CULTURAL PRACTICES IN COLOMBIAN PUBLIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4366Keywords:
public educatio, cultural practices, everyday realitiesAbstract
This qualitative-descriptive study was based on a documentary bibliographic review to analyze cultural practices in Colombian public education. Its main objective was to highlight the tension between the laws and policies that protect sociocultural practices and their pedagogical implementation in Colombian classrooms. It argues that, to achieve comprehensive education and transcendent and culturally significant human development, it is crucial to understand the interrelationship between the legal framework, the cultural reality of communities, and the pedagogical perspectives adopted regarding these practices. The research suggests observing public cultural events (artistic, folkloric, among others) as a way to identify, make visible, and value the cultural manifestations unique to Colombian territory. The study concludes that the appreciation, understanding, and redefinition of cultural practices in Colombian public education are essential for comprehensive education that promotes human development and social transformation. Additionally, a dichotomy was evident between the legal framework, the cultural experiences of communities, and the teaching-learning processes in the classroom, which requires in-depth reflection on how to integrate cultural practices in a conscious, up-to-date, and respectful manner into educational contexts.
Downloads
References
Aldeas Infantiles SOS (2022). La pobreza y la niñez en Colombia. https://www.aldeasinfantiles.org.co/noticias/2022/la-pobreza-y-la-ninez-en-colombia
Alvear, N. L. (2022). La educación ambiental en Colombia desde los instrumentos de política pública departamental*. ¿Obtenido de http://www.scielo.org.co/ scielo.php?pid=S1900-38032022000100211&script=sci_arttext
Arroyo M. J. (2014). La escuela intercultural: Una propuesta de diversificación curricular. Octaedro. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/186
Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (2010). Multicultural education: Issues and perspectives (7th ed.). John Wiley & Sons.
Bedoya, M. A. (2021). Abogados al por mayor: la educación jurídica en Colombia desde una visión comparada. ¿Obtenido de http://www.scielo.org.co/ scielo.php?pid=S0121-47052021000100097&script=sci_arttext
Bonilla, E. (2020). ¿Aquí no hay racismo?: apuntes preliminares sobre lo racial en las Américas. Universidad Andrés Bello. https://www.redalyc.org/journal/ 3212/321265117017/html/
Bravo, E. E. (2023). Inequidad en la educación rural en Colombia: revisión de literatura. Obtenido de https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/4961
Bronfenbrenner, U. (1979). La ecología del desarrollo humano. Experimentos por naturaleza y diseño. Universidad de Harvard. Estados Unidos.
Bruner, J. (1990). Acts of meaning. Harvard University Press. https://mf.media.mit.edu/courses/2006/mas845/readings/files/bruner_Acts.pdf
Caballero, N. Z. (2022). Desafío docente en instituciones públicas de Colombia en tiempo de pandemia y postpandemia. https://revistas.umecit.edu.pa/ index.php/dialogus/article/view/713
Calderón, E., Cuenca, R., Chica, B., Sánchez, B., Calderón, F., Obando, L. (2023). La educación en el siglo XXI Desafíos y Oportunidades. doi: https://doi.org/10.37811/cli_w944
Cantillo Padrón, J. C. (2021). Revisión bibliográfica de los planteamientos académicos para mejorar la calidad de la educación contable en Colombia. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8445017
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf]
Congreso de la República de Colombia. (1993). La Ley 70 de 1993, "Por la cual se desarrolla el artículo transitorio 55 de la Constitución Política. El Congreso de Colombia" https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php? i=7388#:~:text=El%20Estado%20colombiano%20reconoce%20y,se%20adapten%20a%20esta%20disposici%C3%B3n.
