ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE TEACHING PROCESS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4370Keywords:
Opportunities, Challenges, Teaching, Artificial Intelligence, ColombiaAbstract
Artificial intelligence (AI) has stood out as a central element of transformation in different areas, including education. The traditional teaching process faces an unprecedented challenge, since the emergence of new technologies has led to a rethinking not only of the way in which knowledge is shared, but also of how students participate in their own educational process. This article will address the importance of AI in the educational field through a brief review of the current state of AI in learning environments. Furthermore, it will explore the role of the teacher in relation to the new challenges and opportunities that AI provides in its implementation. To this end, a methodological approach was implemented that combines the analysis and synthesis of documented information in articles, journals, and books, highlighting its historical evolution and its current state in learning environments.
Downloads
References
Aparicio, W. La inteligencia Artificial y su incidencia en la Educación: Transformando el Aprendizaje para el siglo XXI. 2023. Páginas del 217-230. Documento en línea: https://editic.net/journals/index.php/ripie/article/view/156/143 [Accedido el 15 -abril-2025]
Asthana, p., & Hazela, B. (2019). applications of Machine Learning in Improving Learning environment. en S. tanwar, S. tyagi, & N. Kumar, Multimedia Big Data Computing for IoT Applications. Intelligente Systems Reference Library (Vol. 163, págs. 417-433). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-8759-3_16
Cherrez, G., Escobar, P., Grijalva, S., Tiselema, V., León, J. (2024) Análisis del aprendizaje en estudiantes en entornos educativos virtuales con el uso de inteligencia artificial. Ciencia Latina. Revista científica Multidisciplinar. Volumen 8. Número 6 https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i6.15133
García-Peñalvo, F. J. (2024). Inteligencia artificial generativa y educación: Un análisis desde múltiples perspectivas. Education in the Knowledge Society (EKS), 25, e31942. https://doi.org/10.14201/eks.31942
Graubard, S. (1993) El nuevo debate sobre la Inteligencia Artificial. Barcelona: Gedisa.
McKinsey, “Inteligencia artificial y la economía circular: La IA como herramienta para acelerar la transición”, 2019. [En Linea]. Available: https://www.mckinsey.com/business-functions/sustainability/our-insights/artificial-intelligence-and-thecircular-economy-ai-as-a-tool-to-accelerate-the-transition/es-cl. [Accedido: 18 abril 2025].
Norman., E. (2023). La inteligencia artificial en la educación: una herramienta valiosa para los tutores virtuales universitario y profesores universitarios. Panorama, Vol. 17 numero 32. DOI: https://doi.org/10.15765/pnrm.v17i32.3681
López, M. & Romo, M. (2012). Aprendizaje móvil: estrategias y experiencias en educación. Editorial Universitaria.
Regalado Coello, M. J. (2024). Multidimensionalidad de la inteligencia artificial en entornos virtuales de aprendizaje: Multidimensionality of artificial Intelligence in virtual Learning Environments Abstract. POSTDOCTUBA, 6(1). Recuperado a partir de https://revistasuba.com/index.php/POSTDOCTUBA/article/view/1006
Rodríguez-Hernández, c. F., Musso, M., Kyndt, e., & cascallar , e. (2021). artificial neural networks in academic performance prediction: Systematic implementation and predictos evaluation. Computers and Education:Artificial Intelligence, 2, 100018. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100018
Rouhiainen, L. (2018). Inteligencia artificial. 101 cosas que debes saber hoy sobre nuestro futuro. Alienta Editorial. https://bit.ly/3KkMkMl
Sánchez Osorio, I. A. (2023). Inteligencia Artificial en la Educación Superior: Un Análisis Bibliométrico. Revista Educación Superior Y Sociedad (ESS), 35(2), 156-173. https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.820
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.