ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN THE PEDAGOGICAL PRACTICES OF SECONDARY BASIC EDUCATION IN COLOMBIA: A CRITICAL ANALYSIS OF CONTEMPORARY EDUCATIONAL TRANSFORMATIONS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4387Keywords:
artificial intelligence, pedagogical practices, secondary education, Colombia, educational transformation, educational technology, digital literacy, personalization of learningAbstract
This documentary research examines the integration of artificial intelligence into pedagogical practices in basic secondary education in Colombia, analyzing the transformations this technology has brought about in teaching and learning processes. The main objective is to critically evaluate the impact of AI on educational methodologies, identifying both the opportunities and challenges that emerge in the Colombian educational context. The methodology employed corresponds to a qualitative approach based on a systematic review of academic literature, analysis of public educational policies, and exploration of experiences implemented in national educational institutions. The main findings reveal that artificial intelligence has begun to significantly transform traditional pedagogical practices, especially in areas such as personalized learning, formative assessment, and real-time feedback. However, structural challenges related to the digital divide, teacher training, and equity in technological access persist. The research shows that, although Colombia has developed regulatory frameworks such as the 2016-2026 National Ten-Year Education Plan and digital literacy policies, the effective implementation of AI in secondary education requires a comprehensive approach that considers the specificities of the national socio-educational context. The conclusions suggest that the successful integration of AI into pedagogical practices demands a reconceptualization of teacher roles, the development of specific digital competencies, and the creation of educational ecosystems that foster technological innovation without compromising fundamental pedagogical principles. The relevance of this study for basic secondary education lies in its contribution to understanding how emerging technologies can enhance educational processes, provided they are implemented in a reflective and contextualized manner.
Downloads
References
Alonso-García, S. et al. (2025). Relación entre las competencias digitales docentes y la aceptación de la IA. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 39(1), 45-62.
Alonso-García, S. et al. (2025). Relación entre las competencias digitales docentes y la aceptación y uso de la IA. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. https://revistas.um.es/reifop/article/view/655401 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.655401
Ayuso-del Puerto, D., & Gutiérrez-Esteban, P. (2022). La Inteligencia Artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 347-362. https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32332
Azoulay, A. (2025). Humanizar la revolución digital: el papel de los educadores. UNESCO Publishing.
Banco Interamericano de Desarrollo (2025). Políticas públicas para IA educativa en América Latina
Banco Interamericano de Desarrollo. (2025). Políticas públicas para IA educativa en América Latina. Documento técnico BT-105.
Bolaño-García, M., & Duarte-Acosta, N. (2024). Una revisión sistemática del uso de la inteligencia artificial en la educación. Revista Colombiana de Cirugía, 39(1), 51-65. https://doi.org/10.30944/20117582.2365 DOI: https://doi.org/10.30944/20117582.2365
Chuñir Panjon, J. (2025). Competencias para la integración de IA en planificación docente. Revista MAMAKUNA. 12 DOI: https://doi.org/10.70141/mamakuna.24.1050
Estrada Tangarife, L. E. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza de las matemáticas en la educación básica secundaria: una revisión crítica [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional UNAL. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/86594
Fernández Cerero, J., Fernández Batanero, J. M., & Cabero Almenara, J. (2025). Competencia digital docente como apoyo al alumnado con discapacidad. Un estudio en la Educación Superior de Andalucía (España). Revista de Investigación en Educación, 54(1), 87-96. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.21701
Fernández et al. (2025). Educación inclusiva y competencia digital docente. Octaedro.
Fernández, J. et al. (2025). Educación inclusiva y competencia digital docente: intersecciones en la era de la IA. Editorial Octaedro.
Guananga Sarabia, G. A. (2025). Integración de la inteligencia artificial en la educación secundaria. Horizon International Journal, 3(1), 4–12. https://doi.org/10.63380/hij.v3n1.2025.59
Guananga Sarabia, G. A. (2025). Integración de la inteligencia artificial en la educación secundaria. Horizon International Journal, 3(1), 4–12. https://doi.org/10.63380/hij.v3n1.2025.59 DOI: https://doi.org/10.63380/hij.v3n1.2025.59
Leal Fonseca, D. E., Guarín Muñoz, L. Y., & Morales Velásquez, E. (2022). Políticas digitales en educación en Colombia: tendencias emergentes y perspectivas de futuro. UNESCO IIEP Oficina regional para América Latina y el Caribe. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000384129
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2017). Plan Nacional Decenal de Educación 2016-2026. https://www.mineducacion.gov.co/portal/micrositios-institucionales/Plan-Nacional-Decenal-de-Educacion-2016-2026/
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2024). ¿Cómo puede la educación básica abordar a la inteligencia artificial-IA? Parte 1. Colombia Aprende. https://www.colombiaaprende.edu.co/agenda/tips-y-orientaciones/como-puede-la-educacion-basica-abordar-la-inteligencia-artificial-ia
Ministerio de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. (2025). Computadores para Educar. Colombia | Tecnología. https://education-profiles.org/es/america-latina-y-el-caribe/colombia/~tecnologia
Montoya Acosta, L. A., Parra Castellanos, M. R., Lescay Arias, M., Cabello Alcivar, O. A., & Coloma Ronquillo, G. M. (2019). Teorías pedagógicas que sustentan el aprendizaje con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Revista Información Científica, 98(2), 241-255. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332019000200241
Profesor Productivo. (2025). Análisis del marco de competencia en IA para docentes (UNESCO). https://profesorproductivo.com/blog/analisis-del-marco-de-competencia-en-ia-para-docentes-unesco/
Siemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Traducción: Diego E. Leal Fonseca. https://ateneu.xtec.cat/wikiform/ wikiexport/_media/cursos/tic/s1x1/modul_3/conectivismo.pdf
UNESCO & BID. (2025). Marco de competencias docentes para entornos híbridos. Documento interno citado en El País. https://elpais.com/america-futura/2025-04-25/docentes-en-la-era-digital-claves-para-una-educacion-resiliente-e-hibrida.html
UNESCO. (2025). La UNESCO dedica el Día Internacional de la Educación 2025 a la inteligencia artificial. https://www.unesco.org/es/articles/la-unesco-dedica-el-dia-internacional-de-la-educacion-2025-la-inteligencia-artificial
UNESCO. (2025). Marco de competencias docentes para la IA en educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385324
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.