IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL INCLUSION POLICIES IN COLOMBIA AND THEIR LEARNING BARRIERS

Authors

  • Yakeline Castaño Bermeo
  • Anayibe Molano Liscano
  • Rubén Darío Molano Liscano

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4394

Keywords:

barriers, educational policies, inclusion, legal framework, special educational needs

Abstract

Despite the current regulations and the advances in policies and legal framework on educational inclusion in Colombia, there are still many barriers that generate processes of resistance from social, economic, structural-state, cultural, and professional spheres. In this way, this essay will aim to analyze the implementation of educational inclusion policies in Colombia from areas of resistance or focused barriers. To achieve this goal, the Colombian legal framework that refers to educational inclusion policies will be explained from the general public. Also, and from the theoretical field, a conceptual framework is developed that concretely addresses the scope of exclusion, segregation, integration and inclusion. Now, in order to conceive the methodological factor during this essay, it is valid to mention the need to project a comparative analysis between reality and legal framework. Thus, this scientific essay can assert as a main result that there are learning barriers that prevent the timely implementation of educational policies on inclusion in Colombia. In addition, it is urgent to create an action plan to mitigate these barriers. Finally, and around the discussion, it is relevant to make a diagnosis of what is really being implemented as educational policies from inclusion. On the other hand, and in addition to questioning how, it is necessary to propose alternatives that allow us to reduce tensions and barriers in terms of inclusion processes. The closing of this text alludes to the commitments that the family, school and society must generate for the implementation of educational inclusion policies in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yakeline Castaño Bermeo

Doctorandoen Educación UPEL(IPRGR)

Venezuela

Anayibe Molano Liscano

Doctorando en Educación UPEL –(IPRGR)

Venezuela

Rubén Darío Molano Liscano

Doctorando en Educación UPEL –(IPRGR)

Venezuela

References

Barrera, M. I. V. (2023). Intervención Social en contextos de conflictividad armada y construcción de paz. Revista Trabajo Social, (35-36), 2-11. DOI: https://scholar.google.com.mx/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Intervenci%C3%B3n+Social+en+contextos+de+conflictividad++armada+y+construcci%C3%B3n+de+paz&btnG=

Calquin, C., Patuelli, K., y Lagos, R. (2022). Segregación escolar de estudiantes migrantes en escuelas de Santiago, Chile. Magis: Revista Internacional de Investigación En Educación, (15), 1.DOI: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8924938 DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.seem

Camacho, C., y Domich, M. (2023). Política de inclusión educativa como fundamento del desarrollo humano en la educación, Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1112-1133. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5386 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5386

Cobeñas, P. (2020). Exclusión educativa de personas con discapacidad: Un problema pedagógico. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 65-81. DOI: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7182198 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.004

Departamento Administrativo de la Función Pública (2017). Decreto 1421 del 29 de agosto del 2017. DOI: https://www.mineducacion.gov.co/portal/normativa/Decretos/381928:Decreto-1421-de-agosto-29-de-2017

Díaz, A., Bravo, C., y Sierra, G. (2020). Educación inclusiva en contexto: reflexiones sobre la implementación del Decreto 1421 del 2017. Revista historia de la educación latinoamericana, 22(34), 265-290. DOI: http://www.scielo.org.co/pdf/rhel/v22n34/0122-7238-rhel-22-34-00265.pdf DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.9823

Duk, C. y Murillo, F. (2018). El mensaje de la educación inclusiva es simple, pero su puesta en práctica es compleja. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(1), 11-13. DOI: https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v12n1/0718-7378-rlei-12-01-00011.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-73782018000100011

García, A. (2017). Las necesidades educativas especiales: un lastre conceptual para la inclusión educativa en España1. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25, 721-742. DOI: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/yfmMtbLhDPPSDmNHhqthbnF/?format=html&lang=es DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500809

Hernández, E., y Velásquez, J. (2016). Comprensiones del discurso normativo sobre inclusión educativa en Colombia. El ágora USB, 16(2), 493-512. DOI: http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v16n2/v16n2a08.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/16578031.2447

Muñoz, C. (2018). Breve reseña histórica de la inclusión en Colombia. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4(4), 181-187. DOI: https://www.redalyc.org/journal/5746/574660908016/574660908016.pdf DOI: https://doi.org/10.17561/riai.v4.n4.16

Murillo, F. y Garrido, C. (2017). Segregación social en las escuelas públicas y privadas en América Latina. Educação & Sociedade, 38, 727-750. DOI: https://www.scielo.br/j/es/a/Wg7mK345N7ZDWzQXjv6f7wz/ DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017167714

Nieto, C. y Moriña, A. (2021). Barreras y facilitadores para la inclusión educativa de personas con discapacidad intelectual. DOI: https://gredos.usal.es/handle/10366/147833

Pizarro, P. C. (2019). Barreras para el aprendizaje y la participación: una propuesta para su clasificación. Desarrollo profesional docente: reflexiones de maestros en servicio en el escenario de la Nueva Escuela Mexicana, 5(33), 133-155. DOI: https://www.uv.mx/cendhiu/files/2021/11/Bareras_Covarrubias.pdf

Ulloa, C., Rogers, P., Troncoso, C., y Rojas, R. (2020). Camino a la educación inclusiva: barreras y facilitadores para las culturas, políticas y prácticas desde la voz docente. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 14(2), 191-211. DOI: https://www.scielo.cl/pdf/rlei/v14n2/0718-7378-rlei-14-02-191.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/s0718-73782020000200191

Published

2025-10-01

How to Cite

Yakeline Castaño Bermeo, Anayibe Molano Liscano, & Rubén Darío Molano Liscano. (2025). IMPLEMENTATION OF EDUCATIONAL INCLUSION POLICIES IN COLOMBIA AND THEIR LEARNING BARRIERS. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4394