EVALUACIÓN DEL DESEMPEÑO DOCENTE EN LA EDUCACIÓN BÁSICA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3816Keywords:
Educational quality, Teacher performance, Basic education, Teacher evaluationAbstract
Teacher performance evaluation in basic education has become a key element in ensuring educational quality in Colombia. This essay addresses the importance of this process and critically examines the current evaluation system, using a theoretical, qualitative, and interpretative approach. Through the review of official documents from the Ministry of National Education (MEN) and academic literature, the strengths and weaknesses of the current system are identified. The findings highlight that, although teacher evaluation is designed with objective criteria and aims to improve pedagogical practices, it also faces criticism for its potentially punitive nature and implementation challenges. The development sections argue how the current system balances accountability with performance incentives, yet it also generates concern among educators. Finally, a shift is proposed toward a more formative and contextualized model, where feedback and teacher support play a central role. The conclusions emphasize the need to transform teacher performance evaluation into an opportunity for professional growth, suggesting concrete solutions and raising questions for future reflection within the Colombian context.
Downloads
References
Díaz Barriga, F. (2006). Evaluación educativa: Formación de competencias y reforma educativa. Trillas.
Dimaté Rodríguez, C., Tapiero Celis, O., González Rodríguez, C. I., Rodríguez Rodríguez, R., & Arcila Cossio, M. A. (2017). La evaluación del desempeño docente. Folios (2ª Época), (46), 83–95. https://doi.org/10.17227/01234870.46folios83.95
FECODE. (2021). La evaluación docente en Colombia: Perspectivas desde el magisterio. Comité Ejecutivo Nacional. Recuperado de https://fecode.edu.co
Martínez Boom, A. (2011). Educación: escenarios, sujetos y políticas. Siglo del Hombre Editores.
Más Colombia. (2024, 28 de septiembre). Evite extralimitaciones en la evaluación de desempeño docente 1278: claves para que se ajuste a la ley. Más Colombia. Recuperado de https://mascolombia.com/evaluacion-de-desempeno-docente-1278/
Ministerio de Educación Nacional [MEN]. (2015). Resolución 07797 de 2015. Por la cual se establece la evaluación de desempeño para los docentes y directivos docentes regidos por el Decreto 1278 de 2002. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Decreto 1278 de 2002 (19 de junio), por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente. Diario Oficial No. 44.840.
Ministerio de Educación Nacional. (2003). Decreto 2582 de 2003 (11 de septiembre), por el cual se establecen criterios y procedimientos para la evaluación anual de desempeño de docentes y directivos docentes regidos por el Decreto 2277 de 1979. Diario Oficial No. 45.315.
Observatorio de Gestión Educativa. (2022). Caracterización del sistema de evaluación docente en Colombia (Anexo 6)obsgestioneducativa.comobsgestioneducativa.com. En Informe “La profesión docente en Colombia”. Recuperado de https://obsgestioneducativa.com/wp-content/uploads/2022/02/Caracterizacion-del-sistema-de-evaluacion-docente.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 DIALÉCTICA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.