EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS OF TEACHERS AND THEIR IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF TEXT COMPREHENSION AND INTERPRETATION COMPETENCIES IN PRIMARY EDUCATION

Authors

  • María Belén Sánchez Cáceres
  • María Pastora Araque Alarcón

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4386

Keywords:

teachers’ epistemological conceptions, reading comprehension, textual interpretation, primary education, pedagogical practice, teacher training

Abstract

Teachers’ epistemological conceptions constitute fundamental conceptual systems that shape pedagogical and methodological decisions in the classroom, exerting a direct influence on the development of reading comprehension and textual interpretation skills in primary school students. This essay analyzes the complex relationship between teachers’ epistemological beliefs and their impact on the teaching–learning processes of critical reading, through a documentary research approach that examines relevant empirical studies and theoretical frameworks. The main objective is to demonstrate how teachers’ epistemological conceptions, understood as interpretative frameworks that guide pedagogical practice, significantly influence the development of higher-order reading competencies in primary school students. The methodology employed consists of a documentary analysis of specialized academic sources, including empirical research conducted in educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Belén Sánchez Cáceres

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

María Pastora Araque Alarcón

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

García, M., & Rojas, N. R. de (2003). Concepciones epistemológicas y enfoques educativos subyacentes en las opiniones de un grupo de docentes de la UPEL acerca de la enseñanza, el aprendizaje y la evaluación. Investigación y Postgrado, 18(1), 1-30. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1316-00872003000100003

Gorodokin, I. C. (2006). La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación, 37(5), 1-10. https://rieoei.org/historico/deloslectores/1164Gorodokin.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie3752691

Ramírez-Sierra, C. C., & Fernández-Reina, M. (2022). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de tercer grado de primaria de una institución educativa en Colombia. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 27(2), 484-501. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a12

Ministerio de Educación Nacional de Colombia [MEN]. (2016). Derechos Básicos de Aprendizaje: Lenguaje. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-359968_recurso_1.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación [ICFES]. (2019). Informe Nacional de Resultados PISA 2018. ICFES. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1529295/Informe%20nacional%20de%20resultados%20PISA%202018.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2019). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el Desarrollo: Lectura, matemáticas y ciencias. OECD Publishing. https://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2017). Más que palabras: Los hallazgos globales del estudio sobre factores asociados de TERCE. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000249504

Published

2025-10-01

How to Cite

María Belén Sánchez Cáceres, & María Pastora Araque Alarcón. (2025). EPISTEMOLOGICAL CONCEPTIONS OF TEACHERS AND THEIR IMPACT ON THE DEVELOPMENT OF TEXT COMPREHENSION AND INTERPRETATION COMPETENCIES IN PRIMARY EDUCATION. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4386

Issue

Section

Revisión Bibliográfica