THE MARCHING BAND: A LABORATORY OF CREATIVITY AND MUSICAL EXPRESSION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4382Keywords:
marching band, creativity, musical expression, musical education, performing arts, personal developmentAbstract
This pedagogical reflection explores the role of the marching band as an environment conducive to the development of creativity and musical expression. Through this analysis, it is evident that participation in a marching band transcends simple instrumental performance, becoming a space where individuals can explore their creative potential and communicate emotions in a profound way. The reflection reveals that creativity is manifested in the marching band through multiple dimensions ranging from composition and musical arrangements to the design of routines, uniforms and scenery. Likewise, the importance of improvisation as a tool to promote sound exploration and individual expression is highlighted. On the other hand, it can be concluded that the marching band is a powerful means of communication, allowing musicians to express a wide range of emotions and tell stories through music and movement. In addition, the role of the marching band in the construction of collective identities and in the strengthening of the sense of belonging is underlined.
Downloads
References
Bailey, W. (2015). The Complete Marching Band Resource Manual. Pensilvanya: Penn Press. DOI: https://doi.org/10.9783/9780812290981
Blacking, J. (2006). Hay música en el hombre. In J. Blacking. Madrid: Alianza.
Calderón, D. (2015). La música como estrategia dinamizadora para facilitar los procesos de aprendizaje en la educación inicial (Tesis de Pregrado) Universidad del Tolima. Ibagué. http://repository.ut.edu.co/handle/001/1536
Guzmán, M. (2019). Marchando hacia tus sueños. https://www. drumlinebox.com/Portal/Biblioteca
Jorquera, M. (2004). Métodos históricos o activos en la educación musical. Revista electrónica de léeme lista europea de música en la educación musical Universidad de Sevilla España.
Marín, W., Jaramillo, K. (2020). Bandas de marcha escenarios de mediación para la comunicación. Universidad Cooperativa de Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Comunicación Social, Medellín y Envigado. https://hdl.handle.net/20.500.12494/17767
Martín, G. (2016). Marching Band Techniques: A Guide to the Successful Operation of a High School Band Program. Pennsylvania: Schiffer Publishing, Ltd.
Markworth, W. (2008). The Dynamic Marching Band. U.S.A: Accent publications Inc.
Mora, O. (2010). Bandas de Marcha Colombianas, ayudas pedagógicas de instrucción. Vol. 1. Bogotá, Colombia.
Reyes, W. A. (2011). La Banda de Marcha. Santafé de Bogotá: UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL.
Rosas, G. (2018). Propuesta metodológica para la formación musical en el formato de Banda de Marcha, Sistematización de una experiencia pedagógica en Bogotá. (Tesis de maestría) Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/39650
Salazar, R. (2004). La canción colombiana, su historia, sus compositores, sus mejores intérpretes y 500 canciones. Bogotá DC.
Sarmiento, M. (2015). Bandas en Bogotá 1930-1946: El caso de la banda de músicos del Batallón Guardia Presidencial. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Thrasher, F. (2021). La Banda (The Gang). Un estudio de 1313 bandas de Chicago. Barcelona: NED-UPF-GIG-Unam. Serie Transgang 2. https://nedediciones.com/ficha.aspx?cod=2045
Valencia, V. (2014). Grados de dificultad para banda en el contexto colombiano. Bogotá.
Valero, W. (2011). La Banda de Marcha. Santafé de Bogotá: UNIVERSIDAD PEDAGÓGICA NACIONAL.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.