Using GeoGebra as a teaching tool for understanding the concept of Limit

Authors

  • Manuel Antonio Hoyos Garcia
  • Eduar Ramiro Burbano Semanate

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4662

Keywords:

Limit, function, PBL model, understanding, Geogebra

Abstract

This article examines the use of Geogebra as a valuable teaching tool for enhancing the understanding of function limits among eleventh-grade students. It adopts a qualitative methodology based on direct observation and content analysis. Two groups were compared: one using traditional flat guides (Group 1) and the other engaging with interactive activities in a Geogebrabook (Group 2), with their performance in conceptual understanding assessed through rubrics. The results highlight that Geogebra outperforms other software (such as Maple, Cabri Geometry, or Derive) due to its accessibility, intuitive interface, and versatility, particularly when integrating resources like Geogebrabook and dynamic applets. The research emphasized three key perspectives for teaching limits: geometric, algebraic/arithmetic, and analytical, linked to historical milestones such as the method of exhaustion and the notion of infinity. The designed approach demonstrated that technological mediation facilitates the manipulation of abstract objects, fostering deeper understanding compared to traditional methods (Group 1), where material limitations hindered topic comprehension. It is concluded that integrating the historical phenomenology of the concept with ICT tools like Geogebra optimizes learning, overcoming didactic and cognitive obstacles, and underscores the need to adapt pedagogical practices to the epistemological complexity of advanced mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Antonio Hoyos Garcia

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

Eduar Ramiro Burbano Semanate

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Alzate, E., Montes, J., Escobar. R., (2013). Diseño de actividades mediante la metodología ABP para la Enseñanza de la Matemática. Scientia et Technica Año XVIII, Vol. 18, No. 3, pp. 542-547. https://doi.org/10.22517/23447214.8341

Barallobres, G. (2017). Ciertos fenómenos didácticos que caracterizan las dificultades de aprendizaje en la transición de la aritmética al álgebra en la escuela secundaria. Unión-Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 13(51). https://revistaunion.org.fespm.es/index.php/UNION/article/-view/384

Bejarano, M., Lirio, J., Martínez, A., Manzanares, A., Palomares, Ma., Rodriguez, L. y Villa, N. (2015). El aprendizaje basado en problemas, una propuesta metodológica en educación superior. Narcea ediciones. https://n9.cl/w48f

Bernal, C. A. (2006). Metodología de la investigación. Pearson educación. http://up-rid2.up.ac.pa:8080/xmlui/handle/123456789/1485

Blázquez, S. y Ortega, T. (2001). Los sistemas de representación en la enseñanza del límite. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, Vol 4, Núm, 3. Pp. 219-236. https://documat.unirioja.es/descarga/articulo/2147876.pdf

Blázquez, S. y Ortega, T. (2002). Nueva definición de límite funcional. UNO, 30, pp. 67-82. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=260158

Bressan, A., Zolkower, B. y Gallego, F. (2004). La educación matemática realista. Principios en que se sustenta. Escuela de invierno en didáctica de la matemática. http://www.gpdmatematica.org.ar/publicaciones/articulo_escuela_invierno2.pdf

Brousseau, G. (1989). Les obstacles épistémologiques et la didactique des mathématiques. Construction des savoirs, obstacles et conflits, 41-63. https://hal.science/hal-00516581/

Cruz, M. (2006): La enseñanza de la Matemática a través de la Resolución de Problemas. Tomo 1 La Habana: Educación Cubana

D’Amore, B. & Zan, R. (1996) Italian research on problem solving 1988–1995. In A. Gagatsis & L. Rogers (Eds.): Didactic and History of Mathematics (p. 39). Thessaloniki

Freudenthal, H. (1983). Didactical phenomenology of mathematical structures [Electronic resource]. https://www.sidalc.net/search/Record/KOHA-OAI-TEST:212553/Description

Gutiérrez-Gonzalez, J., Morales-Maure, L., Campos-Nava, M., Crespo, J. y Mansilla-Sepúlveda, J. (2019). Visualizando los límites de funciones y las derivadas con geometría dinámica. Opción, Año 35, Regular No.90, pp. 607-667.

Hidalgo, H., Mera, E., López, J. y Patiño, L. (2015). Aprendizaje basado en problemas como potencializador del pensamiento matemático. Plumilla Educativa, Vol. 15, Nº. 1. pp. 299-312. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920332

Leiva, F. (2016). ABP como estrategia para desarrollar el pensamiento lógico matemático en alumnos de educación secundaria. Sophia: Colección de Filosofía de la Educación, Nº. 21. pp. 209-224. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5973046

Mora, O. (2012). Diseño de herramientas didácticas en ambientes virtuales de aprendizaje mediante unidades de aprendizaje integrado en matemáticas. Tesis (Maestría)

Morales, P. y Landa, V. (2004). APRENDIZAJE BASADO EN PROBLEMAS. Theoria, Vol. 13., pp. 145-157. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/574

Pons, J. (2014). Análisis de la comprensión en estudiantes de bachillerato del concepto de Límite de una función en un punto [Tesis Doctoral, Universidad de Alicante]. Archivo digital. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/45713/1/tesis_pons_tomas.pdf

Posso, A., Uzuriaga, V. y Del Carmen, J. (2007). Dificultades que aparecen en el proceso enseñanza-aprendizaje de la matemática al pasar del bachillerato a la universidad. Scientia et Technica, Vol. 2 Núm. 34. Pp. 495-499. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4810869

Rendón Mayorga, C. G. (2017). Diseño de tareas mediadas por la historia del concepto de límite dirigidas a la formación del profesor de Matemáticas. [Tesis de Maestría], Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/9457

Socas, M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria. En Rico, L., Castro, E., Coriat, M., Puig, L., Sierra, M. y Socas, M. (Eds.). La educación matemática en la enseñanza secundaria, 125-154. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona- Horsori. https://laurabrichetti.files.wordpress.com/2010/12/socas-robayna-dificutades-errores-y-obstc3a1culos-en-el-azaje-de-la-matemc3a1tica.pdf

Toledo, F. (2017). La Topología De Espacios Métricos Animada Con Geogebra. [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica de Pereira]. Archivo digital. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/handle/11059/8697

Trujillo, J., Vera, C. y Prada, R. (2017). Estado Del Arte Sobre El Concepto De Límite [Congreso]. II encuentro internacional en educación matemática. Cúcuta, Colombia. https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/oferta_academica/8c86ed0111abd2ac61fa2f8fc7d99448.pdf#page=165

Published

2025-11-18

How to Cite

Manuel Antonio Hoyos Garcia, & Eduar Ramiro Burbano Semanate. (2025). Using GeoGebra as a teaching tool for understanding the concept of Limit. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4662

Issue

Section

Reporte de Investigación