MENTAL HEALTH OF TEACHERS IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4530Keywords:
Teachers, Colombian reality, Mental healthAbstract
In Colombia, the ministries of Health and Nacional Educación have recently focused on children and youth population at public schools to generates strategies that aims for mitigating the impact of COVID-19 pandemic, because it had had a bad impact on physical Health of human beings as well as on their mental care. This Phenomenon si not apart from teacher's reality. Thefore,. Therefore, it is necessary to develop a critical analysis of the reality of this problem in light of the definition of mental health, the most recent studies on the subject, the proposals focused on the mental health care of the population and the possible strategies to mitigate the impact on the mental health of teachers in Colombia in order to determine their status. This article presents a critical review of this problem and is presented as an argumentative essay, product of the reviews of the subject to reveal those efforts to preserve and strengthen the mental health of education professionals in Colombia.
Downloads
References
Álvarez, D. V. O. (2023, agosto 22). Un 43 % de niños tendría dependencia a dispositivos electrónicos ¿Cómo afecta su salud? El Tiempo. https://www.eltiempo.com/salud/un-43-de-ninos-tendria-dependencia-a-dispositivos-electronicos-como-afecta-su-salud-798357?form=MG0AV3
Barrera, S. M. R. (2024, noviembre 19). FOMAG lanza primer boletín con datos de la salud de los docentes. CONSULTORSALUD. https://consultorsalud.com/fomag-boletin-datos-salud-docentes/
Bienestar en tu Mente. (s/f). Edu.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.colombiaaprende.edu.co/contenidos/coleccion/bienestar-en-tu-mente
Curiel Gómez, R. Y., Chiquillo Rodelo, J., & Muñoz Rojas, D. (2024). Gestión de políticas públicas en salud mental en el contexto laboral colombiano. Revista venezolana de gerencia, 29(106), 847–864. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.25 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.25
de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-a). Encuesta de Minsalud revela que el 66,3% de los colombianos declara haber enfrentado algún problema de salud mental. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/66-porciento-de-colombianos-declara-haber-enfrentado-algun-problema-de-salud-mental.aspx
de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-b). Línea 192 ya ha atendido 2.100 llamadas para atención en salud mental. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Linea-192-ya-ha-atendido-2.100-llamadas-para-atencion-en-salud-mental.aspx?form=MG0AV3
de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-c). Más de 18 mil atenciones en salud mental en opción 4 de Línea 192. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Mas-de-18-mil-atenciones-en-salud-mental-en-opcion-4-de-Linea-192.aspx?form=MG0AV3
No title. (s/f). Unesco.org. Recuperado el 3 de marzo de 2025, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391453_spa?posInSet=3&queryId=N-EXPLORE-8f89f2f4-640f-41e9-86a2-b58dc1e15aba
Padilla, A. C., Gómez-Restrepo, C., Rodríguez, V., Dávila, M., Avella-García, C., Caballero, A., Vives, N., Mora, L. S., Márquez, G., Prieto, Y., Sandoval, N., Cotes, Z., & Hernández, S. (2009). Prevalencia y características del síndrome de agotamiento profesional (SAP) en docentes de tres colegios públicos de Bogotá (Colombia). Revista colombiana de psiquiatria, 38(1), 50–65. https://www. .org/articulo.oa?id=80615419005
Sánchez, L. B. (s/f). Betancurt, L. (2023). Síndrome de Burnout: una mirada documental a la intervención y tratamiento en Colombia. Universidad de Antioquia. Especialización en Psicología Organizacional.
Villarreal-Fernández, J. E., & Institución Educativa Félix Henao Botero (Colombia). (2023). El Estrés y Burnout percibidos en docentes colombianos en el regreso a la presencialidad en las aulas. Un estudio exploratorio. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 18(1), 71. https://doi.org/10.23923/rpye2023.01.236 DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2023.01.236
(S/f-a). Edu.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://educacionbogota.edu.co/boletin-prensa/escuelas-con-emociones-la-apuesta-para-promover-la-salud-mental
(S/f-b). Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-418248_recurso_1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








