INCIDENCE OF SOCIOECONOMIC STATUS ON THE ACADEMIC PROGRESS OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4643Keywords:
social reality, economic reality, academic performance, social welfare and educational qualityAbstract
Education currently focuses its interest in multiple scenarios because it is linked to what is presented in different contexts, thus revealing that there is a relationship with elements associated with politics, economics and sociocultural. Reason that leads to look at what is related to the socioeconomic elements and it is from there that the general objective arises, which is framed in: to analyze the incidence of the socioeconomic situation in the progress and educational improvements of elementary school students in Colombia. The methodology used is based on a documentary review, which yields a set of aspects such as social condition, status, implementation of public policies, among others, which become knowledge that teachers should handle oriented towards a better understanding of the social and economic dynamics of students, which affects educational training; reason that leads to reinvent the ways of teaching in relation to everything that surrounds them today as the uncertainty left in its wake by macroeconomic policies and what is the technological advances for which it is necessary to prepare for that purpose that helps to strengthen the teaching process that should aim to provide a welfare according to the existing reality of the contexts where educational institutions are located.
Downloads
References
Fajardo, E., Montagut, L. y Romero, H. (2021). Incidencia de los factores socioeconómicos en la calidad de la educación media regional en Colombia. Interciencia, vol. 46, núm. 3. https://www.redalyc.org/journal/339/33966543005/html/
Gamboa, A., Prada, R. y Hernández, C. (2021). Deserción estudiantil en contextos vulnerables: comparativo entre dos ciudades fronterizas colombianas. Obtenido de Revista Educación, Didáctica y Reflexión. Vol. 10 Núm. 4: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i4.1261
Martínez, Y. y Hernández, D. (2024). Pensamiento Aleatorio como Estrategia Didáctica para el Desarrollo de Competencias en Contextos de Educación Básica Primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/11826
MEN. (2022). La formación docente en Colombia. Nota técnica. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-363488_recurso_18.pdf
MEN. (2024). ¡Revoluciona tu vida! Ya está abierta la temporada de matrículas 2025. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Comunicados/422280:Revoluciona-tu-vida-Ya-esta-abierta-la-temporada-de-matriculas-2025
Molina, B. y Padrón, M. (2020). Desafíos del modelo colombiano pedagógico para las habilidades lectoras en primer grado de la educación básica primaria. Horizonte de la Ciencia.https://www.redalyc.org/journal/5709/570968990009/html/
Morillo, J., Guerrón, S. y Narváez, M. (2021). Influencia de la violencia intrafamiliar en el rendimiento académico de adolescentes. Revista Conrado, 17(81). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000400330
Páez, F., Peñata, A. y Argel, L. (2024). Globalización y calidad educativa en Colombia. Ciencia Latina Revista Multidisciplinar. Vol. 8, N° 2. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/download/11713/17073/
Ramírez, D. (2024). El 50% de los niños en Colombia viven en la pobreza: Este es el panorama, según UNICEF. https://caracol.com.co/2024/04/10/el-50-de-los-ninos-en-colombia-viven-en-la-pobreza-este-es-el-panorama-segun-unicef/
Rojas F., y Pérez S. (2020). Formación docente: Clave para mejorar resultados académicos. Revista Pedagógica Latinoamericana.
Saiz, M. (2023). Las tecnologías de la información y las comunicaciones y la educación rural en tiempos de pandemia. Revista Unimar, Vol. 41, Nº 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8917205
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








