MUSIC EDUCATION: A CROSS-CUTTING TEACHING TOOL IN MODERN TIMES.

Authors

  • Juan Javier Fernández Acosta

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4524

Keywords:

Music education, academic performance, cognitive development

Abstract

Among the major structural transformations and adaptations that society is undergoing in this changing world, the educational field stands out. There is a need to generate a transformation that allows it to adapt to the needs of new generations. To achieve this, it is essential to analyze curricula to determine the training spaces that promote cross-curricular learning. In this context, music education emerges as a pedagogical tool that fosters interdisciplinary learning through the experience of music as an art. This essay presents the contributions that music education has on cognitive development, academic performance, and social development, always seeking the comprehensive development of citizens. It also highlights the importance of including music education as a required subject in Colombian curricula. Finally, a reflection will be made on why, despite scientific evidence, this initiative has not yet been implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Javier Fernández Acosta

Institución Educativa Pablo VI

Colombia

References

Albusac Jorge, M. (2014). Contribuciones de la neurociencia de la música al ámbito educativo. Cuadernos de Etnomusicología. Num. 4. Pp. 87-104

De Gainza, V. (2011). Educación musical siglo XXI: problemáticas contemporáneas. Revista Da Abem, 19, abril 2014. Pp. 11-18

Dierssen, M. (2009). La música: ¿Un impulso básico o un elemento clave en el cerebro? SD Revista Medica Internacional sobre el Síndrome de Down 13 (2): P. 17.

Glowinski, D., Bracco, F., Chiorri, C. y Grandjean, D. (2016). Music Ensemble as a Resilient System. Managing the Unexpected through Group Interaction. Revista Frontiers in Psychology Vol. 7, Pp 1–7

Grinspun Siguelnitzky, N. y Poblete Lagos, C. (2019). Aprendizaje Musical y Funciones Cognitivas: Perspectivas desde la Neurociencia y la Cognición Corporizada. Revista NEUMA Año 11 Volumen 2, Universidad de talca, Chile. Pp. 114-131

Jácome Sotomayor, Y., Verdezoto Estrella, W., Andrade Piñaloza, F. y Jiménez Salazar, T. (2023). El impacto de la Educación musical en el desarrollo cognitivo de los estudiantes de Educación Básica. Revista Polo del conocimiento Vol. 8 Num 4. Pp 2023-2034.

Jauset, J. (2018). El aprendizaje musical y su repercusión en la educación. I Congreso Internacional de Neuroeducación Barcelona, España. Pp 86-103

Lorenzo, M. Corbalán, M. (2025). Conectando la música y la psicología: avances en neurociencia, salud mental y bienestar comunitario. Editorial Dykinson

Miendlarzewska, E, y Trost, W. (2014). Cómo la formación musical afecta el desarrollo cognitivo: ritmo, recompensa y otras variables moduladoras. Revista Frontiers in Neuroscience. Switzerland, Vol. 7 Pp. 279-319.

Oriola Requena S., Gustems Carnicer, J. y Mercé Navarro, C. (2021). La educación musical: fundamentos y aportaciones a la neuroeducación. Revista de neuroeducacion, Vol. 2, Num 1. Julio 2021, 22-29.

Peñalba, A. (2017). La defensa de la educación musical desde las neurociencias. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical. Vol. 14. Pp. 109-127.

Published

2025-11-05

How to Cite

Juan Javier Fernández Acosta. (2025). MUSIC EDUCATION: A CROSS-CUTTING TEACHING TOOL IN MODERN TIMES. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4524