THE TEACHER'S PEDAGOGICAL MEDIATION AND THE DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS IN RURAL CONTEXTS

Authors

  • Nancy Andrea Romero Turizo
  • Yadira Higuera Jaimes

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4649

Keywords:

Rural context, social skills, pedagogical mediation of the teacher

Abstract

The rural context faces adversities resulting from the global impact on society. Developing effective communication skills is necessary to understand the diverse perspectives emerging from the context. Education is a favorable setting for conceiving changes and transformations. As mediators of the educational process, teachers must lead pedagogical actions aimed at innovation for comprehensive training. Therefore, as mediators of the educational process, they must adopt contextual strategies that lead to promoting pedagogical actions to strengthen solid foundations that foster skills that provide opportunities for personal and professional growth through empathy, effective communication, and collaborative work. To obtain information, bibliographic and electronic sources, as well as repositories with relevant information, were reviewed. This information was then processed to construct an essay-style article based on the stated objective: to reflect on the importance of social skills in rural contexts through the pedagogical mediation of teachers. To achieve this, descriptive techniques and significant analysis were used. Reflections contextualized in rural areas are presented, emphasizing social skills, seeking equity and sustainability, with students trained as active and responsible agents in their environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nancy Andrea Romero Turizo

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Yadira Higuera Jaimes

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Alzate, F. y Castañeda, J. (2020). Mediación pedagógica: Clave de una educación humanizante y transformadora. Una mirada desde la estética y la comunicación. Revista Electrónica Educare, vol. 24, núm. 1, 2020. Universidad Nacional. CIDE. https://www.redalyc.org/journal/1941/194162217021/194162217021.pdf

Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control First Edition Edición. Editorial Worth Publishers. https://www.abebooks.com/9780716728504/Self-Efficacy-Exercise-Control-Bandura-Albert-0716728508/plp

Bandura, A. (1977) Teoría del aprendizaje social, Editor, Prentice Hall. 247 páginas https://books.google.com/books/about/Social_Learning_Theory.html?id=IXvuAAAAMAAJ.

Bellows, L., Couturier, L., Dunn, C. y Carter, J. (2023). Bullying relacional y trastornos alimentarios: Tes -Desarrollando un modelo de mediación moderada del papel de la vergüenza y la autocompasión. Fronteras en PsyCología, 14, 96-80. https://research.library.mun.ca/16103/1/converted.pdf

Betoré, C.y Quílez, A. (2021). Diferencias en el rendimiento académico, metodologías y habilidades sociales en el alumnado de escuela urbana y escuela rural. [Tesis de maestría, Universidad de Zaragoza]. https://www.researchgate.net/publication/383075248_Analisis_comparativo_de_las_habilidades_sociales_en_un_contexto_rural_y_urbano_de_ColombiaComparative_Analysis_of_Social_Skills_in_a_Rural_and_Urban_Context_in_ColombiaAnalise_comparativa_das_competen

Cajas, V.; Paredes, M.; Pasquel, L. y Pasquel, A. (2020). Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios, Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, vol. 11, núm. 1, pp. 77-88. https://www.scielo.org.mx/scielo.php? script=sci_arttext&pid=S1405-66662023000300863#B7

Contini, E.; Lacunza, A. y Esterkind, A. (2013). Habilidades Sociales en contextos urbanos y rurales. un estudio comparativo con adolescentes, realizado para la Universidad Nacional de Tucumán – Argentina. http://portal.unisimonbolivar.edu.co:82/rdigital/psicogente/index.php/psicogente

Fabbrocino, M. (2022). Juego de roles. Un estudio sobre la pedagogía activa en la Escuela infantil en Nápoles. (Aplicaciones a la enseñanza de la fotografía). https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/ rev/article/view/110/172

Flórez, C. y Prado, M. (2021). Habilidades sociales para la vida: empatía, relaciones interpersonales y comunicación asertiva en adolescentes escolarizados. Freire. P. (2001). Pedagogía de la indignación. España: Ediciones Morata. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-49102008000100022

Gardner, H. (1998). La inteligencia reformulada: inteligencias múltiples para el siglo XXI. http://opac.unellez.edu.ve/doc_num.php?explnum_id=1733

Goleman, D. (2006). Inteligencia social: la nueva ciencia de las relaciones humanas. https://www.amazon.com/-/es/Inteligencia-social-ciencia-relaciones-humanas/dp/8472456307

Heredia, G. J., Ochoa, F. M., Veloz, A. F. y Villegas, L. M. (2024). El aprendizaje colaborativo en el fomento de la convivencia escolar: Una visión que trasciende el aula. revista Social Fronteriza; 4(4): e392. https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(4)392

Hernández, I.; Lay, N.; Herrera, H. y Rodríguez, M. (2021). Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios. Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. XXVII, núm. 2, pp. 242-255. Universidad del Zulia. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/html/

Maldonado. P. y Guzmán R. (2019). Autoeficacia según Albert Bandura: Desarrollo, fuentes y aplicaciones en Psicología. Instituto Salamanca. https://institutosalamanca.com/blog/autoeficacia-como-se-desarrolla-factores-clave

Monjas, M.I. (2020). El complejo mundo de las relaciones interpersonales. Pirámide. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/54249/TFG-B.%201815.pdf

Restrepo, M. y Villegas, J. (2017). Desarrollo de las habilidades sociales en los niños del grado tercero de la Institución Educativa Luis Carlos Galán Sarmiento, y del Instituto Integrado Custodio García Rovira del Municipio de Inírida, Departamento del Guainía. Colombia. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/ 20.500.11912/3598/Desarrollo%20de%20las%20Habilidades%20sociales%20en%20los%20ni%C3%B1os%20del%20grado%20tercero.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Revista Investigium IRE Ciencias Sociales Y Humanas, 12(2), 13-26. https://doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.221202.02

UNESCO (2017). Convención de la UNESCO relativa a la Lucha contra las Discriminaciones en la Esfera de la Enseñanza (1960) , así como por el Objetivo de Desarrollo Sostenible 4 y el Marco de Acción Educación 2030. https://www.unesco.org/es/education/inclusion

Vergara, C. (2023). Bandura y la teoría del aprendizaje social. Revista on line REDIT. https://www.redip.info/bandura-y-la-teoria-del-aprendizaje-social/

Vygotsky, L. S. (1987): Historia del desarrollo de las Funciones cultural en: Educación Especial: Razones, Visión Actual y Psíquicas Superiores, Ed. Científico Técnica, Ciudad de la Desafíos, Ed. Pueblo y Educación, https://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v19n2/01.pdf

Villadiego, K. y Díaz. T. (2019). Superación personal en adolescentes desde la educabilidad y la enseñabilidad en escenarios pedagógicos rurales. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7461156

Published

2025-11-18

How to Cite

Nancy Andrea Romero Turizo, & Yadira Higuera Jaimes. (2025). THE TEACHER’S PEDAGOGICAL MEDIATION AND THE DEVELOPMENT OF SOCIAL SKILLS IN RURAL CONTEXTS. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4649

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica

Most read articles by the same author(s)