TEACHING TECHNICAL DRAWING IN SCHOOL EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO COGNITIVE, SPATIAL AND INTERDISCIPLINARY DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4383Keywords:
Technical drawing, spatial thinking, school education, cognitive development, interdisciplinarityAbstract
This article offers a reflection on the pedagogical value of technical drawing in contemporary school education, highlighting its contributions to cognitive, spatial, and interdisciplinary student development. From a theoretical and critical perspective, this discipline is redefined not merely as a graphic tool, but as a visual language with significant implications for integral education. It is argued that technical drawing articulates thought, perception, logic, and creativity, fostering the development of transferable skills and visual literacy. The article concludes with a call to revalue this subject within the school curriculum, integrating it into more complex, human, and transversal formative processes.
Downloads
References
Bruner, J. S. (1986). Realidad mental y mundos posibles. Gedisa.
Clements, D. H., & Battista, M. T. (1992). Geometry and spatial reasoning. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 420–464). Macmillan.
Dewey, J. (1934). El arte como experiencia. Paidós.
Eisner, E. W. (2002). El arte y la creación de la mente: El papel de las artes en la transformación de la conciencia. Paidós.
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI Editores.
Greene, M. (2001). Variaciones sobre lo estético en la educación. Paidós.
Piaget, J. (1975). La representación del mundo en el niño. Morata.
Sternberg, R. J. (2006). La creatividad en una cultura conformista: Un desafío a la masa crítica. Paidós.
Torres, C., & Mena, R. (2020). Pensamiento visual y competencias digitales en la enseñanza del diseño técnico. Revista de Educación y Tecnología, 19(2), 45–63.
Van Manen, M. (1997). Investigación educativa hermenéutica. IDEA.
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.