MENTAL HEALTH OF TEACHERS IN COLOMBIA

Authors

  • Angie Cifuentes Rojas
  • Alfonso María Gómez Sierra

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4530

Keywords:

Teachers, Colombian reality, Mental health

Abstract

In Colombia, the ministries of Health and Nacional Educación have recently focused on children  and youth population at public schools to generates strategies that aims for mitigating the impact of COVID-19 pandemic, because it had had a bad impact on physical Health of human beings as well as  on their  mental care. This Phenomenon si not apart from teacher's reality. Thefore,. Therefore, it is necessary to develop a critical analysis of the reality of this problem in light of the definition of mental health, the most recent studies on the subject, the proposals focused on the mental health care of the population and the possible strategies to mitigate the impact on the mental health of teachers in Colombia in order to determine their status. This article presents a critical review of this problem and is presented as an argumentative essay, product of the reviews of the subject to reveal those efforts to preserve and strengthen the mental health of education professionals in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angie Cifuentes Rojas

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

Alfonso María Gómez Sierra

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

References

Álvarez, D. V. O. (2023, agosto 22). Un 43 % de niños tendría dependencia a dispositivos electrónicos ¿Cómo afecta su salud? El Tiempo. https://www.eltiempo.com/salud/un-43-de-ninos-tendria-dependencia-a-dispositivos-electronicos-como-afecta-su-salud-798357?form=MG0AV3

Barrera, S. M. R. (2024, noviembre 19). FOMAG lanza primer boletín con datos de la salud de los docentes. CONSULTORSALUD. https://consultorsalud.com/fomag-boletin-datos-salud-docentes/

Bienestar en tu Mente. (s/f). Edu.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.colombiaaprende.edu.co/contenidos/coleccion/bienestar-en-tu-mente

Curiel Gómez, R. Y., Chiquillo Rodelo, J., & Muñoz Rojas, D. (2024). Gestión de políticas públicas en salud mental en el contexto laboral colombiano. Revista venezolana de gerencia, 29(106), 847–864. https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.25 DOI: https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.25

de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-a). Encuesta de Minsalud revela que el 66,3% de los colombianos declara haber enfrentado algún problema de salud mental. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/66-porciento-de-colombianos-declara-haber-enfrentado-algun-problema-de-salud-mental.aspx

de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-b). Línea 192 ya ha atendido 2.100 llamadas para atención en salud mental. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Linea-192-ya-ha-atendido-2.100-llamadas-para-atencion-en-salud-mental.aspx?form=MG0AV3

de Colombia, M. de S. y. P. S. (s/f-c). Más de 18 mil atenciones en salud mental en opción 4 de Línea 192. Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.minsalud.gov.co/Paginas/Mas-de-18-mil-atenciones-en-salud-mental-en-opcion-4-de-Linea-192.aspx?form=MG0AV3

No title. (s/f). Unesco.org. Recuperado el 3 de marzo de 2025, de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391453_spa?posInSet=3&queryId=N-EXPLORE-8f89f2f4-640f-41e9-86a2-b58dc1e15aba

Padilla, A. C., Gómez-Restrepo, C., Rodríguez, V., Dávila, M., Avella-García, C., Caballero, A., Vives, N., Mora, L. S., Márquez, G., Prieto, Y., Sandoval, N., Cotes, Z., & Hernández, S. (2009). Prevalencia y características del síndrome de agotamiento profesional (SAP) en docentes de tres colegios públicos de Bogotá (Colombia). Revista colombiana de psiquiatria, 38(1), 50–65. https://www. .org/articulo.oa?id=80615419005

Sánchez, L. B. (s/f). Betancurt, L. (2023). Síndrome de Burnout: una mirada documental a la intervención y tratamiento en Colombia. Universidad de Antioquia. Especialización en Psicología Organizacional.

Villarreal-Fernández, J. E., & Institución Educativa Félix Henao Botero (Colombia). (2023). El Estrés y Burnout percibidos en docentes colombianos en el regreso a la presencialidad en las aulas. Un estudio exploratorio. Revista de Psicología y Educación - Journal of Psychology and Education, 18(1), 71. https://doi.org/10.23923/rpye2023.01.236 DOI: https://doi.org/10.23923/rpye2023.01.236

(S/f-a). Edu.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://educacionbogota.edu.co/boletin-prensa/escuelas-con-emociones-la-apuesta-para-promover-la-salud-mental

(S/f-b). Gov.co. Recuperado el 2 de marzo de 2025, de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-418248_recurso_1.pdf

Published

2025-11-05

How to Cite

Angie Cifuentes Rojas, & Alfonso María Gómez Sierra. (2025). MENTAL HEALTH OF TEACHERS IN COLOMBIA. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4530