THE TEACHER AS A TRANSFORMING INTELLECTUAL: CRITICAL REFLECTIONS ON PEDAGOGICAL AUTONOMY IN TECHNOCRATIC EDUCATIONAL SYSTEMS

Authors

  • Julio Rafael Vides Mareño

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4397

Keywords:

Teacher autonomy, technocratic rationality, reflective practice, action research, educational transformation

Abstract

This essay critically examines the tension between teacher autonomy as a transformative intellectual and the technocratic educational systems predominant in Latin America. Through a reflective analysis supported by a systematic review of specialized literature, it argues that contemporary educational reforms, driven by commitments to international organizations, have progressively reduced the role of  teachers to a mere implementer of top-down curricula. The results of the analysis suggest that action research and reflective practice are fundamental avenues for recovering teacher agency, enabling the generation of contextualized pedagogical knowledge relevant to the sociocultural realities of educational communities. It concludes that it is imperative to reposition teachers as agents of social change and active researchers of their own practice, capable of exercising critical professional judgment in the face of the technocratic impositions that characterize contemporary educational systems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio Rafael Vides Mareño

Institución educativa Rio Cedro- Moñitos – Córdoba - Colombia

References

Contreras, J.(2018). La autonomía del profesorado. España: Morata.

Díaz Barriga, Á. (2020). De la integración curricular a las políticas de innovación en la educación superior mexicana. Perfiles Educativos, 42(169). 160-179 https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59478 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.59478

Diaz-Ducca, J. (2023). Critical thinking in English teacher training: Coi model and freire’s critical pedagogy critical [Tesis doctoral]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10791/410

Elliot, J. (2005). La investigación-acción en educación (4.ª ed.). España: Morata.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI Editor

Giroux, H. A. (1997). Los profesores como intelectuales: Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Argentina: Paidós

Hill-Cloyd, J. C., & Miller, C. L. (2023). Between mandates and molding minds: The challenge of teacher autonomy today. Undergraduate Research Journal for the Human Sciences, 16(1). New Prairie Press. https://newprairiepress.org/urjhs/vol16/iss1/6

Ortega, P. (2014). Pedagogía crítica en Colombia: Un estudio en la escuela de sectores populares. Sophia, 10(2), 181-194.

Pérez-Díaz, J., Macea-González, K., & Montes-Miranda, A. (2020). El papel de la pedagogía crítica, el enfoque reflexivo y la andragogía en la transformación de las prácticas pedagógicas. Hojas y Hablas, 19, 122-138. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a7 DOI: https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n19a7

Puiggrós, A. (2019). Luchas por una democracia educativa (1995-2018). Argentina: Galerna.

oz Faraco, C. C., & Pascual Gómez, I. (2021). Beneficios de la investigación-acción en un programa de formación docente. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(2), 73-88. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2.005 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.2.005

Schön, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Buenos Aires: Paidós.

Torres Santomé, J. (2010). La justicia curricular: El caballo de Troya de la cultura escolar. España: Morata.

Zeichne, K. M. (1995). Volver a pensar la educación “Prácticas y discursos educativos”. (Congreso Internacional de Didáctica). (Vol. II). España: Morata.

Published

2025-10-01

How to Cite

Julio Rafael Vides Mareño. (2025). THE TEACHER AS A TRANSFORMING INTELLECTUAL: CRITICAL REFLECTIONS ON PEDAGOGICAL AUTONOMY IN TECHNOCRATIC EDUCATIONAL SYSTEMS. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4397