COLONIALITY AND EDUCATION: BUILDING A SUBJECT OF RESISTANCE IN COLOMBIA

Authors

  • Julieth Fernanda Martínez Silv
  • Andrea Elizabeth Pantoja Benavides

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4521

Keywords:

coloniality, decoloniality, education, subject, resistance and transformation

Abstract

This article aims to analyze the intersection between Quijano's theory of decoloniality of power and Mariátegui's ideas of social transformation, in order to make visible the cultural resistance that has historically been present in the Colombian educational field. Through a dialectical method, the tensions between the dominant educational model and the cultural alternatives that arise from indigenous peoples are explored, highlighting the limitations imposed by an epistemic hegemony that prioritizes Eurocentric thought. In the Colombian context, this hegemony has configured an educational system that promotes a “modern civilizational project” that favors a unidimensional vision of knowledge. The analysis focuses on how educational structures, by giving primacy to Eurocentrism, not only restrict access to and appreciation of other forms of knowledge, but also hinder the formation of a critical subject of resistance aware of their cultural heritage. Quijano's theory of decoloniality allows us to understand how colonial power is manifested in current educational policies, while Mariátegui's proposals offer a transformative approach, where education is conceived as a space for emancipation and the construction of an identity. autonomous culture. In this sense, the article invites us to rethink Colombian education as a potential space for the dialogue of knowledge, in which ancestral traditions not only have a place, but are also recognized and valued as essential components in the formation of critical citizens. In this way, we seek to make way for a pedagogy that fosters cultural resistance and contributes to the construction of a more equitable and plural society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julieth Fernanda Martínez Silv

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

Andrea Elizabeth Pantoja Benavides

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

References

Ausubel, D. (2000). La adquisición del conocimiento: La teoría de la asimilación cognitiva. Ediciones Morata.

Cárdenas, S., & Aguilar Bobadilla, M. del R. (2015). Respeto a la diversidad para prevenir la discriminación en las escuelas.Ra Ximhai, vol. 11, núm. 1. Universidad Autónoma Indígena de México El Fuerte, México. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/461/46139401009.pdf DOI: https://doi.org/10.35197/rx.11.01.2015.09.bc

Constitución Política de Colombia 1991

Freire, P. (1970). La Pedagogía del Oprimido. Editorial siglo XXI.

Galeano, E. (2004). Las Venas Abiertas de América Latina. Siglo Veintiuno Editores. México. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.corteidh.or.cr/tablas/r31206.pdf

Mariátegui, J. (1976). 7. Ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caps.: “Esquema de la evolución económica”, “El problema del indio”, “El problema de la tierra”- Lima: Amauta.

Mariátegui, J. (1986). Ideología y política. Caps: “I. Tesis ideológicas. El problema de las razas en América Latina”, “II. Escritos políticos y sindicales”, y “III. Motivos polémicos”. Lima: Amauta.

Mariátegui, José Carlos (1976). 7. Ensayos de interpretación de la realidad peruana. Caps.: “El factor religioso”, “Regionalismo y centralismo”, y “El proceso de la literatura”. Lima: Amauta.

Jaramillo, D. (2007). “La resistencia comunitaria: una forma integral de ejercicio del poder”. Archivo digital.

Jaramillo, S. D. (2009). “Ciudadanía en la resistencia comunitaria”: VI Congreso Internacional de Pensamiento Latinoamericano. 4, 5 y 6 de noviembre de 2009. Pasto: Universidad de Nariño. Documento trascrito en CD

Jaramillo, D. (2010). “Resistencia comunitaria y utopía”, 2010. II Congreso de Ciencia Política. ACCPOL. Barranquilla, julio 21-24. Universidad del Norte. Documento trascrito en CD.

Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes. Antología esencial. De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. Caps: “colonialidad del poder y clasificación social”. “El ‘Movimiento indígena’ y las cuestiones pendientes en América Latina”. “La estética de la utopía”. “¿Bien vivir? Entre el ‘desarrollo’ y la descolonialidad del poder”. Buenos Aires: CLACSO.

Published

2025-11-05

How to Cite

Julieth Fernanda Martínez Silv, & Andrea Elizabeth Pantoja Benavides. (2025). COLONIALITY AND EDUCATION: BUILDING A SUBJECT OF RESISTANCE IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4521