CHALLENGES AND STRATEGIES FOR INCLUSIVE TEACHING IN RURAL SCHOOL CONTEXT FOR PRIMARY EDUCATION STUDENTS IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4390Keywords:
Inclusive education, rural context, pedagogical challenges, diversity, pedagogical strategiesAbstract
The objective of this article is to reflect on the challenges and pedagogical strategies aimed at inclusive education in the Colombian rural school context, especially at the elementary school level. This reflection is based on the analysis of recent research, guidelines of the Ministry of National Education and pedagogical experiences that show the barriers and opportunities faced by teachers and students in rural areas. Factors such as the scarcity of resources, insufficient training of teachers in attention to diversity, and limited infrastructure are identified, which condition the effective implementation of inclusive education. At the same time, innovative practices and community strategies are recognized that make it possible to move towards a more equitable and inclusive education, adapted to the cultural, social and territorial characteristics of the rural environment. The article proposes a critical look at the role of the rural school as a transformative space, highlighting the importance of a contextualized pedagogy that recognizes and values diversity as a key element of the educational process.
Downloads
References
Calderón, L. M. (2021). Barreras actitudinales en la formación docente para la inclusión en Colombia. Revista Colombiana de Educación Inclusiva, 10(1), 55–72. https://doi.org/10.17227/rcei.2021.10.1.55
Cordero, S., & Rodríguez, M. (2021). Formación continua de docentes en educación inclusiva: avances y desafíos en Colombia. Educación y Desarrollo, 15(2), 79–95. https://doi.org/10.21892/eydes.v15n2.2021.79
Cortez, M., & Pérez, G. (2020). Prácticas inclusivas en escuelas rurales: un estudio desde la voz del profesorado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(2), 87–106. https://doi.org/10.4067/S0718-73782020000200087
Defensoría del Pueblo. (2021). Informe sobre el estado de la inclusión educativa en Colombia: barreras estructurales y sociales. https://www.defensoria.gov.co
González, M. A. (2020). Normativas y realidades: análisis de la educación inclusiva en comunidades rurales colombianas. Revista Educación y Sociedad, 22(2), 105–124. https://doi.org/10.1590/es2020.22.2.105
Gutiérrez, J. A. (2020). Educación inclusiva en Colombia: retos en la formación inicial del profesorado. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(1), 88–102. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.1.88
Hernández, J. C., Martínez, S., & Gómez, P. (2022). Barreras geográficas y exclusión educativa en zonas rurales colombianas. Revista Internacional de Educación Rural, 18(1), 28–49. https://doi.org/10.5294/redu.2022.18.1.2
Martínez, D., & Gómez, L. (2021). Análisis crítico de la formación docente inicial frente a la diversidad educativa en Colombia. Revista Iberoamericana de Educación, 87(1), 145–160.https://doi.org/10.35362/rie8714560
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2022). Panorama de la educación inclusiva en zonas rurales: diagnóstico y estrategias. https://www.mineducacion.gov.co
Montenegro-Rueda, M., & Fernández-Batanero, J. M. (2022). Teacher training in inclusive education in Latin America: A systematic review. International Journal of Inclusive Education, 26(10), 1005, 1022. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1752827
Morales, A., & Fajardo, C. (2020). Inclusión educativa en contextos rurales del Caribe colombiano: una propuesta desde la participación comunitaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(3), 99–120. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.3.99
Morales, F. (2021). Formación docente e inclusión: una relación necesaria para la equidad educativa. Revista Colombiana de Investigación Educativa, 17(2), 59–78. https://doi.org/10.22201/rcie.2021.17.2.59
Morales, J. A., & Díaz, F. M. (2023). Retos de la inclusión educativa en escuelas multigrado rurales: una mirada desde la formación docente. Educación y Desarrollo Social, 17(1), 54–72. https://doi.org/10.18359/reds.5678
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2020). Inclusión y educación: todos y todas sin excepción. Informe de seguimiento de la educación en el mundo. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373718
Paredes, S. M. (2022). Implementación de la Ley 1618 de 2013 en programas de formación docente: avances y vacíos. Revista de Estudios Legislativos, 8(1), 33–51. https://doi.org/10.31434/rel.2022.8.1.33
Pérez, C. A., & Guzmán, M. L. (2021). Educación inclusiva en contextos rurales de Colombia: análisis desde la experiencia docente. Revista Colombiana de Educación, 1(81), 189–212. https://doi.org/10.17227/rce.num81-10757
Rodríguez, C. A., & Sánchez, E. J. (2020). Formación continua en zonas rurales: ¿una deuda con la inclusión educativa? Revista Educación y Territorio, 12(2), 101–120. https://doi.org/10.17227/ret.2020.12.2.101
Rodríguez, L. M., & Pérez, J. F. (2020). Prácticas docentes en entornos rurales con alta diversidad funcional. Revista de Pedagogía Inclusiva, 15(1), 30–48. https://doi.org/10.26529/rpi.2020.15.1.30
Zuluaga, J. D., & Ramírez, L. (2023). Saberes locales y educación rural: una mirada a las prácticas pedagógicas contextualizadas. Revista Educación y Pedagogía, 35(94), 32–50. https://doi.org/10.17533/udea.rep.20235
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.