ELEMENTS IN THE IMPLEMENTATION OF THE STEM/STEAM APPROACH IN EDUCATION IN COLOMBIA

Authors

  • Armel Torres Cárdenas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4372

Keywords:

STEAM approach, pedagogy, education

Abstract

This article presents a documentary review in Scielo databases in order to identify the tacit elements in the implementation of the STEAM approach in education in Colombia. Among these: intentions in teaching and learning, applied didactics for active learning purposes, and the representation of ICT. It should be noted that the selection of the reviewed documents obeyed the information of relevance in terms of the importance and knowledge it provides, considering that STEAM has an integrative perspective whose purpose is to promote the interest and meaning of students for science, technology, engineering, and mathematics from the development of competencies, valuable and substantial skills and abilities in areas of science.   One of the elements that have to be referred to is the challenge or technological intellectual challenge in which the STEAM approach is inserted for both teachers and students, to first discover ways of getting involved, learning styles, complexities of teaching, capacity for collaboration, mastery of concepts. It involves proposing content using experiences that encourage the development of skills.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armel Torres Cárdenas

Institución Educativa

De Secundaria, Norte de Santander

Colombia

References

Acosta, G; Rivera, L y Acosta, M. (2009). Desarrollo del Pensamiento Lógico Matemático. Colección didáctica programa de áreas básicas. Sello Editorial Fundación para la Educación Superior San Mateo. Bogotá D.C. Colombia

Aparicio, C. (2016). “Educación vs Innovación”. [Disponible en linea: Conferencia TEDX. https://www.google.com/search?rlz=1C1VDKB_esVE994VE994&sxsrf=AB5stBh45HcSxqDpOg3oqE3rlXL34tlHqQ:1690750597737&q=como+citar+conferencia+tedx,+titulada+educaci%C3%B3n+vs+innovaci%C3%B3n+(2016)&sa=X&ved=2ahUKEwiAoaDmqLeAAx

Jara, V. (2012). Desarrollo del pensamiento y teorías cognitivas para enseñar a pensar y producir conocimientos. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, núm. 12, 2012, pp. 53-66. Universidad Politécnica Salesiana Cuenca, Ecuador.

López, V; Couso, D y Simarro, C. (). Educación STEM en y para el mundo digital. ¿Cómo y por qué llevar las herramientas digitales a las aulas de ciencias, matemáticas y tecnologías? RED. Revista de Educación a Distancia. Barcelona. España

Ministerio de Educación Nacional. (2020). STEM+ visión: Educación expandida para la vida 2021. Alianza entre la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). Bogotá, D.C., Colombia. Primera edición julio 2022.

Portal Colombia aprende. (). [Disponible en linea: https://www.colombiaaprende.edu.co/recurso-coleccion/guias-pedagogicas-y-didacticas-para-impulsar-el-enfoque-stem-en-el-aula].

Ramos, C., Uribe, I., López, G. y Cano, Y. (2022). Elementos centrales de experiencias educativas con enfoque STEM. Revista Científica, 45(3), 345-357. [Disponible en linea: https://doi.org/10.14483/23448350.1929]

Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26

Videla, Salas, Bugueño y Urrutia. (2021). Diseño e implementación de entorno educativo STEM en estudiantes de tercer año básico: abordaje en activo y ecológico de la experiencia de aprendizaje. Rev. estud. exp. educ. vol.20 no.44 Concepción dic. 2021. [Disponible en linea: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S0718-51622021000300408]

Published

2025-10-01

How to Cite

Armel Torres Cárdenas. (2025). ELEMENTS IN THE IMPLEMENTATION OF THE STEM/STEAM APPROACH IN EDUCATION IN COLOMBIA. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4372

Issue

Section

Revisión Bibliográfica