EL IMPACTO DEL APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS (ABP) EN LA MOTIVACIÓN Y EL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE LOS ESTUDIANTES

Authors

  • Cinthia Juliana Vergara
  • Adriana Maria Sterling López

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4633

Keywords:

Active methodologies, motivation, meaningful learning, academic performance, student-centered approach

Abstract

This article explores the impact of Project-Based Learning (PBL) as one of the active methodologies gaining prominence in contemporary education due to its capacity to foster student motivation and meaningful learning. Through a theoretical review and analysis of recent studies, it examines how PBL positively influences academic performance by engaging students in the resolution of real-world problems. The article also reflects on the pedagogical transformation that this approach demands from educators, promoting a student-centered approach and a more collaborative classroom environment. Findings indicate that PBL not only enhances intrinsic motivation but also contributes to the development of essential competencies. However, its success largely depends on proper planning and effective instructional support.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cinthia Juliana Vergara

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Adriana Maria Sterling López

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Botella Nicolás, A., & Ramos Ramos, P. (2020). Motivation and project based learning: An action research in secondary school. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 295–320. https://doi.org/10.4471/remie.2020.4493

Cai, B., Mainhood, L., y Knobel, R. (2018). Using reflections to explore student learning during the project component of an advanced laboratory course. arXiv preprint arXiv:1811.07251. https://doi.org/10.48550/arXiv.1811.07251

Deci, E. y Ryan, R. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://selfdeterminationtheory.org/wp-content/uploads/2020/10/2000_DeciRyan_PIWhatWhy.pdf

Dewey, J. (1916). Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación. Macmillan.

González Fernández, M. y Becerra Vázquez, L. (2021). Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.859

Hmelo Silver, C., Duncan, R. y Chinn, C. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based learning. Educational Psychologist, 42(2), 99–107.

Kilpatrick, W. (1918). The project method. Teachers College Record, 19(4), 1–5. https://doi.org/10.1177/016146811801900404

Martínez Díaz, J. y Castillo Suárez, A. (2018). Análisis comparativo del aprendizaje basado en proyectos de forma tradicional y con mediación de las TIC. Revista Espacios, 39(52), 28. https://www.revistaespacios.com/a18v39n52/a18v39n52p28.pdf

Piaget, J. (1975). La equilibración de las estructuras cognitivas: Problema central del desarrollo. Siglo XXI Editores. https://archive.org/details/JeanPiagetLaEquilibracinDeLasEstructurasCognitivasProblemaCentralDelDesarrollolq

Puenayan Piñan, M., Maldonado Maza, R. y Villacís Giler, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos (ABP) como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 6(1), 56–68. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9726297.pdf

Ruiz, D. y Ortega, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: Una revisión sistemática de la literatura. Revista Internacional de Humanidades, 2–14. https://biblioteca.isfodosu.edu.do/opac-tmpl/files/alertas/AprendizajeBasadoProyectosRevisionSistematicaLiteratura2015-2022.pdf

Savery, J. y Duffy, T. (1996). Problem-based learning: An instructional model and its constructivist framework. En B. G. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (pp. 135–148). Educational Technology Publications. https://convivenciajt.weebly.com/uploads/2/6/7/3/26732425/savery_y_duffy_1996_problem_based_learning_an_instructional_model_and_its_constructivist_framework.pdf

Tapia Herrera, D., Freire Castañeda, L. y Hallo Caiza, E. (2025). Aprendizaje basado en proyectos: Un enfoque educativo innovador para una enseñanza activa. Reincisol, 4(7), 320–341. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)320-341

Thomas, J. (2000). A review of research on project-based learning. New Directions for Teaching and Learning (80), 7–14.

https://www.pblworks.org/sites/default/files/2019-01/A_Review_of_Research_on_Project_Based_Learning.pdf

Vygotsky, L.(1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Zambrano, J., Ponce, L. y Arboleda, J. (2022). Aprendizaje basado en proyectos: Un enfoque educativo innovador para el siglo XXI. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 7(136), 85–100. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9927379.pdf

Published

2025-11-18

How to Cite

Cinthia Juliana Vergara, & Adriana Maria Sterling López. (2025). EL IMPACTO DEL APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS (ABP) EN LA MOTIVACIÓN Y EL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE LOS ESTUDIANTES. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4633

Issue

Section

Textos para la Difusión