CONNECTIVIST LEARNING: THE INTEGRATION OF PEDAGOGY AND TECHNOLOGY IN THE TEACHING PROCESS OF READING COMPREHENSION IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • María del Pilar Rocha González
  • Sonia Elizabeth Reyes Mosquera
  • Jairo Arnulfo Camacho Medina

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4646

Keywords:

Connectivism, pedagogy, reading comprehension, critical reading

Abstract

The objective of the following article is to analyze the integration of teaching and technology for the effective implementation of a connectivist pedagogy that strengthens reading comprehension in secondary school students; this from the realization of a literature review from 2019 to 2024, which integrates a total of 20 articles in academic databases such as: Scopus, Dialnet, Redalyc, Google Scholar, Research Gate and Scielo. In this way, the study is developed under a qualitative methodology that seeks to analyze social and cultural phenomena, in this case, educational phenomena that have to do with the reading skills of secondary school students. As a result, the documentary search shows a total of 138 studies in the selected databases, among them a total of 20 studies are selected; specifically, 7 from Scopus, 5 from Google Scholar, 5 from Dialnet, 2 from Redalyc and 1 from Scielo. As a finding, it is identified that connectivism is a learning method that must be developed from the curriculum and the effective integration of technology in the classroom. In conclusion, the integration of technology and teaching is fundamental for reading comprehension because it fosters cognitive and socio-emotional skills, which promote knowledge networks and active methodologies and both argumentative and interpretative discussions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María del Pilar Rocha González

Colegio La Madrid

de Villavicencio, Meta

Colombia.

Sonia Elizabeth Reyes Mosquera

Institución Educativa

Gabriel García Márquez,

San Carlos de Guaroa, Meta

Colombia

Jairo Arnulfo Camacho Medina

Institución Educativa

Jacinto Vega, Santa María, Boyacá

References

Aldahdouh, A. A. (2018). Jumping from one resource to another: how do students navigate learning networks? International Journal of Education al Technology in Higher Education, Sweden, v. 15, n. 45. https://doi.org/https://doi.org/10.1186/s41239-018-0126-x

Angarita, E., Carreño, I., Naspirán, G. y Salamanca, R. (2021). Fortalecimiento de las Competencias Lectoescritoras en el Área de Lenguaje Mediada por el Modelo Conectivista a Través del Diseño de un Libro Digital Interactivo, para el Grado Primero, en la Institución Educativa San Bartolomé de la Ciudad de Cúcuta [Tesis de Maestría en Recursos Digitales, Universidad de Cartagena]. https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/912bee9d-aa9c-46f1-8a5b-a2a61de89dfd/content

Basurto, S., Moreira, J., Velásquez, A. y Rodríguez, M. (2021). El conectivismo como teoía innovadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés. Revista polo del conocimiento, v. 6 (1), pp. 234-252. DOI.10.23857/pc. v6i1.2134

Bernal, E. (2020). Aportes a la consolidación del conectivismo como enfoque pedagógico para el desarrollo de procesos de aprendizaje. Revista innova educación, v. 2 (3). https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.002

Bravo, K. y Ferreira, M. (2018). El aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Revista Boletín Redipe, v. 6 (4). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/227/224

Cueva, J., García, A. y Martínez, O. (2020). La influencia del conectivismo para el uso de las TIC en el proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, v. 7 (2). https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1975/2033

Domínguez, L., Tumbaco, J., Mota, B. y Maceo, L. (2020). Educación, conectividad y conectivismo: sus desafíos actuales. Maestro y sociedad, 17 (4), pp. 897-911. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5273/4825

Gargicevich, A. (2020). En tiempos de pandemia y cuarentena: El conectivismo como nueva teoría de aprendizaje en la era digital. Agromensajes. V. 60. https://www.academia.edu/download/63194350/En_tiempos_de_pandemia_y_cuarentena_el_CONECTIVISMO20200504-9620-n8tor2.pdf

