THE TRAINING OF PRACTICAL LAW IN LAW SCHOOLS IN COLOMBIA

Authors

  • Wilder Jesid Bohórquez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4498

Keywords:

dialectical pragma, teaching mode, technica, scientific and legal approaches

Abstract

The purpose of this article is to raise awareness about the need to generate a corpus aimed at students or graduates of law schools, which supports the resolution of litigation, based on the application of approaches such as technical, scientific and legal; where the treatment of evidentiary material elements and physical evidence, means of proof and evidence is vital for the structuring of the theory of the case, interrogations, cross-examinations or closing arguments, deconstructing the existing theories of applied law teaching and developing complex thinking in the scholar; proposing to fulfill this purpose the application of the research-action method, under a qualitative-inductive approach, having as a first step to follow the examination of the methodology used by some law faculties of universities in the metropolitan area of Bucaramanga in the teaching of applied law, exploring and describing it to then generate a teaching model; that leads to the foundation of a clear and systematic defense proposal, regardless of the educational models of practical law received in the classrooms. The possible level of impact of this work is reflected in the number of legal professionals produced by Colombia´s law schools, which as of March 31, 2023, as indicated by the National Registry Unit of Lawyers and Auxiliaries of Justice, number of registered lawyears was 1,327,913 the above is framed in the updating of knowledge that responds to the needs of a society that must adapt to the internal and external events of daily life. The aim is to present a serious pedagogical proposal with scientific rigor as “a discipline that conceptualizes, applies and experiments with different knowledge about the teaching of specific knowledge in a specific culture” (Zuluaga. 1999).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilder Jesid Bohórquez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Moreno Mosquera (2012). De la argumentación pragma-dialéctica como competencia investigativa en los estudiantes de derecho de la institución universitaria de envigado. Revista Ratio Juris Vol. 7 N.º 15 (julio-diciembre 2012) pp. 123-148. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/5857/585761338007.pdf [Consulta: 2022, febrero 23]. DOI: https://doi.org/10.24142/raju.v7n15a6

Ruiz (2011). Retos y desafíos de la seguridad social latinoamericana: entre la realidad y la utopía. Revista Latinoamericana de Derecho Social Núm. 12, enero-junio de 2011, pp. 113-147 Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/4296/ 429640267004.pdf [Consulta: 2022, enero 12].

Santibáñez (2015). función, funcionalismo y funcionalización en la teoría pragma-dialéctica de la argumentación. Universum (talca) visión on-line ISSNo 0718-2376 Disponible: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-23762015000100014&lng=es&nrm=iso [Consulta: 2022, febrero 10]. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-23762015000100014

UPEL (2016). Manual de Trabajos de Grado de Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: Fondo Editorial UPEL [Consulta: 2021, febrero 23].

Van Eemeren y Grootendorst (1992). Argumentación, comunicación falacias – una perspectiva pragma – dialéctica. Ediciones Universidad Católica de Chile. [Consulta: 2024. Febrero 23]

Vicuña y Marinovich (2008). Un análisis de la discusión acerca de temas controversiales en Enseñanza Media desde la pragma-dialéctica. Revista Signos versión On-line ISSNo 0718-0934 Disponible: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci _abstract&pid=S071809342008000300005&lng=es&nrm=iso [Consulta: 2021, febrero 10]. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-09342008000300005

Constitución política de la Republica de Colombia (1991, Julio 20). [Transcripción en línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ constitucion_politica_1991.html [Consulta: 2024. Febrero 23]

Decreto legislativo 806 de 2020 por el cual se adoptan medidas para implementar las tecnologías de la información y las comunicaciones en las actuaciones judiciales, agilizar los procesos judiciales y flexibilizar la atención a los usuarios del servicio de justicia, en el marco del Estado de Emergencia Económica, Social y Ecológica. (2020, junio 4) [Transcripción en línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/decreto_0806_2020.html [Consulta: 2024. Febrero 23]

Ley 1564 de 2012 por medio de la cual se expide el Código General del Proceso y se dictan otras disposiciones. (2012, Julio 12) [Transcripción en línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1564_2012.html [Consulta: 2024. Febrero 23]

Ley 906 de 2004 por la cual se expide el Código de Procedimiento Penal (2004, agosto 31) [Transcripción en línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/ senado/basedoc/ley_0906_2004.html [Consulta: 2024. Febrero 23]

Ley 2213 de 2022 por medio de la cual se establece la vigencia permanente del Decreto Legislativo 806 de 2020 y se adoptan medidas para implementar las tecnologías de la información y las comunicaciones en las actuaciones judiciales, agilizar los procesos judiciales y flexibilizar la atención a los usuarios del servicio de justicia y se dictan otras disposiciones. (2022, junio 13) [Transcripción en línea]. Disponible: http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_2213_2022. html[Consulta: 2024. Febrero 23]

Published

2025-11-05

How to Cite

Wilder Jesid Bohórquez. (2025). THE TRAINING OF PRACTICAL LAW IN LAW SCHOOLS IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4498

Issue

Section

Reporte de Investigación