READING TO UNDERSTAND: A LOOK AT READING COMPREHENSION

Authors

  • Ángela Marcela López Betancur

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4378

Keywords:

Reading comprehension, strategies, meaningful reading, critical thinking

Abstract

Reading comprehension is an essential skill that allows students to interpret, analyze, and construct meaning from texts. This competency is not only key to academic performance but also fundamental to the development of critical thinking, intellectual autonomy, and active participation in society. Reading with comprehension involves much more than decoding words: it involves interacting with the text, formulating hypotheses, making inferences, and connecting information with previous experiences. The purpose of this article is to offer teachers a clear and in-depth view of the importance of teaching reading for comprehension, highlighting the role of reading strategies, the reader's context, and pedagogical support as elements that foster this process. Furthermore, it seeks to motivate educators to implement teaching practices that promote reflective and meaningful reading at different educational levels and in different areas of knowledge. The methodological framework is based on a documentary and theoretical review that allows for the exploration of different approaches to reading comprehension, analyzing previous research, cognitive models, and pedagogical proposals. This approach allows for an orderly and coherent presentation of the factors that influence understanding, as well as practical suggestions for strengthening it in the classroom, thus promoting an education centered on thinking, analysis, and active learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ángela Marcela López Betancur

Institución Educativa

 Isolda Echavarría Itagüí, Antioquia

Colombia

References

Alvear Alvear, M. A. (2022). Estrategias para la promoción de la lectura en los estudiantes de Educación Básica Elemental. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. (p. 1, 18). https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/9112

Ayala Mendoza, A., & Arcos Tasigchana, J. (2021). Motivación a la lectura en niños de edades tempranas. Revista Científica Retos de la Ciencia. Universidad Tecnológica Indoamérica. Ecuador. (p. 44) https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/371

Figueroa González, M. (2021). La comprensión lectora. Universidad Autónoma de Barcelona. España. (p. 118). https://ddd.uab.cat/record/243485

Fonseca, L. E. (2021). La enseñanza de habilidades y estrategias de comprensión lectora en la escuela primaria. Universidad Autónoma de Madrid. España. (p. 3). http://hdl.handle.net/10486/700140

García Ardila, D. A. (2024). La importancia de leer. Las competencias ciudadanas. Lectura crítica de la cátedra de la paz. Universidad Pedagógica Nacional. (p. 54, 55). http://hdl.handle.net/20.500.12209/19918

Karina, R. O. M., & Rocío, S. R. M. (2024). Metodología de la gamificación y el aprendizaje basado en retos (ABR) para el fortalecimiento de la comprensión lectora, con el uso de mil aulas, en los estudiantes de grado segundo de la Institución Educativa Madre del Buen Consejo. Universidad de Cartagena. Colombia. (p. 44) https://hdl.handle.net/11227/18410

Mancera, L. (2023). Modelo lúdico basado en inteligencias múltiples para el fortalecimiento de la lectura de los estudiantes de educación básica primaria. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 97). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1006/879

Márquez Alvarado, A. M., & Rojas Candela, S. M. (2021). La comprensión lectora como iniciación a la lectura crítica en niños de cuarto grado de primaria del colegio San Viator de la ciudad de Tunja. Universidad Santo Tomás. Colombia. (p. 6) http://hdl.handle.net/11634/31974

Mogollón Manzano, M. (2023). Las tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza de la lectura crítica en la educación del siglo XXI. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 124). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/777/695

Ochoa Gamboa, J. (2023). La comprensión lectora a partir de los textos digitales informales: una visión compleja desde la educación multimodal. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 146). https://espacio.digital.upel.edu.ve/ index.php/TD/article/view/765/687

Pérez Benítez, W. E. (2022). Ambientes de aprendizaje enriquecidos con TIC para la comprensión lectora en educación básica secundaria. Universidad del Norte. Colombia. (p. 183) http://hdl.handle.net/10584/10716

Piacente, T. (2023). Desafíos del aprendizaje de la lectura y la escritura. Universidad Nacional de La Plata. Argentina. (p. 15). https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160273

Ramírez Rodríguez, W. (2023). Fluidez lectora. Un estudio de los aspectos de la decodificación en básica primaria del colegio los santos apóstoles, Cúcuta - Colombia. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 44). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/721/646

Published

2025-10-01

How to Cite

Ángela Marcela López Betancur. (2025). READING TO UNDERSTAND: A LOOK AT READING COMPREHENSION. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4378

Issue

Section

Revisión Bibliográfica

Most read articles by the same author(s)