EDUCATION IN SCHOOL CLASSROOMS: A TECHNOLOGICAL LOOK

Authors

  • Angarita Mogollón Julio Cesar
  • Clavijo Diana Carolina

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4373

Keywords:

Education, school, ICT, teaching, learning

Abstract

 

Education is the main component for the growth and evolution of individuals and communities. Currently, education is evolving in the era of information and communication technologies (ICTs). It faces an exciting and transformative challenge, as technological tools have gained essential space in the teaching-learning process in classrooms. The objective of this article is to reflect on the role that technology plays in school processes in primary and secondary education. It addresses aspects associated with the use of technology in the classroom, its benefits, the challenges of implementing it, and its future in school education. Methodologically, it is supported by a documentary review and a reflective and interpretive process. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angarita Mogollón Julio Cesar

Secretaria de Educación 

Distrital, Bogotá 

Colombia

Clavijo Diana Carolina

Secretaria de Educación 

Distrital, Bogotá 

Colombia 

References

Acuña, A. (2012). Diseño y administración de proyectos de robótica educativa: lecciones aprendidas. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 13(3), 6-27. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4076306

Alonso, L. y Blázquez, F. (2012) El docente de educación virtual. Guía básica. Madrid: Narcea

Arismendy, J. (2015). Fortalecimiento del pensamiento a través de un ambiente de aprendizaje mediado por TIC [Tesis de Maestría, Universidad de la Sabana].

. Arrieta, J. (2013). Las TIC y las matemáticas, avanzando hacia el futuro. España: Universidad de Cantabria.

Bai, Y. (2022). Strategies for Improving the Quality of Music Teaching in Primary and Secondary Schools in the Context of Artificial Intelligence and Evaluation. Security and Communication Networks. https://doi.org/10.1155/2022/4680905

Cabero, J., y Gisbert, M. (2005). La formación en Internet. Guía para el diseño de materiales didácticos. España: Eduforma.

Cabero, J., & Llorente, M. C. (2020). Tecnología educativa: investigación, innovación y práctica docente. España: Síntesis.

Cetre, R., Sánchez, A., Cetre, B., y Cetre, M., (2024) Educación híbrida en la enseñanza del lenguaje en la educación superior: un análisis de eficacia en el desarrollo de competencias comunicativas. Reincisol, 3(6), 6070-6091. https://www.reincisol.com/ojs/index.php/reincisol/article/view/482

Coaguila, D., García, R., y Cruz, F. (2023). Oportunidades y desafíos de la educación híbrida en el contexto pospandémico. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7 (28), 1028-1041. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/969

Comité Ejecutivo Nacional, Secretaría de Asuntos Educativos, Pedagógicos y Científicos y CEID de FECODE. (2020, julio). Emergencia educativa en tiempos del COVID-19. https://www.fecode.edu.co/images/comunicados/2020/Documentos_de_ trabajo._Emergencia_Educativa_en_Tiempos_del_Covid-19.pdf

Crespo, E. (2008). Guía para el análisis del impacto de las tecnologías de la información y la comunicación en el desarrollo humano. Madrid: Universidad politécnica de Madrid.

Diaz, J., Sarmiento, J., Ruiz, K. (2023). Uso las TIC como herramientas de evaluación de contenidos curriculares en los estudiantes de pregrado. Revista Sinapsis, 1(22), 1-19. https://www.itsup.edu.ec/myjournal/index.php/sinapsis/article/view/753

Duran, C, García, C. y Rosado, A. (2020). El rol docente y estudiante en la era digital. Revista boletín Redipe 10 (2), 287-294. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1213

Gorostiaga, J. (2017). Las políticas sobre educación básica en américa latina: las perspectivas de los organismos internacionales. Universidade Federal de Minas Gerais. Faculdade de Educação; Educacao em Revista; 33; 11-2017; 1-21. https://www.redalyc.org/journal/3993/399362370054/html/

Jaramillo, J. y Escudero, P. (2024). El impacto de las TIC en el ciclo de aprendizaje. Polo del Conocimiento, 9(1), 93-116. https://www.researchgate.net/ publication/377194055_El_impacto_de_las_tic_en_el_ciclo_de_aprendizaje

Jiménez, M. y León, T. (2024). Competencias digitales de los estudiantes del nivel superior en los procesos de enseñanza-aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 219-236. https://ciencialatina.org/ index.php/cienciala/article/view/11206

Lorenzo, N., Gallon, R., Palau, R., & Mogas, J. (2021). New Objectives for Smart Classrooms from Industry 4.0. Technology, Knowledge and Learning, 26 (4), 719–731. https://www.researchgate.net/publication/351865153_New_Objectives _for_Smart_Classrooms_from_Industry_40

Lozada, O, Pérez, B., Vargas, F., Beltrán, O., Hincapié, B., Martin, D., Herrera, M. (2023). Humanización de la práctica docente universitaria. [Tesis de especialización, Universidad de San Buenaventura]. http://biblioteca.usbbog.edu.co:8080/ Biblioteca/BDigital/77682.pdf

Mariño, U. (2022). Las TIC: elemento integrador en la educación policial. Universidad técnica nacional. [Tesis de maestría, Universidad Santo Tomás]. http://hdl.handle.net/11634/43192

Martínez, L. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19. Propuesta Educativa, 2(56), 11-27. https://www.redalyc.org/journal/4030/403070017014/html/

Morales, K., Romero, N., Bayas, C., vasco, J. (2025). Integración de la tecnología en la formación docente: Tendencias y desafíos, Multidisciplinary Latin American Journal, 3 (1), 448-467. https://www.researchgate.net/publication/ 389765683_Integracion_de_la_tecnologia_en_la_formacion_docente_Tendencias_y_desafiosIntegration_of_technology_in_teacher_education_Trends_and_challenges_Integration_of_technology_in_teacher_education_Trends_and

Morrissey, J. (2012). El uso de TIC en la enseñanza y el aprendizaje. Cuestiones y desafíos. Buenos Aires: UNICEF. https://educrea.cl/wp-content/uploads/2016/02/DOC-tic.pdf

Navarro, A. (2023). El nuevo rol del docente en el contexto de las tecnologías de la información y comunicación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades. 4(1), 3778-3789. https://latam.redilat.org/index.php/ lt/article/view/526

Paredes, A., Inciarte, A., y Walles, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 25(3), 98-117. https://dialnet.unirioja.es/ servlet/articulo?codigo=7565470

Parra, C.; Bravo, A & García, L. (2003). Generación de ambientes de aprendizaje interdisciplinarios con robótica en instituciones educativas de bajos recursos económicos. Bogotá: Pontifica universidad Javeriana.

Rúgeles, P., Mora, B., y Metaute, P. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación, 12 (2), 132-138. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69542291025

Saavedra, B. (2015). Inteligencia Estratégica en un mundo globalizado en Latinoamérica: Retos y desafíos en el siglo XXI. Revista Policía Y Seguridad Pública, 2 (5), 75-106. https://camjol.info/index.php/RPSP/article/view/2326

Salguero, N. y García C. (2023). Aprendizaje colaborativo y uso de las TIC en la educación superior. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(6), 1584-1599. https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/9586669.pdf

Tellería, M. (2009). Las nuevas tecnologías: posibilidades para el aprendizaje y la investigación. Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 15, 479-502. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65213215011

Terán, A. (2019). Ciberadicciones. Adicción a las nuevas tecnologías (NTIC). España: Lúa Ediciones 3.0.

UNICEF. (2020). La falta de igualdad en el acceso a la educación a distancia en el contexto de la COVID-19 podría agravar la crisis mundial del aprendizaje. https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/la-falta-de-igualdad-en-el-acceso-la-educaci%C3%B3n-distancia-en-el-contexto-de-la

Valdés, H. y Armas, C. (2022). Autorregulación del aprendizaje en entornos con presencia de las TIC. Referencia Pedagógica, 10(2),180-194. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422022000300002

Viñals, A y Cuenca J. El rol del docente en la era digital. (2016). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30 (2), 103-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325008

Vivas, M. (2003). La educación emocional: conceptos fundamentales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2), 1-22. https://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=41040202

Published

2025-10-01

How to Cite

Angarita Mogollón Julio Cesar, & Clavijo Diana Carolina. (2025). EDUCATION IN SCHOOL CLASSROOMS: A TECHNOLOGICAL LOOK . DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4373

Issue

Section

Revisión Bibliográfica