EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS OF TEACHERS AND THEIR IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF TEXT COMPREHENSION AND INTERPRETATION COMPETENCIES IN PRIMARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4386Keywords:
teachers’ epistemological conceptions, reading comprehension, textual interpretation, primary education, pedagogical practice, teacher trainingAbstract
Teachers’ epistemological conceptions constitute fundamental conceptual systems that shape pedagogical and methodological decisions in the classroom, exerting a direct influence on the development of reading comprehension and textual interpretation skills in primary school students. This essay analyzes the complex relationship between teachers’ epistemological beliefs and their impact on the teaching–learning processes of critical reading, through a documentary research approach that examines relevant empirical studies and theoretical frameworks. The main objective is to demonstrate how teachers’ epistemological conceptions, understood as interpretative frameworks that guide pedagogical practice, significantly influence the development of higher-order reading competencies in primary school students. The methodology employed consists of a documentary analysis of specialized academic sources, including empirical research conducted in educational contexts.
Downloads
References
García, M., & Rojas, N. R. de (2003). Concepciones epistemológicas y enfoques educativos subyacentes en las opiniones de un grupo de docentes de la UPEL acerca de la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación. Investigación y Postgrado, 18(1), 1-30. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1316-00872003000100003
Gorodokin, I. C. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5), 1-10. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1164Gorodokin.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie3752691
Ramírez-Sierra, C. C., & Fernández-Reina, M. (2022). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 484-501. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12
Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN]. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje: Lenguaje. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-359968_recurso_1.pdf
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2019). Informe Nacional de Resultados PISA 2018. ICFES. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/Informe%20nacional%20de%20resultados%20PISA%202018.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2019). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Más que palabras: Los hallazgos globales del estudio sobre factores asociados de TERCE. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000249504
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.