EPISTEMOLOGY OF MATHEMATICS: EXPLORING THE FOUNDATIONS OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE IN EDUCATION

Authors

  • Mili Yaneth Perdomo Prada

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4511

Keywords:

Epistemology, mathematics, pedagogical strategy, teaching

Abstract

This systemic review article examines epistemological contributions to the educational process in mathematics, focusing on how different approaches and models affect teaching and teaching practice. Its objective is to analyze how the epistemology of mathematics defines and organizes mathematical knowledge and its influence on education. The methodology used comprises an exhaustive review of the relevant literature, applying systematic criteria to evaluate epistemological models such as constructivism, modeling, and anthropological theory of didactics. The results indicate that an understanding of mathematical epistemology allows educators to develop curricula and pedagogical strategies that integrate approaches that facilitate the understanding of the content, and highlight the importance of interaction and collaboration in learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mili Yaneth Perdomo Prada

Institución Educativa

Santa Teresa de Neiva (Huila).

Colombia

References

Artigue, M. (2018). Epistemología y didáctica. El cálculo y su enseñanza, 11, 1-31. DOI: https://doi.org/10.61174/recacym.v11i1.26

Cantoral, R. (2016). Educación alternativa: matemáticas y práctica social. Perfiles educativos, 38(SPE), 7-18.

Cobos, G. V. M., Tafur, Y. J. L., Quíjada, I. M. A., & Mejía, O. A. F. (2021). Métodos de Aprendizaje Basado en la Resolución de Problemas como alternativa didáctica en el logro de competencias matemáticas. Revista Iberoamericana de la Educación.

De Frutos, S. F., & Santaren, V. R. (2020). La influencia del género en el aprendizaje matemático en España. Evidencias desde PISA. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(1), 63-80. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.1.16042

Dewey, J. (1938). Experiencia y educación. Macmillan.

Ernest, P. (1991). La filosofía de la educación matemática. Falmer Press.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Continuum.

Godino, J. D., & Batanero, C. (2016). Implicaciones de las relaciones entre Epistemología e Instrucción Matemática para el Desarrollo Curricular: el caso de la Combinatoria. La matematica e la sua didattica, 24(1-2), 17-39.

Gutiérrez, G. U., & Guativa, J. V. (2019). Una revisión desde la epistemología de las ciencias, la educación STEM y el bajo desempeño de las ciencias naturales en la educación básica y media. Revista Temas: Departamento de Humanidades Universidad Santo Tomás Bucaramanga, (13), 109-121. DOI: https://doi.org/10.15332/rt.v0i13.2337

Hersh, R. (1997). ¿Qué son, realmente, las matemáticas? Oxford University Press.

Kuhn, T. S. (1962). La estructura de las revoluciones científicas. University of Chicago Press.

Lakatos, I. (1976). Pruebas y refutaciones: La lógica del descubrimiento matemático. Cambridge University Press.

Mena-Lorca, A., Mena-Lorca, J., Montoya-Delgadillo, E., Morales, A., & Parraguez, M. (2015). El obstáculo epistemológico del infinito actual: persistencia, resistencia y categorías de análisis. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, 18(3), 329-358. DOI: https://doi.org/10.12802/relime.13.1832

Morales-Maure, L., García-Marimón, O., Torres-Rodríguez, A., & Lebrija-Trejos, A. (2018). Habilidades cognitivas a través de la estrategia de aprendizaje cooperativo y perfeccionamiento epistemológico en Matemática de estudiantes de primer año de universidad. Formación universitaria, 11(2), 45-56. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000200045

Moreno, C. H. (2024). Método Singapur y su influencia en las competencias matemáticas en estudiantes de primaria. Revista Iberoamericana ConCiencia, 9(2), 14-28. DOI: https://doi.org/10.70298/ConCiencia.9-2.2

Muñoz, O. E. B. (2020). El constructivismo: Modelo pedagógico para la enseñanza de las matemáticas. Revista EDUCARE-UPEL-IPB-Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(3), 488-502. DOI: https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1413

Najarro Alcócer, L. (2018). Caracterización del modelo epistemológico dominante de la proporcionalidad en los textos de matemática de educación secundaria. DOI: https://doi.org/10.54943/rq.v8i.181

Pólya, G. (1945). Cómo resolverlo: Un nuevo aspecto del método matemático. Princeton University Press.

Popper, K. (1972). Conocimiento objetivo: Un enfoque evolutivo. Clarendon Press.

Rojas Suárez, C., & Sierra Delgado, T. Á. (2022). Un modelo epistemológico de referencia en torno a la determinación y construcción de sólidos para la enseñanza secundaria obligatoria.

Romero Fonseca, F. W., Rodriguez Vasquez, F. M., & Henao Saldarriaga, S. M. (2017). Análisis histórico-epistemológico en la educación matemática.

Russell, B. (1912). Los problemas de la filosofía. Home University Library.

Schoenfeld, A. H. (1985). Resolución de problemas matemáticos. Prensa académica.

Uriza, R. C., Espinosa, G. M., & Gasperini, D. R. (2015). Análisis del discurso Matemático Escolar en los libros de texto, una mirada desde la Teoría Socioepistemológica. Avances de investigación en educación matemática, (8), 9-28. DOI: https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.123

Vizcaino Escobar, A. E., Cadalso Romero, A., & Manzano Mier, M. (2015). Adaptación de un cuestionario para evaluar las creencias epistemológicas sobre la matemática de profesores de secundaria básica. Revista Complutense de Educación. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.42981

Published

2025-11-05

How to Cite

Mili Yaneth Perdomo Prada. (2025). EPISTEMOLOGY OF MATHEMATICS: EXPLORING THE FOUNDATIONS OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE IN EDUCATION. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4511

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica