective of this article is to analyze the use of pedagogical strategies for the development of inclusion processes. To achieve this goal, a qualitative methodology based on an essay-type text will be used. The implementation of differentiated methodologies allows for addressing the diverse needs and learning styles of students, facilitating their active participation in the classroom. Furthermore, encouraging peer collaboration through cooperative learning not only promotes inclusion but also strengthens social and emotional skills, essential for students' comprehensive development. Likewise, it is crucial that educational institutions adopt a proactive approach to the ongoing training of teaching staff on inclusive practices. This includes training on how to identify and eliminate barriers to learning, as well as the use of adaptive resources and assistive technologies to facilitate the full participation of all students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Blanca Rosa Caicedo Hernández

Institución Educativa Juan Pablo I
Norte de Santander

Euler Giovani Pedroza Duran

Institución Educativa Juan Pablo I
Norte de Santander

Jhoney Díaz Fajardo

Institución Educativa Juan Pablo I
Norte de Santander

References

Coll (1995). Los valores y la educación. México: Trillas.

Vélez (2012) “Una escuela sentipensante para el reconocimiento y práctica de los derechos humanos”. Revista Rastros Rostros, 16 (30), pp. 95-104. Disponible en http://revistas.ucc.edu.co/index.php/ra/article/view/824

García (1999). El paradigma humanista en la educación. Universidad de Guanajuato: México

Constitución Política de Colombia (1991) Bogotá, Colombia.

Ley General de Educación 115 de 1994. República de Colombia.

Colombia aprende (2016). Ministerio de educación nacional de Colombia. Realidades de inclusión

Carr (2002). La escuela diversa: Educación para todos. Madrid: UAB

Tacca (2011). Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación: 123-135

Roselli (2011). Pedagogía de la diversidad. Desafío del mundo contemporáneo. Los profesores como intelectuales. Santiago de Chile: Lom Ediciones.

Hurtado (2007). Conmover la educación. Ensayos para una pedagogía de la diferencia. Buenos Aires: Ediciones Noveduc.

Rincón (2006). La integración escolar del alumnado con necesidades educativas especiales en el municipio Caroní de Venezuela. Tesis doctoral. Universidad de Girona: España.

Arteaga, Armada y Martínez (2016). Atender a la diversidad: el control social en la significación de alteridad(a) normal. Revista de pedagogía crítica Nro.7. En: http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/

Rivero (2017). Las Cinco Vocales de la Pedagogía. Venezuela-Maracaibo: Centro de Formación P. Joaquín

Published

2025-04-23

How to Cite

Blanca Rosa Caicedo Hernández, Euler Giovani Pedroza Duran, & Jhoney Díaz Fajardo. (2025). PEDAGOGICAL STRATEGIES FOR THE DEVELOPMENT OF INCLUSION PROCESSES. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3697