IMPACT OF THE ARMED CONFLICT ON COLOMBIAN BASIC EDUCATION - FROM A THEORETICAL-DOCUMENTARY PERSPECTIVE THEORETICAL – DOCUMENTARY

Authors

  • Antonio Francisco Gómez Martínez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4671

Keywords:

Armed conflict, basic education, teaching processes, learning processes and Colombian population

Abstract

The armed conflict has been a dark part of Colombian history since the mid-twentieth century and continues to be a part of life in that country. Although peace treaties have been established with the intervention of international organizations and governments of other countries, it cannot be said that they have ended, since dissidents of these groups organize themselves and form other groups. Aspects that have permeated society in general; from there, the following general objective is proposed: to reflect on the impact of the armed conflict on basic education from a theoretical-documentary perspective. The methodology is framed in the qualitative research through the interpretative paradigm; by means of the hermeneutic method through the documentary analysis technique, where a set of documents that allow the approach to the object of study is worked. It is appropriate to point out that a theoretical-documentary compendium on the armed conflict and its implications in Colombian education was achieved as a result. Therefore, it is concluded that the history of the Colombian education has been marked by the signs of the armed conflict that undoubtedly affect the education and training of Colombian students and in some cases have left significant traces in the families and the Colombian population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonio Francisco Gómez Martínez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2015). Cátedra ¡Basta ya! Centro de Memoria Histórica. http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/informeGeneral/catedra.html

Corcione Nieto, M., Fernández Osorio, A. y Cabrera Cabrera, L. (2021) Academia, Conflicto Armado y Paz en Colombia: Un Acercamiento desde la Geopolítica del Conocimiento, Academia [Armed Conflict and Peace in Colombia: An Approach from the Geopolitics of Knowledge] 64(4); https://doi.org/10.1590/dados.2021.64.4.247

Cruz Roja Internacional. (2023). El costo humano de los conflictos armados en Colombia. https://www.icrc.org/es/document/costo-humano-conflictos-armados-colombia-2024

Cruz, C., Vélez, A. y García, L. (2020). El conflicto arma en Colombia: un arma en contra del liderazgo social. Universidad La Gran Colombia. Facultad de Ciencias de la Educación. Competencias comunicativas. https://www.studocu.com/co/document/universidad-de-bogota-jorge-tadeo-lozano/derecho-constitucional-colombiano/ensayo-conflicto-armado-en-colombia/9669463

Decreto 1038 del 25 de mayo de 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz.Ministerio de Educación Nacional

Espinoza, E., y Toscano, D. (2015). Metodología de Investigación Educativa y Técnica. Ediciones Utmach.

Fajardo, D. (2015). Estudio sobre los orígenes del conflicto social armado, razones de su persistencia y sus efectos más profundos en la sociedad colombiana. Espacio Crítico. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r33442.pdfJime

Fundación Fepropaz. 2022). Impacto del conflicto armado en la educación en Colombia. https://fepropaz.com/conflicto-armado-y-educacion-en-colombia/

González, G. y Santisteban, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia. La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: Entre la tradición y la transformación. Educ., 19(1), 89-102. DOI: 10.5294/edu.2016.19.1.5

Jiménez, C. P. (2018). Conflicto Armado y educación para la paz: Una mirada desde los referentes de la política educativa para la enseñanza de las ciencias sociales escolares. Universidad Externado De Colombia, Facultad de Ciencias de la Educación, Maestría en Educación en la modalidad de investigación. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/2101/1/CBA-spa-2018-

Ley 1448 de 2011. (2011, Junio 10) Congreso de la República. Diario Oficial No. 48.096 http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1448_2011.html

Ley 1732 de 2014. (2014, Septiembre 1) Congreso de la República. Diario Oficial No.

Parra, C. (2020) El posconflicto y la construcción de paz: La mediación como solución alternativa en la región del Catatumbo. [ Post-conflict and peace-building: Mediation as an alternative solution in the Catatumbo región] Eirene Estudios de Paz y Conflictos, 3(4);53-66. Recuperado de: https://n9.cl/6bahh

Pontificia Universidad Javeriana. (2020). Una mirada a los daños del conflicto armado en la educación rural colombiana. https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-rural-en-colombia-conflicto-armado/

Quintero López, I. (2020). Gestión de conflictos y mediación escolar en alumnos de la licenciatura en ciencias de la educación como herramientas para el desarrollo de una cultura de la paz. [ Conflict management and school mediation in students of the bachelor's degree in education sciences as tools for the development of a culture of peace]. Conrado, 16(72), 123-130. Recuperado de: https://n9.cl/muk06

Ramírez, S., y Londoño, S. (2020). La escuela y el niño como víctima del conflicto armado en Tumaco, Colombia. Revista Jangwa Pana volumen 19 número 2 https://www.redalyc.org/journal/5880/588069242002/html/

Tawse, D. (2008). Conflicto armado colombiano. Universidad del Rosario. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/desafios/article/view/413

Uprimny-Yepes, R., y Guzmán-Rodríguez, D. E. (2010). En búsqueda de un concepto transformador y participativo para las reparaciones en contextos transicionales. International Law, Revista Colombiana de Derecho Internacional, 231-286. http://www.scielo.org.co/pdf/ilrdi/n17/n17a07.pdf

Published

2025-11-18

How to Cite

Antonio Francisco Gómez Martínez. (2025). IMPACT OF THE ARMED CONFLICT ON COLOMBIAN BASIC EDUCATION - FROM A THEORETICAL-DOCUMENTARY PERSPECTIVE THEORETICAL – DOCUMENTARY. LÍNEA IMAGINARIA, 3(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v3i22.4671

Issue

Section

Reporte de Investigación