READING TO UNDERSTAND: A LOOK AT READING COMPREHENSION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4378Keywords:
Reading comprehension, strategies, meaningful reading, critical thinkingAbstract
Reading comprehension is an essential skill that allows students to interpret, analyze, and construct meaning from texts. This competency is not only key to academic performance but also fundamental to the development of critical thinking, intellectual autonomy, and active participation in society. Reading with comprehension involves much more than decoding words: it involves interacting with the text, formulating hypotheses, making inferences, and connecting information with previous experiences. The purpose of this article is to offer teachers a clear and in-depth view of the importance of teaching reading for comprehension, highlighting the role of reading strategies, the reader's context, and pedagogical support as elements that foster this process. Furthermore, it seeks to motivate educators to implement teaching practices that promote reflective and meaningful reading at different educational levels and in different areas of knowledge. The methodological framework is based on a documentary and theoretical review that allows for the exploration of different approaches to reading comprehension, analyzing previous research, cognitive models, and pedagogical proposals. This approach allows for an orderly and coherent presentation of the factors that influence understanding, as well as practical suggestions for strengthening it in the classroom, thus promoting an education centered on thinking, analysis, and active learning.
Downloads
References
Alvear Alvear, M. A. (2022). Estrategias para la promoción de la lectura en los estudiantes de Educación Básica Elemental. Pontificia Universidad Católica del Ecuador. (p. 1, 18). https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/9112
Ayala Mendoza, A., & Arcos Tasigchana, J. (2021). Motivación a la lectura en niños de edades tempranas. Revista Científica Retos de la Ciencia. Universidad Tecnológica Indoamérica. Ecuador. (p. 44) https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/371
Figueroa González, M. (2021). La comprensión lectora. Universidad Autónoma de Barcelona. España. (p. 118). https://ddd.uab.cat/record/243485
Fonseca, L. E. (2021). La enseñanza de habilidades y estrategias de comprensión lectora en la escuela primaria. Universidad Autónoma de Madrid. España. (p. 3). http://hdl.handle.net/10486/700140
García Ardila, D. A. (2024). La importancia de leer. Las competencias ciudadanas. Lectura crítica de la cátedra de la paz. Universidad Pedagógica Nacional. (p. 54, 55). http://hdl.handle.net/20.500.12209/19918
Karina, R. O. M., & Rocío, S. R. M. (2024). Metodología de la gamificación y el aprendizaje basado en retos (ABR) para el fortalecimiento de la comprensión lectora, con el uso de mil aulas, en los estudiantes de grado segundo de la Institución Educativa Madre del Buen Consejo. Universidad de Cartagena. Colombia. (p. 44) https://hdl.handle.net/11227/18410
Mancera, L. (2023). Modelo lúdico basado en inteligencias múltiples para el fortalecimiento de la lectura de los estudiantes de educación básica primaria. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 97). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/1006/879
Márquez Alvarado, A. M., & Rojas Candela, S. M. (2021). La comprensión lectora como iniciación a la lectura crítica en niños de cuarto grado de primaria del colegio San Viator de la ciudad de Tunja. Universidad Santo Tomás. Colombia. (p. 6) http://hdl.handle.net/11634/31974
Mogollón Manzano, M. (2023). Las tecnologías de la información y la comunicación para la enseñanza de la lectura crítica en la educación del siglo XXI. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 124). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/777/695
Ochoa Gamboa, J. (2023). La comprensión lectora a partir de los textos digitales informales: una visión compleja desde la educación multimodal. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 146). https://espacio.digital.upel.edu.ve/ index.php/TD/article/view/765/687
Pérez Benítez, W. E. (2022). Ambientes de aprendizaje enriquecidos con TIC para la comprensión lectora en educación básica secundaria. Universidad del Norte. Colombia. (p. 183) http://hdl.handle.net/10584/10716
Piacente, T. (2023). Desafíos del aprendizaje de la lectura y la escritura. Universidad Nacional de La Plata. Argentina. (p. 15). https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/160273
Ramírez Rodríguez, W. (2023). Fluidez lectora. Un estudio de los aspectos de la decodificación en básica primaria del colegio los santos apóstoles, Cúcuta - Colombia. Tesis doctoral. Repositorio UPEL. (p. 44). https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/721/646
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.