REFLECTIONS ON THE USE OF INCLUSION STRATEGIES IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)

Authors

  • Mónica Lizett Forero Amaya

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3454

Keywords:

Reflections, Inclusion strategies, pedagogical guidelines, autism spectrum disorder (ASD).

Abstract

The objective of this article is to reflect on the use of inclusion strategies in students with Autism Spectrum Disorder (ASD) within the Colombian educational system. These strategies are analyzed based on documents and research related to the educational care route for students with ASD, which guides educational institutions to promote the participation and learning of these students within the framework of inclusive education; To do this, the three transversal axes that support and guide the educational trajectory of this population are taken into account. Pedagogical guidelines are a starting point to establish specific objectives in the classroom and thus adjust pedagogical practices in favor of learning and the development of skills and competencies in students with ASD. It is worth mentioning that the success of the teaching-learning process is in turn mediated by the insertion of the characteristics and needs of each student, the development opportunities offered by the context and the mitigation of the restrictions that it imposes.

References

Payán, L. (2018). Estrategias para la atención educativa de alumnos con TRASTORNO DEL Espectro Autista (TEA) en educación básica. Recuperado: https://www.fundaciontorresyprada.org/wp-content/uploads/2023/04/ESTRATEGIAS-PARA-LA-ATENCION-EDUCATIVA-DE-ALUMNOS-CON-TRASTORNO-DEL-ESPECTRO-AUTISTA-TEA-EN-EDUCACION.pdf

Celis, G y Ochoa, M. (2022). Transtorno del Espectro Autista (TEA). Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM. 65,1. Recuperado: https://www.scielo.org.mx/pdf/facmed/v65n1/2448-4865-facmed-65-01-7.pdf DOI: https://doi.org/10.22201/fm.24484865e.2022.65.1.02

Morales, Y, y Castro, P. (2016). Estrategias pedagógicas dirigidas a maestros para incentivar la literatura infantil de niños y niñas con autismo en educación básica primaria del Instituto Técnico Guaimaral. Revista Científica virtual de Pedagogía. Recuperado: http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/8494/3/Hern%C3%A1ndez%20_%20Castro_2016_TG.pdf

Carrascón, C. (2016). Señales de alerta de los trastornos del espectro autista. Curso de Actualización Pediatría 2016. Madrid, España. Recuperado: https://www.aepap.org/sites/default/files/2em.2_senales_de_alerta_de_los_trastornos_del_espectro_autista.pdf

Silva, A. (2021). Estrategias pedagógicas aplicadas a estudiantes con autismo de la corporación nueva granada. [Proyecto de grado, Universidad de Pamplona]. Repositorio Unipamplona. Recuperado: http://repositoriodspace.unipamplona. edu.co/jspui/bitstream/20.500.12744/4315/1/Silva_2021_TG.pdf

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5ª ed.). American Psychiatric Association. DOI: https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596

World Health Organization. (2019). International classification of diseases and related health problems (11th ed.) OMS. Recuperado: https://icd.who.int/

Papazian, O., Alfonso, I. y Luzondo, R. J. (2006). Trastornos de las funciones ejecutivas. Revista de Neurología, 42, 45-50. Recuperado: http://www.publicacions.ub.es/refs/articles/trastornsfe.pdf DOI: https://doi.org/10.33588/rn.42S03.2006016

Delgado, K., Vivas, D., Sánchez, J., y Carrión, C. (2021). Educación inclusiva en la educación superior: propuesta de un modelo de atención en Ecuador. Redalyc, 27(3). Recuperado: https://www.redalyc.org/journal/280/28068276002/ 28068276002.pdf

Domínguez, S, y Ochoa Cubillos, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes, 45, 41-52. http://scielo.org.co/pdf/pys/n45/n45a05.pdf

Mayor, F. (2014). Declaración de salamanca y marco de acción para las necesidades educativas Especiales. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. Ministerio de Educación y Ciencia de Salamanca, España. Recuperado: https://unesdoc.unesco.org/ark:/ 48223/pf0000098427_spa

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2018). Programa de educación inclusiva con calidad "construyendo capacidad institucional para la atención a la diversidad". Revolución educativa Colombia aprende. Recuperado: https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/243/109_370.117_AG150%20file3.pdf?sequence=3

Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2020). Índice de inclusión para la Educación Superior Inclusiva. Fundación Saldarriaga Concha. Recuperado: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-357277_recurso_1.pdf

Decreto 1421 de 2017. (2017, 29 de agosto). Gestor normativo. Diario Oficial No. 50.340. Recuperado: https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=87040

Abinader, L., Peña, R., y Hernández, A. (2020). Estrategias de enseñanza aprendizaje para la inclusión educativa de todos y todas con énfasis en trastorno del espectro autista. Gobierno de la República Dominicana. Recuperado: https://www.unicef.org/dominicanrepublic/media/7991/file/Estrategias%20de%20Ensenanza%20Aprendizaje%20%7C%20Trastorno%20del%20Espectro%20Autista%20-%20PUBLICACION.pdf

Published

2025-02-20

How to Cite

Mónica Lizett Forero Amaya. (2025). REFLECTIONS ON THE USE OF INCLUSION STRATEGIES IN STUDENTS WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD). DIALÉCTICA, 2(24). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3454