THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A VIRTUAL PEDAGOGICAL ASSISTANT TO STRENGTHEN EXECUTIVE SKILLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT

Authors

  • Angela Julieth Puerto Vargas
  • Nidia Janeth Ruiz Mendoza

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4142

Keywords:

pedagogical, artificial, intelligence, assistant, capabilities

Abstract

The essay discusses the use of artificial intelligence as a virtual pedagogical assistant to enhance educational capabilities in the educational environment. It reveals that there are different types of artificial intelligence and that their use has different purposes. Artificial intelligence operates with mathematical models that allow for anticipating future events or circumstances. It helps humans rethink ideas and guide pedagogical actions for teachers and students. It also helps in the development of cognitive skills, enabling reasoning and response in critical situations. The essay highlights that artificial intelligence can be a valuable ally for managerial and high-ranking positions within educational institutions. Implementing artificial intelligence, particularly virtual teaching assistants, can significantly enhance executive skills in the educational field.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Julieth Puerto Vargas

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Nidia Janeth Ruiz Mendoza

Estudiante de Doctorado en Educación.
Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

References

Alvarez, A., Rodriguez, Z., & Padron. (2021). Estrategia metodológica a partir de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje desde el trabajo metodológico. https://www.researchgate.net/publication/351873865_Estrategia_metodologica_a_partir_de_los_entornos_virtuales_de_ensenanza_aprendizaje_desde_el_trabajo_metodologico

Andrade, O. (2024). Ambientes Virtuales de Aprendizaje y Dispositivos Tecnológicos: un análisis de las tecnologías emergentes dentro del campo educativo. https://www.academia.edu/127917992/Ambientes_Virtuales_de_Aprendizaje_y_Dispositivos_Tecnol_%C3%B3gicos_un_an_%C3%A1lisis_de_las_tecnolog%C3%ADas_emergentes_dentro_del_campo_educativo

Bellas, F., Castro, L., Martinez, X., & Piñero, T. (2024). Inteligencia artificial generativa en el entorno académico. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/39745

Bolaño, M. (2024). Inteligencia artificial para la educación: desafíos y oportunidades. https://doi.org/https://doi.org/10.21676/23897856.5997 DOI: https://doi.org/10.21676/23897856.5997

completa cartera de informática de IA en el MWC 2025, líder en la transformación del sector desde el desarrollo hasta la implementación. (2025). https://www.afp.com/es/infos/gigabyte-presenta-su-completa-cartera-de-informatica-de-ia-en-el-mwc-2025-lider-en-la

Diaz, L., Tito, J., Garcia, G., & Boy, A. (2021). Inteligencia artificial aplicada al sector educativo. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890555

Educación en Finlandia: un referente para los docentes actuales. (2025). https://teacherspro.com/educacion-en-finlandia-un-referente-para-los-docentes-actuales/

Gallent, C., Zapata, A., & Otego, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. https://revistaseug.ugr.es/index.php/RELIEVE/article/view/29134

Garcia, M. (2024). Transformando la educación con Inteligencia Artificial:innovaciones para mejorar la experiencia y el rendimiento académico. https://www.researchgate.net/publication/388579159_Transformando_la_educacion_con_Inteligencia_Artificial_innovaciones_para_mejorar_la_experiencia_y_el_rendimiento_academico

Herrara, F. (2024). Gestión del aula y calidad de la educación superior. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/90379

Jardon, M., Granizo, J., Yaselga, W., & Cocha, M. (2024). Impacto de los asistentes virtuales de inteligencia artificial en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. https://www.researchgate.net/publication/382813856_Impacto_de_los_asistentes_virtuales_de_inteligencia_artificial_en_el_rendimiento_academico_de_estudiantes_universitarios

Jardon, M., Granizo, J., Yaselga, W., & Cocha, M. (2024). Impacto de los asistentes virtuales de inteligencia artificial en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. https://www.researchgate.net/publication/382813856_Impacto_de_los_asistentes_virtuales_de_inteligencia_artificial_en_el_rendimiento_academico_de_estudiantes_universitarios

Jardón, M., granizo, J., Yaselga, W., & Cocha, M. (2024). Impacto de los asistentes virtuales de inteligencia artificial en el rendimiento académico de estudiantes universitarios. https://www.researchgate.net/publication/382813856_Impacto_de_los_asistentes_virtuales_de_inteligencia_artificial_en_el_rendimiento_academico_de_estudiantes_universitarios

Lescano, A. (2024). Integración de Tecnologías Digitales Emergentes para Mejorar el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje en la Asignatura de Robótica en la Formación Tecnológica. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1802

Muñoz, J., & Fuertes, M. (2024). Oportunidades de la Inteligencia Artificial (IA) en la enseñanza y el aprendizaje de lenguas / Opportunities for Artificial Intelligence (AI) in Language Teaching and Learning. https://www.researchgate.net/publication/376575235_Oportunidades_de_la_Inteligencia_Artificial_IA_en_la_ensenanza_y_el_aprendizaje_de_lenguas_Opportunities_for_Artificial_Intelligence_AI_in_Language_Teaching_and_Learning

Paguay, M., Jimenez, D., Quiliguango, V., Maynaquez, M., Coello, C., & Coello, S. (2024). La ética en el uso de la inteligencia artificial en los procesos educativos. https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/530/740

Paraguay, M., Jimenez, D., Quiliguamgo, V., Maynaguez, M., Angeles, C., & Coello, S. (2024). La ética en el uso de la inteligencia artificial en los procesos educativos. https://www.retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/530

Perez, & Alejandro. (2024). Funciones ejecutivas, autocontrol y perspectiva temporal: comparación entre jóvenes deportistas amateurs y no-deportistas. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/18634

Posligua, E., & Avila, J. (2022). Estrategia metodológica para fortalecer el aprendizaje significativo de lectura en los estudiantes. https://doi.org/10.23857/pc.v7i9

Robalino, C., Chicaiza, K., Coello, C., & Castillo, A. (2024). Revisión sistemática: inteligencia artificial en la transformación de la educación primaria. https://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/2754 DOI: https://doi.org/10.56712/latam.v5i5.2754

Rodriguez, K., & Carrión, J. (2023). Estrategias metodológicas para el proceso de enseñanza y aprendizaje en entornos virtuales. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9249272 DOI: https://doi.org/10.37117/s.v23i1.460

Tokio. (2023). Japón elabora unas directrices sobre el uso de inteligencias artificiales en los colegios. https://www.swissinfo.ch/spa/jap%C3%B3n-elabora-unas-directrices-sobre-el-uso-de-inteligencias-artificiales-en-los-colegios/48639040

Valencia, A., & Figueroa, R. (2023). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la educación. https://revistas.um.es/educatio/article/view/555681 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.555681

Vera, F. (2023). Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0002-4326-1660

Vera, J., & Velasco, F. (2024). Inteligencia natural e inteligencia artificial en las instituciones educativas. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/29453 DOI: https://doi.org/10.55560/arete.2024.ee.10.5

Xiaosshun, J. (2019). Los esfuerzos de China por liderar la IA comienzan en sus aulas. https://kamanau.org/los-esfuerzos-de-china-por-liderar-la-ia-comienzan-en-sus-aulas/

Published

2025-08-12

How to Cite

Angela Julieth Puerto Vargas, & Nidia Janeth Ruiz Mendoza. (2025). THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE AS A VIRTUAL PEDAGOGICAL ASSISTANT TO STRENGTHEN EXECUTIVE SKILLS IN THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT. LÍNEA IMAGINARIA, 1(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i22.4142