STUDY TO DETERMINE THE FEASIBILITY OF THE EXECUTION OF AGRICULTURAL EXPLOITATION PROJECTS IN SCHOOL ENVIRONMENTS FOR SELF-MANAGEMENT
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3718Keywords:
physical conditions, productive spaces, self-managementAbstract
The object of study of this research is represented by the Bolivarian School “La Aduana”, located in the “Curaçao” sector, La Aduana, in Palmira, Guásimos Municipality, Táchira State, having as its main purpose Determination of the feasibility in the execution of agricultural exploitation projects in school environments in favor of self-management. The purpose of this research intention arises from the need to promote the development of activities leading to the exploitation of these spaces in order to generate own resources. The method represented is based on the qualitative method, through a non-experimental field design and under the elements of participatory action research, where the implementation of binding actions will be pertinent for the integration of parents, representatives, teachers, students and the community in the conditioning and exploitation of the areas that are considered productive. Interviews have also been carried out with the management staff and teachers of the institution in order to gather information on previous management and to find out the viable options that allow the continuity of the NER as an educational center and prevent its disappearance since, due to the lack of resources, a progressive decentralization of each institution could be generated.
Downloads
References
Adams y Lambert, S.A (2010): Una guía ilustrada para la ciencia. Nueva York, Chelsea House.
Conferencia de las Naciones Unidas sobre el Medio Ambiente y Desarrollo (CNUMAD)
(2002). Declaración de UBUNTU. Johannesburgo, Sudáfrica.
Coya, M (2001): La ambientación en la universidad. Edición digital a partir del texto original de la tesis doctoral. ISBN; 84-688-6126-X
De la Cuesta, M (2015): Identificación de indicadores relevantes del desempeño RSE mediante la utilización de técnicas multicriterio. Innovar: revista de ciencias administrativas y sociales, ISSN 0121-5051, Vol. 25, N° 55 DOI: https://doi.org/10.15446/innovar.v25n55.47197
Gómez, C. (2011): La Educación ambiental en la formación superior en Medellín: Estudio de caso en dos niveles de tres instituciones. Maestría en Gestión Ambiental de la Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/8036
Goetz, J. y LeCompte, M. (1998). Etnografía y diseño cualitativo en la investigación educativa.
Madrid. Ediciones Morata, S.A
Martínez, M (2006). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico práctico. México: Trillas.
Monterroza García, A (2007). Proyecto de educación ambiental. Establecimiento público ambiental. Cartagena de Indias, Colombia.
Smith-Sebasto, N.J. (2007). Información Cuestiones ambientales. Universidad de Illinois Servicio de Extensión cooperativa
Torres, E. (2011): Medio ambiente y Proyecto Ambiental Escolar (PRAE) en el colegio Nicolás Esguerra. Universidad Nacional de Colombia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.