ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE CLASSROOM: EXPLORING NEW EDUCATIONAL TOOLS AND STRATEGIES

Authors

  • Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez
  • Ferenc Miguel Cardozo González

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4509

Keywords:

Artificial intelligence, education, learning, tools, innovation

Abstract

The present study investigates the use of innovative tools and strategies supported by artificial intelligence in favor of educational processes, highlighting their applicability in the educational environment. It aims to identify the main innovative tools and strategies from artificial intelligence transforming classroom teaching. Through the study of papers published between 2020 and 2024, 167 scientific articles were analyzed, applying a rigorous filtering process that reduced the sample to three key studies. The results indicate that AI in educational fields promotes personalized learning, instant feedback and more adaptive teaching, factors that contribute significantly to optimize the experience and interaction in the classroom, while ethical and methodological barriers were identified, such as data privacy and instructing teachers, important complements for an effective implementation of these technologies. Concluding this analysis, although artificial intelligence positively transforms learning, a balanced vision is needed that prioritizes both efficiency and equity in the access and use of these tools. These findings provide a solid foundation for future research with inclusive and effective policies on this issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez

Colegio Castilla

Institución Educativa Distrital,

Bogotá DC.

Colombia

Ferenc Miguel Cardozo González

Institución Educativa

Colegio Tibabuyes Universal

Bogotá DC.

Colombia

References

Álvarez-Sepúlveda, H. (2023). La Inteligencia Artificial como Catalizador en la Enseñanza de la Historia: Retos y Posibilidades Pedagógicas. Revista Docentes 2.0, 16(2), 318-325. DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v16i2.426

Andión, A. & Martínez García, D. (2022). ¿Logrará la inteligencia artificial remplazar la relación maestra–estudiante? https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/9320

Aparicio-Gómez, O. & Aparicio-Gómez, W. (2024). Innovación educativa con sistemas de aprendizaje adaptativo impulsados por Inteligencia Artificial. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 4(2), 343-363. DOI: https://doi.org/10.51660/ripie42222

Arana, C. (2021). Inteligencia artificial aplicada a la educación: Logros, tendencias y perspectivas. INNOVA UNTREF. Revista Argentina de Ciencia y Tecnología. Disponible: http://revistas.untref.edu.ar/index.php/innova/article/view/1107

Baltazar, C. (2023). Herramientas de IA aplicables a la Educación. Technology Rain Journal, 2(2), e15-e15. DOI: https://doi.org/10.55204/trj.v1i2.15

Bolaño-García, M. & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-63. DOI: https://doi.org/10.30944/20117582.2365

Camacho, M., Tambasco, P., Martínez, S., & Correa, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. RiiTE Revista interuniversitaria de investigación en Tecnología Educativa, 41-57. DOI: https://doi.org/10.6018/riite.584501

Cárdenas-Tapia, M., Callinapa-Lupaca, E., Canaza-Turpo, C., Cateriano, A. (2022). Gestión educativa: dimensiones, factores y desafíos para la transformación de la escuela. Revista revoluciones, 4(9), 102-134. DOI: https://doi.org/10.35622/j.rr.2022.09.008

Castro, M., Ortega, C., Alvarado, N., & Sánchez, R. (2023). Inteligencia artificial en el contexto de la formación docente. RECIAMUC, 7(4), 153-161. DOI: https://doi.org/10.26820/reciamuc/7.(4).oct.2023.153-161

De La Cruz, M., Benites, E., Cachinelli, C., & Caicedo, E. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación. RECIMUNDO, 7(2), 238-251. DOI: https://doi.org/10.26820/recimundo/7.(2).jun.2023.238-251

Flores, E., Livia, J., García Casique, A., & Dávila Díaz, M. (2023). Análisis de sentimientos con inteligencia artificial para mejorar el proceso enseñanza-aprendizaje en el aula virtual. PUBLICACIONES 53 (2), 185-216. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i2.26825 DOI: https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i2.26825

Gallent-Torres, C., Zapata-González, A., & Ortego-Hernando, J. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: Una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 29(2), 1-21. DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134

García, E., Orenes-Martínez, N., & López-Fraile, L. (2024). Rueda de la Pedagogía para la Inteligencia Artificial: Adaptación de la Rueda de Carrington. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 87-113. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37622

García, M. (2022). La educación del siglo XXI. Claves para la personalización del aprendizaje a través de la neurodidáctica. Revistas.comillas.edu. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, 389, 36-42. DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i389.y2022.006

García Peñalvo, F., Llorens Largo, F., & Vidal García, F. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/261350 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716

Gómez, W. (2023). La inteligencia artificial y su incidencia en la educación: Transformando el aprendizaje para el siglo XXI. Revista internacional de pedagogía e innovación educativa, 3(2), 217-230. https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133 DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v3i2.133

Hidalgo Suárez, C., Llanos Mosquera, J., & Bucheli Guerrero, V. (2021). Una revisión sistemática sobre aula invertida y aprendizaje colaborativo apoyados en inteligencia artificial para el aprendizaje de programación. Tecnura, 25(69), 196-214. https://doi.org/10.14483/22487638.16934 DOI: https://doi.org/10.14483/22487638.16934

Huerta, R., & Domínguez, R. (2023). Inteligencia Artificial. Sinergias entre humanos y algoritmos creativos. Educación artística: revista de investigación, 14, 9-25. DOI: https://doi.org/10.7203/eari.14.27945