Congreso de la República de Colombia. (1991). Constitución política de Colombia de 1991. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=4125
Congreso de la República de Colombia. Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia de Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/30021778
DANE. (2023). Pobreza y desigualdad. Pobreza monetaria y pobreza monetaria extrema.https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/pobreza-y-condiciones-de-vida/pobreza-monetaria
Dei, G. J. (2012). Critical democratic education and globalization. Routledge. https://www.researchgate.net/publication/299524923_Global_Education_from_an_'Indigenist'_Anti-colonial_Perspective
Flecha, R. (2000). Compartiendo palabras: Teorías y prácticas de diálogo igualitario. Paidós. https://www.gitanos.org/upload/89/08/42-48_a_fondo.pdf
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
Guerrero, P. & Quintero, J. D. (2018). La interculturalidad en la educación superior en Colombia: tensiones y desafíos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(2), 11-30. [Enlace al artículo en PDF: https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/rlee/article/view/314/214]
Galtung, J. (2016). La violencia cultural, estructural y directa. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5832797
García, S. & Agudo, E. (2018). La atención a la diversidad cultural en los planes de estudio de futuros docentes de Educación Infantil de las universidades públicas andaluzas. 28-47.https://www.researchgate.net/publication/379213197_ LA_ATENCION_A_LA_DIVERSIDAD_CULTURAL_EN_LOS_PLANES_DE_ESTUDIO_DE_FUTUROS_DOCENTES_DE_EDUCACION_INFANTIL_DE_LAS_UNIVERSIDADES_PUBLICAS_ANDALUZAS
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice (3rd ed.). Teachers College Press. https://www.sciepub.com/reference/441360
Grosfoguel, R. (2016). Del "extractivismo económico" al "extractivismo epistémico" y al "extractivismo ontológico": una forma destructiva de conocer, ser y estar en el mundo. Tabula Rasa, 24, 9-30. https://www.revistatabularasa.org/numero-24/06grosfoguel.pdf
Guerrero, R., & Quintero, J. (2018). Diversidad cultural en la enseñanza de las ciencias en Colombia. Programa Editorial UniValle. Colombia.
Helg, A. (2022). La educación en Colombia: 1918-1957. http://repositorio.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/17120
Hernández, R. & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana. https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/wp-content/uploads/2019/02/RUDICSv9n18p92_95.pdf
Itchart, L., & Donati, J. (2014). Prácticas culturales. https://www.unaj.edu.ar/wpcontent/uploads/2017/02/Practicas_culturales _2014.pdf
Jiménez Bautista, F. (2012). Hacia una pedagogía intercultural desde la práctica. Editorial La Muralla.
Lancheros, S. A. (2023). La financiación de la educación superior en Colombia: crisis y disputas en el marco de la pandemia. http://scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502022000100049
López, L. E., & Sichra, I. (2017). Interculturalidad, educación y ciudadanía: perspectivas latinoamericanas. Fondo Editorial de la Facultad de Ciencias Sociales, Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://uchile.cl/dam/jcr:325722ca-7ada-4119-a4d8-041c3a0f6013/interculturalidad-educacion-y-ciudadania-perspectivas-latinoamericanas.pdf
McLaren, P. (2017). Pedagogía crítica y la lucha de clases. Akal. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/2369
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Decreto 1860 de 1994. Por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85903_archivo_pdf.pdf]
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Decreto 230 de 2002. Por el cual se dictan normas en materia de currículo, evaluación y promoción de los educandos y evaluación institucional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85889_archivo_pdf.pdf]
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Lineamientos para la implementación de la Cátedra de Estudios Afrocolombianos. [Enlace al documento en PDF: https://www.mineducacion.gov.co/1753/articles-235188_archivo_pdf.pdf]
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Orientaciones pedagógicas para la educación intercultural. [Enlace al documento en PDF: https://www.mineducacion.gov.co/1753/articles-339975_archivo_pdf.pdf]
Pacheco, S. Y Quijano, A. (2014). Cuestiones y horizontes: De la dependencia histórico-estructural a la colonialidad/descolonialidad del poder. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140507042402/eje3-8.pdf
Rueda, R. (2012). El análisis del contexto institucional y la mejora docente. En P. Fernández & M. Gómez (Eds.), Nuevas perspectivas en la gestión educativa (pp. 123-140). Editorial Horizonte. Taylor, C. (1994). The politics of recognition. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism: Examining the politics of recognition (pp. 25-73). http://fs2.american.edu/dfagel/www/Class%20Readings/Taylor/ multiculturalism.pdf
Vygotsky, L. S. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. https://saberespsi.wordpress.com/wp-content/uploads/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf
Walsh, C. E. (2018). Interculturalidad crítica y educación intercultural. Ponencias del Congreso Virtual sobre Interculturalidad y Educación, 1-18. http://aulaintercultural.org/wp-content/uploads/2010/02/Ponencia-Catherine-Walsh.pdf]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.