FUNDAMENTALS OF DIDACTICS FOR TEACHING ARTS EDUCATION AT THE SECONDARY SCHOOL LEVEL

Authors

  • Óscar Omar Antolínez Pereira

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4391

Keywords:

didactics, art teaching, education

Abstract

The fundamentals of didactics for teaching arts education at the secondary school level constitute a theoretical and methodological framework that seeks to guide pedagogical practices toward the development of skills, knowledge, and attitudes related to artistic expressions. Didactics, in this context, is understood as a set of principles and strategies that facilitate the transmission and construction of artistic knowledge, promoting meaningful experiences that connect students with their cultural and personal environment. Therefore, the objective of this article was to analyze the fundamentals of didactics for teaching arts at the secondary school level. To achieve this goal, a qualitative methodology will be used based on an essay-type text. The sociocultural dimension is fundamental to these fundamentals. The teaching of arts education in secondary school must recognize cultural diversity and promote respect for different local and international artistic expressions. Teaching should design activities that allow students to explore their own cultural roots while engaging with other artistic traditions. From this foundation, an intercultural pedagogy is fostered that values aesthetic plurality and promotes attitudes of tolerance, identity, and social belonging through art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Óscar Omar Antolínez Pereira

Institución Educativa Carlos Ramírez París

References

Hernández, F. (2021). ¿Qué es la Educación Artística? México: Sendai Ediciones.

León, H. (2022). La educación artística como objeto de estudio: una mirada desde la formación de formadores. Revista Conrado, 18(85), 470-481.

López, C. (2011) Estudio Histórico-Crítico de la Enseñanza de las Artes Plásticas en la Educación cubana, desde 1959 hasta el 2010, Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, Ministerio de Educación, Republica de Cuba. Tesis Doctoral.

Lowenfeld, K. (2017). La influencia de la música en el aprendizaje. Memorias del IX Congreso Nacional de Investigación Educativa. Mérida, México. Recuperado de: http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/cn_04.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2009). Vélez White Cecilia María ministra de Educación Nacional. “Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística en Básica y Media”. Documento No 16., Bogotá D.C Colombia.

Michel, A. D., y Ferreiro, A. (2011). Una propuesta de alfabetización en las artes. En Dirección de Desarrollo Académico del Cenart (Ed.), Reflexiones sobre la línea de Educación artística Maestría en Desarrollo Educativo: una experiencia interinstitucional (pp. 131-143). México: Conaculta/Cenart.

Nimiensky, K. (2007). Evolution transdisciplinaire de l'Universite. En Congres de Lorcano. Documento de síntesis. Recuperado el 5 de agosto de 2024, de: http://ciret-transdisciplinarity.org/locarno/locarno4.php

Terradellas, L. y Masgrau, L. (2014). Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona, ES: Editorial Paidós.

Published

2025-10-01

How to Cite

Óscar Omar Antolínez Pereira. (2025). FUNDAMENTALS OF DIDACTICS FOR TEACHING ARTS EDUCATION AT THE SECONDARY SCHOOL LEVEL. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4391