"I value myself, I value you". Self-esteem in adolescents: A study on factors and consequences that influence their well-being in personal and relational development.
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4651Keywords:
Self-esteem, adolescence, personal development, mental healthAbstract
Self-esteem constitutes a fundamental element in the integral development of adolescents, impacting their personal and relational well-being. This essay on self-esteem explored the importance of self-worth and valuing others, focusing particularly on the adolescent stage, due to its significant influence on their integral development, since it is where young people begin to experience physical, emotional and social changes. The factors involved in the construction of self-esteem, its implications in the mental health and personal development of individuals in this adolescent stage and the way it affects their social development were analyzed in a critical and reflective manner. The phrase “I value myself, I value you” alluded to an interconnection between the perception that adolescents have of themselves and the value they offer to others in their interpersonal relationships. In this sense, the concept of self-esteem raised by various authors, explored and analyzed over the years, was examined, also submerged from an intersubjective perspective and the implications of maintaining both high and low self-esteem were discussed. From a review of recent literature, in sources extracted from Google Scholar and SciELO, it was argued how personal valuation and valuation of others are intertwined, favoring well-being and personal growth, also, the method of reflection employed, highlighted the need to incorporate these approaches in the school
curriculum in educational institutions, given that the mental health of students must prevail. Finally, the approach to self-esteem in adolescents was found to be relevant not only for their emotional well-being, but also for raising positive mental health in society.
Downloads
References
Arzuza Barrios, A., y Martínez González, Y. (2023). Estilos de crianza y niveles de autoestima en los estudiantes de educación media de una institución educativa en Mahates Bolívar. [Trabajo de grado, Universidad Antonio Nariño]. Repositorio http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/8601
Aucapiña, E., y Campodónico, N. (2024). Revisión sistemática sobre la influencia de las redes sociales en la autoestima de los adolescentes. Revista Psicología UNEMI, Volumen 8, N° 015. pp. 73 – 87. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol8iss15.2024pp73-87p
Bruno De La Cruz, X. (2022). Dinámica familiar y la autoestima de los adolescentes del cuarto año de secundaria de un colegio nacional N° 4018, Callao, 2021. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional https://hdl.handle.net/20.500.12692/81678
Cid-Sillero, S., Pascual-Sagastizabal, E., & Martinez-de-Morentin, J. I. (2020). Influencia de la autoestima y la atención en el rendimiento académico del alumnado de la ESO y FPB. Revista de Psicodidáctica, 25(1), 59-67. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.06.001
García, A., & Contreras, A. (2020). Autoestima y habilidades sociales en adolescentes: el papel de variables familiares y escolares. Dialnet Métricas (43), 102-103. doi: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7803963
Garcia Zambrano, B. (2022). Factores psicosociales y autoestima en adolescentes de 12 a 14 años de una unidad educativa pública de Ecuador, 2022. [Tesis de maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio Digital Institucional https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/93189
González Moreno, A. & Molero Jurado, M. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15 (1), p. 113-123. Obtenido de: https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/2186114
Guerrero, E. (2022). Autoestima y rendimiento académico en adolescentes de una unidad educativa de la ciudad de Ambato [Tesis de licenciatura en Psicología, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. https://repositorio.puce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/49b94e10-0a50-4f95-9ba6-8c04a64afd6c/content
León García, D. (2024). Autoestima en adolescentes en centros educativos: revisión teórica. Revista Científica Aula Virtual, 5 (12), p. 195-211. Publicación electrónica del 19 de julio de 2024. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.11169222
Negrette Rodríguez, I., & Ruiz Méndez, R. (2024). Autoconcepto y rendimiento académico en estudiantes del nivel medio en el 2023: Self-concept and academic performance in middle school students in 2023. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 5(3), 2525 – 2538. https://doi.org/10.56712/latam.v5i3.2213
Organización Mundial de la Salud. (2023). Salud en Adolescentes. Extraído de https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1
Perales Garza, C. (2021). Aportaciones sobre el autoconcepto y autoestima. Nunca es tarde para aceptarse. Revista Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(spe4), 00068. Epub 20 de septiembre de 2021. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2823
Pineda-Roa, et al (2023). Confiabilidad, dimensionalidad e invarianza de la Escala Rosenberg de autoestima en adolescentes colombianos. Revista Universitas Psychologica, 22, 1-13. Pontificia Universidad Javeriana. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy22.cdie
Rodríguez-Garcés, C., Gallegos Fuentes, M. & Padilla Fuentes, G. (2021). Autoestima en Niños, Niñas y Adolescentes chilenos: análisis con árboles de clasificación. Revista Reflexiones, 100(1), 19-37. https://dx.doi.org/10.15517/rr.v100i1.43342
Rojas Cuastumal, V., & Pilco Guadalupe, G. (2023). Autoestima y Habilidades Sociales en Adolescentes. LATAM Revista Latinoamericana De Ciencias Sociales Y Humanidades, 4(1), 3823–3833. https://doi.org/10.56712/latam.v4i1.529
Trutie, R., Leiva, A., & del Risco Sánchez, O. (2019). Dinámicas familiares de adolescentes y jóvenes cubanos. In M. Paredes & L. Monteiro (Eds.), Desde la niñez a la vejez: Luchas, resistencias y actores emergentes (pp. 121–140). CLACSO. https://doi.org/10.2307/j.ctvt6rm99.10
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.








