INTEGRATION OF OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) IN UNIVERSITY TEACHING, THE FOUNDATION OF ICT AS A CURRICULAR ELEMENT AT UPEL

Authors

  • Zulay Medina, P

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4507

Keywords:

open educational resources, information and communication technologies, university didactics

Abstract

Research is a complex process that requires constant observation and practice to achieve the social and educational goals that surround humankind. In this sense, advances in science and technology are linked to individual and collective needs arising from the ideas held within educational institutions, especially what the curriculum mandates, what should be integrated, and what should be leveraged to connect theories with educational practices, hand in hand with the use of open resources and digital technologies that drive university contexts. It is linked to a methodology centered on the interpretive paradigm, with attention to the development of a qualitative methodological approach that will be realized with Heidegger's phenomenological method. The work was carried out with the intentional selection of key informants, who were teachers from the Gervasio Rubio Rural Pedagogical Institute. To collect the information, a semi-structured interview will be conducted, emphasizing the use of a question script. The information will be categorized, establishing Dasein, phenomena, and categories, and proceeding with the process of interpreting and understanding the information. The findings will be compiled to develop a theorization that will support the theoretical constructs regarding the integration of the ICT axis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Zulay Medina, P

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Argudin, Frola, Tobón, Gimeno y Velázquez (2014). Enfoque de la formación por competencias

Bautista y otros. (2019). Didáctica universitaria en entornos virtuales. España: Narcea.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (2000). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela,5453, Marzo 2000

Coromines, J. (2007). Diccionario Etimológico. Morata ediciones. España.

Carretero M. (2021). Metacognición y educación. Buenos Aires: Aique.

Dale, H. (1.997). Teorias del Aprendizaje. Pearson Educación Mexico.

Davila, V. (2.006). Con la otra mano. Editorial yo apoyo la lectura. Puerto rico.

Díaz, J. (2013). Didáctica y Constructivismo. Ediciones Adida. España.

Díaz, F. (2007). Estrategias Docentes Para Un Aprendizaje Significativo. Una Interpretación Constructivista. Red Escolar: España.

Diaz, G. (2009). Estrategias de Enseñanza. Editorial Vargas. Colombia.

Gros, B. (2020). Evolución y retos de la educación Virtual. España: editorial UOV.

Hernández, R y Mendoza, P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cualitativas, cuantitativa y mixta. México: Mc. Graw Hill. DOI: https://doi.org/10.17993/CcyLl.2018.15

Heidegger, M. (2003) El Habla. Espacios, Ano II, No.6, Puebla.

Kvale, S. (2012). Las entrevistas en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Ley orgánica de la ciencia, tecnología e innovación (2005) Presidencia de la República Bolivariana de Venezuela gaceta oficial n 38.242 de fecha 03 de agosto. de 2005.

Medina, B. (2018). Enseñanza y aprendizaje en la educación superior. Madrid España: síntesis editorial.

Martínez, M. (2009). La nueva ciencia. México – Trillas.

Ministerio de ciencia y tecnología (2001). Plan nacional de Ciencia Tecnología e Innovación. 2005-2030 Caracas.

Santos, g. (2022). Recursos educativos abiertos. Una pieza fundamental para afrontar los actuales retos de la educación superior. España: octaedro DOI: https://doi.org/10.36006/15217

Siemens, G. (2007). Teoría del Conectivismo.EEUU: Cambridge University

Taylor y Bogdan (2007). Métodos de Investigación. Mac Graw Hill ediciones Interamericana.

Trincada, N. (2008). Axiología. Trillas: México.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2005). Manual de Trabajos de Grado de Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. Caracas. Venezuela

Van manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. El significado de la sensibilidad pedagógica. España: Paidós.

Zabalza, M. (2.007). Competencias docentes del profesor universitario. Narsea, S.A Ediciones Madrid.

Zarzar, C. (2.000). Temas de Didactica. Editorial Progreso

Published

2025-11-05

How to Cite

Zulay Medina, P. (2025). INTEGRATION OF OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER) IN UNIVERSITY TEACHING, THE FOUNDATION OF ICT AS A CURRICULAR ELEMENT AT UPEL. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4507

Issue

Section

Reporte de Investigación