Jara, I., & Ochoa, J. (2020). Usos y efectos de la inteligencia artificial en educación. Sector Social división educación. Documento para discusión número IDB-DP-00-776. BID. doi: http://dx. doi. org/10.18235/000238 0. https://ie42003cgalbarracin.edu.pe/biblioteca/LIBR-NIV331012022134652.pdf DOI: https://doi.org/10.18235/0002380

Junguito, M., y Chenoll, A. (2024). El uso de las herramientas de inteligencia artificial generativa en el aula de lenguas extranjeras, desde la perspectiva del docente. https://repositorioaberto.uab.pt/handle/10400.2/16254

Klioukina, S., & Engel, A. (2024). Prácticas de personalización del aprendizaje mediadas por las tecnologías digitales: Una revisión sistemática. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 87, 236-250. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.3019

Litardo, J., Arreaga, M., Castillo, Y., & Naranjo, C. (2024). La inteligencia artificial aplicada a la gestión educativa y su incidencia en el desarrollo de las competencias docentes. Revista Mapa, 9(35), 200-216. http://revistamapa.org/index,php/es

Loayza, K. (2024). Transformando la Educación Básica: Retos y Perspectivas de la Inteligencia Artificial. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(2), 01-17. DOI: https://doi.org/10.61368/r.s.d.h.v5i2.113

López, J. (2024). Revisión sistemática del desarrollo de la IA en el aula. http://dspace.umh.es/handle/11000/33151

Macías, R. Solorzano, L. Choez, C. y Blandón B. (2023). La inteligencia artificial; análisis del presente y futuro en la educación superior. RevistaG-ner@ndo, V°4(N°1). 861–887. https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/ download/98/90/366

Martínez-Comesaña, M., Rigueira-Díaz, X., Larrañaga-Janeiro, A., Martínez-Torres, J., Ocarranza-Prado, I., & Kreibel, D. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en los métodos de evaluación en la educación primaria y secundaria: Revisión sistemática de la literatura. Revista de psicodidáctica. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1136103423000114 DOI: https://doi.org/10.1016/j.psicod.2023.06.001

Moya, J. (2023). El papel de la tecnología en la transformación de la educación y el aprendizaje personalizado. Revista Científica FIPCAEC (Fomento de la investigación y publicación científico-técnica multidisciplinaria). ISSN: 2588-090X. Polo de Capacitación, Investigación y Publicación (POCAIP), 8(2), 391-403.

Palma, J., Romero, W., y Zuña, E. (2024) Integración de CHATGPT: una herramienta de inteligencia artificial en el aula https://conocimientoglobal.org/revista/ index.php/cglobal/article/view/442/296

Puckett, J. (2011). Zotero: una guía para bibliotecarios, investigadores y educadores. Assoc of Cllge & Rsrch Libr.

Rubio, P., González, G., Salcán, A., & Yedra, H. (2023). La inteligencia artificial en la educación superior: Un enfoque transformador. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 8(11), 67-80.

Samayoa, A. (2024). Impacto de la educación personalizada en rendimiento académico y motivación: Estudio de casos en secuencia. Revista Académica CUNZAC, 7(1), 138-158. https://doi.org/10.46780/cunzac.v7i1.122 DOI: https://doi.org/10.46780/cunzac.v7i1.122

Sanabria, J., & Buitrago, M. (2023). El impacto de la inteligencia artificial en la educación. MEMORIAS SIFORED-ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8369

Sanabria, Navarro, J., Pérez, Y., Bravo, D., & Núñez, M. (2023). Incidencias de la inteligencia artificial en la educación contemporánea. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (77), 8-8. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9010092 DOI: https://doi.org/10.3916/C77-2023-08

Sánchez, J., Pardo, I., & de Meriño, C. (2023). Personalización de recursos para la enseñanza de matemáticas universitarias usando inteligencia artificial. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 16(1), 319-340. https://doi.org/10.15332/25005421.7904 DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.7904

Vásquez, E., Loza, R., Cherrez, A., & Montes, R. (2024). Uso de la inteligencia artificial en la personalización del aprendizaje. Conocimiento global, 9(1), 75-83. DOI: https://doi.org/10.70165/cglobal.v9i1.339

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial Generativa en la Educación Superior. Transformar, 4(4), 36-46. DOI: https://doi.org/10.60112/erc.v4i4.261

Vivar, J., & Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar: Revista cientifica de comunicacion y educacion, 74, 37-47.

Wehr, Y., & Baluis, W. (2023). Chatbot basado en inteligencia artificial para la educación escolar. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1580-1592. DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.614

Zambrano, R., Álvarez, R., Bustamante, J., & Mosquera, I. (2024). Hacia una educación inteligente: IA y transformación pedagógica. Polo del Conocimiento, 9(6), 1074-1085.

Zuñiga, F., Mora, D., Molina, D., & Molina, I. (2024). Falta de Capacitación y Formación en Inteligencia Artificial: Una Barrera para la Eficiencia de Estrategias de Marketing Digital. REVISTA DE INVESTIGACIÓN SIGMA, 11(01). Recuperado de: https://journal.espe.edu.ec/ojs/index.php/Sigma/article/view/3365

Published

2025-11-05

How to Cite

Ana Eugenia Rodríguez Rodríguez, & Ferenc Miguel Cardozo González. (2025). ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE CLASSROOM: EXPLORING NEW EDUCATIONAL TOOLS AND STRATEGIES. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4509

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica