CONCEPTS ON MATHEMATICS TEACHING FROM A DIDACTIC PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3698Keywords:
Conceptions, teaching, mathematics, didactic perspectiveAbstract
Concepts on mathematics teaching from a didactic perspective encompass a broad spectrum of approaches that seek to optimize learning and understanding of this discipline. One of the most relevant conceptions is the constructivist approach, which maintains that students construct their own knowledge through meaningful experiences and interaction with their environment. For this reason, the objective of this article is to analyze the impact of these conceptions on mathematics teaching from a didactic perspective. To achieve this goal, a qualitative methodology based on an essay-type text will be used. From this perspective, the importance of promoting active learning is emphasized, where students not only memorize formulas or procedures, but also deeply understand mathematical concepts. This involves the use of practical activities, contextualized problems, and the promotion of critical thinking, allowing students to relate mathematics to real-life situations and develop problem-solving skills.
Downloads
References
Rosental, M. y Iudin, P. (1999). Diccionario filosófico. Bogotá: Talleres de Gráficas Modernas.
Castoriadis, C. (1997). El Imaginario social instituyente. Zona Erógena, 35, 1-9. Recuperado de http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/267/Castoriadis %20Cornelius%20-%20El%20Imaginario%20Social%20Instituyente.pdf
Da Ponte, J. (1994). Mathematics teacher's profesional knowledge. (Eds.), Proceedings PME XVIII. Lisboa, Portugal.
Díaz y Hernández (2002). Corrientes pedagógicos, modelos pedagógicos y enfoques curriculares para enseñar geometría. Relación sistémica entre ellos. Colombia – Medellín. En: Revista Avanzada, Universidad de Medellín.
Chadwick (1988). Didáctica de las matemáticas para maestros. Granada: Universidad de Granada.
Morín (1999). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Buena visión.
Alanis, C (1999). Concepciones como referente de calidad educativa. El caso del Municipio de Sopetran, Antioquia (Colombia). Revista Espacios.
Blanco, Higuita y Oliveras (2015) Experiencia didáctica. [Documento en línea] Disponible en: www.aulaexclusivaautismo [Consulta 2018, diciembre 2]
Ministerio de Educación Nacional (2016). Políticas Educativas. Bogotá.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.