THE INFLUENCE OF PROJECT-BASED LEARNING ON STUDENT MOTIVATION AND ACADEMIC ACHIEVEMENT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4380Keywords:
Active methodologies, motivation, meaningful learning, academic performance, student-centered approachAbstract
This article explores the impact of Project-Based Learning (PBL) as one of the active methodologies gaining prominence in contemporary education due to its capacity to foster student motivation and meaningful learning. Through a theoretical review and analysis of recent studies, it examines how PBL positively influences academic performance by engaging students in the resolution of real-world problems. The article also reflects on the pedagogical transformation that this approach demands from educators, promoting a student-centered approach and a more collaborative classroom environment. Findings indicate that PBL not only enhances intrinsic motivation but also contributes to the development of essential competencies. However, its success largely depends on proper planning and effective instructional support.
Downloads
References
Botella Nicolás, A., & Ramos Ramos, P. (2020). Motivation and project based learning: An action research in secondary school. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(3), 295–320. https://doi.org/10.4471/remie.2020.4493 DOI: https://doi.org/10.17583/remie.2020.4493
Cai, B., Mainhood, L., y Knobel, R. (2018). Using reflections to explore student learning during the project component of an advanced laboratory course. arXiv preprint arXiv:1811.07251. https://doi.org/10.48550/arXiv.1811.07251
Deci, E. y Ryan, R. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://selfdeterminationtheory.org/wp-content/uploads/2020/10/2000_DeciRyan_PIWhatWhy.pdf DOI: https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Dewey, J. (1916). Democracia y educación: Una introducción a la filosofía de la educación. Macmillan.
González Fernández, M. y Becerra Vázquez, L. (2021). Estudio de caso del aprendizaje basado en proyectos desde los actores de nivel primaria. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.859 DOI: https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.859
Hmelo Silver, C., Duncan, R. y Chinn, C. (2007). Scaffolding and achievement in problem-based learning. Educational Psychologist, 42(2), 99–107. DOI: https://doi.org/10.1080/00461520701263368
Kilpatrick, W. (1918). The project method. Teachers College Record, 19(4), 1–5. https://doi.org/10.1177/016146811801900404 DOI: https://doi.org/10.1177/016146811801900404
Martínez Díaz, J. y Castillo Suárez, A. (2018). Análisis comparativo del aprendizaje basado en proyectos de forma tradicional y con mediación de las TIC. Revista Espacios, 39(52), 28. https://www.revistaespacios.com/a18v39n52/ a18v39n52p28.pdf
Piaget, J. (1975). La equilibración de las estructuras cognitivas: Problema central del desarrollo. Siglo XXI Editores. https://archive.org/details/JeanPiagetLaEquilibracin DeLasEstructurasCognitivasProblemaCentralDelDesarrollolq
Puenayan Piñan, M., Maldonado Maza, R. y Villacís Giler, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos (ABP) como estrategia didáctica para mejorar el rendimiento académico. Revista Científica Ciencia y Tecnología, 6(1), 56–68. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9726297.pdf
Ruiz, D. y Ortega, D. (2022). El aprendizaje basado en proyectos: Una revisión sistemática de la literatura. Revista Internacional de Humanidades, 2–14. https://biblioteca.isfodosu.edu.do/opac-tmpl/files/alertas/AprendizajeBasadoProyectosRevisionSistematicaLiteratura2015-2022.pdf DOI: https://doi.org/10.37819/revhuman.v14i6.1286
Savery, J. y Duffy, T. (1996). Problem-based learning: An instructional model and its constructivist framework. En B. G. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (pp. 135–148). Educational Technology Publications. https://convivenciajt.weebly.com/uploads/ 2/6/7/3/26732425/savery_y_duffy_1996_problem_based_learning_an_instructional_model_and_its_constructivist_framework.pdf
Tapia Herrera, D., Freire Castañeda, L. y Hallo Caiza, E. (2025). Aprendizaje basado en proyectos: Un enfoque educativo innovador para una enseñanza activa. Reincisol, 4(7), 320–341. https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)320-341 DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V4(7)320-341
Thomas, J. (2000). A review of research on project-based learning. New Directions for Teaching and Learning (80), 7–14. https://www.pblworks.org/ sites/default/files/2019 01/A_Review_of_Research_on_Project_Based_ Learning.pdf
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.
Zambrano, J., Ponce, L. y Arboleda, J. (2022). Aprendizaje basado en proyectos: Un enfoque educativo innovador para el siglo XXI. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 7(136), 85–100. https://dialnet.unirioja.es/ descarga/articulo/9927379.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.