Gortaire Díaz, D., Beltrán Moreno, M., Mora Herrera, E., Reasco Garzón, B., & Rodríguez Torres, M. (2023). Constructivismo y conectivismo como métodos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria actual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 14046-14058. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4672

Guerrero, C. (2022). Limitaciones del conectivismo en el Ecuador: necesidades urgentes para la calidad. Revista ciencia y tecnología, v. 22 (33), pp. 80-89. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/513/602

Guirao, S. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, v. 9 (2). https://dx.doi.org/10.4321/S1988-348X2015000200002

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ed. McGrawHill Education.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C. y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw-Hill.

Islas, C. (2021). Conectivismo y neuroeducación: transdisciplinas para la formación en la era digital. CIENCIA ergo-sum, 28(1). http://doi.org/10.30878/ces.v28n1a11

Islas, C., Martínez, J. y Carranza, M. (2022). El conectivismo implicado en el desarrollo de habilidades cognitivas superiores en procesos formativos: un gestor de instrumentos. Memorias de la Décima Segunda Conferencia Iberoamericana de Complejidad, Informática y Cibernética. https://doi.org/10.54808/CICIC2022.01.136

López, M., Herrera, M., & Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Sustainable Development of Mountain Territories, 14(2), 1–12. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2021.33991

Pico, F. (2022). El conectivismo en el desarrollo de macrodestrezas lingüísticas en estudiantes de primero de bachillerato de la UE Indoamérica [Tesis de Maestría en Educación, Universidad Tecnológica Indoamérica]. https://repositorio.uti.edu.ec/bitstream/123456789/5816/1/NARANJO%20PICO%20FRANCISCO%20JAVIER.pdf

Poveda, D., Pazmiño, L. y Vallejo, A. (2024). El papel de la comunicación efectiva y el conectivismo, para reducir la deserción escolar. Polo de conocimiento, v. 9 (1). https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/133473/AC_Poveda_GDA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Reyna, V., Lescano, G., Boy, A. (2022). El Conectivismo en el aprendizaje en línea empoderando las competencias comunicativas docentes. Revista de investigación científica y tecnológica Ipha Centauri. https://doi.org/10.47422/ac.v3i1.71

Sánchez, J. (2019). Desarrollo deun entorno digital de aprendizaje desde el Conectivismo y su posterior análisis utilizandoalgoritmosde machine learning. Revista electrónica de Tecnología educativa (69). https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69

Sánchez-Cabrero, R., Costa-Román, O., Mañoso-Pacheco, L., Novillo-López, M & Pericacho-Gómez, F. (2019). Orígenes del conectivismo como nuevo paradigma del aprendizaje en la era digital. Educación y Humanismo, 21(36), 121-142.DOI: http://dx10.17081/eduhum.21.36.3265

Torres, J. y Bernabé, T. (2020). Aspectos pedagógicos del conectivismo y su relación con redes sociales y ecologías del aprendizaje. Revista Brasilera de Educación, v. 25. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782020250026

Torres, E. M. A., Pérez, N. Y. M., Cárdenas, K. J. A., & Cárdenas, B. S. A. (2022). El Conectivismo, un nuevo paradigma para la educación. South Florida Jornal of Development, 3(1), 361–379. https://doi.org/10.46932/sfjdv3n1-028

Vásquez, S., Vásquez, S., Vásquez, C. y Vásquez, L. (2021). Hacia el conectivismo: docente y estudiante, sus roles en el espacio virtual. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, v. 3 (1). https://educas.com. pe/index.php/paidagogo/article/view/46/154

Published

2025-11-18

How to Cite

María del Pilar Rocha González, Sonia Elizabeth Reyes Mosquera, & Jairo Arnulfo Camacho Medina. (2025). CONNECTIVIST LEARNING: THE INTEGRATION OF PEDAGOGY AND TECHNOLOGY IN THE TEACHING PROCESS OF READING COMPREHENSION IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4646

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica