SOCIODEMOGRAPHIC FACTORS THAT AFFECT MATHEMATICS RESULTS IN THE SABER 11 TESTS AT THE GUILLERMO LEÓN VALENCIA SCHOOL IN DUITAMA.

Authors

  • Darío Fernando Meza Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4669

Keywords:

school performance, saber 11 tests, sociodemographic factors, institutional factors, mathematics

Abstract

The Ministry of Education promotes the Synthetic Index of Educational Quality (ISCE), a tool aimed at assessing and guiding educational institutions, identifying areas for improvement and strengths to optimize their performance, where the Saber 11 Tests are crucial for its measurement. Therefore, it is one of the requirements for students to complete eleventh grade, as a prerequisite for entering university education. Most higher education institutions require this exam, as outstanding results increase admission chances. Various factors may influence the presentation of the Saber 11 Tests, thus, this research aims to determine the sociodemographic and institutional factors influencing the mathematics results of the Saber 11 Tests of students from Colegio Guillermo León Valencia. Using a mixed-method approach, the study is framed within a descriptive and explanatory framework. Data were collected through questionnaires administered to 199 students and interviews with two mathematics teachers. The non-randomly selected sample aimed to capture both actors' perspectives, allowing for student characterization, comparison of average math scores, and description of the contribution of sociodemographic and institutional variables to the group's outcomes in this subject. According to statistical analyses, the sociodemographic and institutional factors that most influence mathematics results in the Saber 11 Tests are: student age, parental presence in the home, availability of a computer and internet at home, satisfaction level in peer relationships, perceived competency level in mathematics by students, and economic opportunities to continue studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Darío Fernando Meza Rodríguez

Colegio Guillermo León Valencia – Duitama

Colombia

References

Arias, I y Ávila, C. (2014). Influencia de los padres en el Rendimiento Académico de los hijos: una aproximación econométrica en el contexto de la Educación Media Colombiana, Revista Educación y Desarrollo Social, 8(2) 184-199. http://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/306/111

Ávila, L. Ospino, E. y Páez, A. (2021). Análisis de resultados de las pruebas saber 11 implementando técnicas de minería de datos, Barranquilla, Universidad del Norte. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/9877/Documento%20principal.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Ayala, J. (2015). Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia, Documentos de trabajo sobre economía regional, 17, http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/dtser_217.pdf

Chica, S, Galvis D y Ramírez, A. (2010). Determinantes del rendimiento académico en Colombia: pruebas ICFES Saber 11º, 2009, Revista Universidad EAFIT, 46(160), 48-72. https://www.redalyc.org/pdf/215/21520989005.pdf

De la Fuente, S. (2011). Análisis de variables categóricas - Tablas de contingencia. Universidad Autónoma de Madrid. http://www.estadistica.net/ECONOMETRIA/CUALITATIVAS/CONTINGENCIA/tablas-contingencia.pdf

De la Fuente, S. (2011). Análisis discriminante. Universidad Autónoma de Madrid.

http://www.fuenterrebollo.com/Economicas/ECONOMETRIA/SEGMENTACION/DISCRIMINANTE/analisis-discriminante.pdf

Escobar, J y Cuerva, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(s. No). 27-36. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

Garbanzo, G. M. (2014). Factores asociados al rendimiento académico tomando en cuenta el nivel socioeconómico: Estudio de regresión múltiple en estudiantes universitarios. Revista Electrónica Educare, 18(1), 119-154. http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/issue/current

Guisande G, Barreiro F, Maneiro E, y Riveiro A. (2006). Tratamiento de Datos. Colombia: Diaz de Santos. https://www.researchgate.net/publication/258105320_Tratamiento_De_Datos

Hernández, R, Fernández, C, y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. (5ed), México D.F, McGraw-Hill Interamericana. https://www.smujerescoahuila.gob.mx/wp-content/uploads/2020/05/Sampieri.Met.Inv.pdf

ICFES. (2013). Sistema Nacional de Evaluación Estandarizada de la Educación Alineación del examen SABER 11°. http://www.icfes.gov.co/docman/instituciones-educativas-y-secretarias/saber-11/novedades/651-alineacion-examen-saber-11/file?force-download=1.

ISCE (2014). ¿Qué es el Índice Sintético de Calidad Educativa (ISCE)? http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-349835_quees.pdf

ISCE (2016). Reporte de la Excelencia Educativa. Media. Colegio Guillermo León Valencia. Duitama.

Jiménez, R, Dalmau, J, Gargallo, E, y Arriscado, D. (2024). Factores asociados al rendimiento académico de los adolescentes de La Rioja (España): hábitos de vida, indicadores de salud y factores sociodemográficos. Nutr Hosp 2024, 41(1), 19-27. DOI: http://dx.doi.org/10.20960/nh.04599

León, A, Ospina, L y Ruiz, R. (2012). Tipos de aprendizaje promovidos por los profesores de matemática y ciencias naturales del sector oficial del departamento del Quindío, Colombia, Revista Científica Guillermo de Ockham, 10(2), 49-63. http://revistas.usb.edu.co/index.php/GuillermoOckham/article/viewFile/594/394

Martínez, J. (2011). La evaluación educativa: conceptos, funciones y tipos. Fundación Instituto de Ciencias del Hombre. http://www.uv.mx/personal/jomartinez/files/2011/08/LA_EVALUACION_EDUCATIVA.pdf.

MEN. (2010). Revolución educativa 2002 - 2010: acciones y lecciones. Bogotá: Ministerio de Educación.

Montero, E, Villalobos, J y Valverde, A. (2007). Factores institucionales, pedagógicos, psicosociales y sociodemográficos asociados al rendimiento académico en la Universidad de Costa Rica: Un análisis multinivel, RELIEVE, 13(2), 215-234. www.uv.es/RELIEVE/v13n2/RELIEVEv13n2_5.htm

Murillo, (2013). Factores que inciden en el Rendimiento Académico en el área de Matemáticas de los estudiantes de noveno grado en los Centros de Educación Básica de la Ciudad de Tela, Atlántida. [Maestría, Universidad Pedagógica Nacional], San Pedro Sula, Honduras. https://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/factores-que-inciden-en-el-rendimiento-academico-en-el-area-de-matematicas-de-los-estudiantes-de-noveno-grado-en-los-centros-de-educacion-basica-de-la-ciudad-de-tela-atlantida/

Perusquía, I. (2010). Factores que influyen en el bajo rendimiento escolar desde la visión de estudiantes de bachillerato. [Maestría, Universidad autónoma de Querétaro], Santiago de Querétaro: México. https://ri-ng.uaq.mx/handle/123456789/4774

Ramírez, C. (2014). Factores asociados al desempeño académico según nivel de formación pregrado y género de los estudiantes de educación superior Colombia, Revista Colombiana de Educación, S. Vol(66), 203-224. http://www.scielo.org.co/pdf/rcde/n66/n66a09.pdf

Sánchez, A y Otero, A. (2012). Educación y Reproducción de la Desigualdad en Colombia, Reportes del Emisor, S. Vol(154), http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/re_154.pdf

Ureta, F, Fortín, A y Molina, R. (2014). Rendimiento en lectura y matemática de estudiantes de primero y tercero de primaria, un estudio muestral a nivel nacional, Revista 15, S. Vol, 9-28. http://www.uvg.edu.gt/publicaciones/revista/volumenes/numero-15/REVISTA_UVG_No._15_9-37.pdf

Zambrano, J, Hidalgo, A y Timaran, R. (2019). Identificación de Factores Asociados al Desempeño Académico en Matemáticas en las Pruebas Saber 11° Aplicando Minería de Datos Educativa, 17th LACCEI International Multi-Conference for Engineering, Education, and Technology: “Industry, Innovation, And Infrastructure for Sustainable Cities and Communities”, 24-26. http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2019.1.1.297

Published

2025-11-18

How to Cite

Darío Fernando Meza Rodríguez. (2025). SOCIODEMOGRAPHIC FACTORS THAT AFFECT MATHEMATICS RESULTS IN THE SABER 11 TESTS AT THE GUILLERMO LEÓN VALENCIA SCHOOL IN DUITAMA. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4669

Issue

Section

Reporte de Investigación