METHODS AND STRATEGIES OF TEACHING MATHEMATICS FOR THE IMPROVEMENT OF LEARNING IN SECONDARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4371Keywords:
Teaching, mathematics, teaching methods, secondary educationAbstract
The present study aims to analyze the impact of innovative strategies on teaching mathematics in secondary education, focusing on metacognition, gamification, mathematical modeling, and the use of digital games. To this end, a systematic literature review was conducted in academic databases such as Google Scholar, Dialnet, Redalyc, and SciELO, applying inclusion and exclusion criteria. Studies published between 2018 and 2024 that present empirical evidence on the implementation of these strategies in the classroom were considered, excluding those that did not address their effectiveness or that focused on other educational levels. Using a qualitative approach, the selected studies were analyzed to identify trends, challenges, and benefits in the application of these methodologies. The results indicate that metacognition strengthens self-regulation of learning and improves performance in mathematical problem-solving. Gamification and digital games increase student motivation and engagement, although their impact depends on access to technological infrastructure and teacher training for their implementation. Mathematical modeling, for its part, facilitates the understanding of abstract concepts through its application in real-life contexts, but faces limitations due to resistance to methodological change in some institutions. These strategies have great potential to improve mathematics teaching, but their adoption requires overcoming institutional and methodological barriers. To achieve this, it is essential to strengthen teacher training, invest in equipment and networks that facilitate access to technological resources in diverse educational contexts, and develop assessment tools that measure their long-term impact on learning.
Downloads
References
Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart & Winston.Gersten, R., Beckmann, S., Clarke, B., Foegen, A., Marsh, L., Star, J. R., & Witzel, B. (2009). Assisting students
Collantes-Rodríguez, R., & Benavides-Carranza, V. J. (2023). Retroalimentación como Comunicación Reflexiva en el Aprendizaje y la Enseñanza de las Matemáticas. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 172-183.
Cueva-Cáceres, J. (2023). Gamificación: Un recurso que promueve las competencias matemáticas en la educación peruana. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 209-221.
Gajardo-Villacura, C., Garrido-Cheuquiante, Y., Herrera-González, C., & Díaz-Levicoy, D. (2023). Análisis de libros de texto de matemática en educación secundaria: una revisión sistemática. Revista Chilena de Educación Científica, 24(1), 1-13.
Gubaro, M., Sanz, C. V., & Artola, V. (2024). Juegos Serios Educativos Digitales Orientados a la Enseñanza de la Matemática en Educación Secundaria. In XXX Congreso Argentino de Ciencias de la Computación (CACIC)(La Plata, 7 al 11 de octubre de 2024).
Herrera-Castrillo, C. J. (2023). Impacto del proyecto para el aprendizaje amigable de matemática en educación secundaria. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 6(1), 11-28.
Ledezma, C., Morales-Maure, L., & Font, V. (2024). Experiencia educativa en modelización para docentes de matemática en Panamá. ALTERIDAD. Revista de Educación, 19(1), 58-70.
Matamoro, R. F. J. (2023). Plan de Pizarra como metodología activa del aprendizaje significativo y amigable en Matemáticas para la educación secundaria en Nicaragua. Revista Científica Estelí, (45), 108-130.
Merlo, C. A. N. (2023). Enseñanza de las Matemáticas Mediadas por las TIC. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 8796-8812.
Molina-Linares, D. F. (2024). Aplicación de la alfabetización digital gamificada para potenciar habilidades matemáticas en primaria. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 17(1), 412-422.
Ordóñez-Barberán, P. S., & Sánchez-Godoy, D. D. (2024). Estrategias metacognitivas para la enseñanza de las matemáticas en educación secundaria. Multiverso journal, 4(6), 19-28.
Polya, G. (1945). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method. Princeton University Press.
Reyes, J. E. C. (2024). La enseñanza de la Matemática a través de la gamificación digital. Simbiosis, 4(8), 91-104.
Ríos, D. D. J. R., & Cabot, E. A. (2022). La integración de Tecnologías en la práctica educativa de docentes de Matemáticas del nivel secundario. Revista Varela, 22(62), 145-153.
Salomón, N. R. D., Barros, V. H. V., Barrera, F. J. V., Zambrano, W. D. J. A., & Valarezo, F. L. E. (2023). Educación STEM: Una revisión de enfoques interdisciplinarios y mejores prácticas para fomentar habilidades en ciencia, tecnología, ingeniería y matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2). struggling with mathematics: Response to intervention (RtI) for elementary and middle schools. National Center for Education Evaluation and Regional Assistance.
Tomlinson, C. A. (2001). How to Differentiate Instruction in Mixed-Ability Classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Vilchez Guizado, J., & Ramón Ortiz, J. Á. (2020). Clase invertida: implicancias en el desarrollo de competencias matemáticas en educación secundaria. Conrado, 16(76), 225-233.
Zambrano, V. R. J., & Cornejo-Zambrano, J. K. (2023). La Construcción de las Matemáticas a partir de los Recursos de Gamificación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 16(2), 138-142.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.