THE PORTABLE COUNTRY HISTORICAL NOVEL AS A RESOURCE FOR THE STUDY OF THE 19TH AND 20TH CENTURIES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4406Keywords:
Literary work, Venezuelan politics, historical novel, didactic strategyAbstract
The purpose of this essay-style article is to reflect on the use of literary works, such as historical novels, to activate real knowledge. Literary competence intervenes not only in the construction of textual meaning but also in the process of evaluating and analyzing texts, with a view to forming civic awareness. In this regard, the literary work "País Portátil" (Portable Country) is analyzed. It examines the historical events that energized Venezuela's republican life during the 19th and 20th centuries, addressing sociopolitical contradictions, recurrent militarism, and its impact on Venezuelan politics. Based on the theoretical review and analysis of the work, it has been concluded that this strategy contributes theories and establishes basic descriptive and functional principles for an approach that incorporates elements of literature into history teaching, allowing for the delimitation and definition of real learning objectives. As a result, it is demanded that the use of historical novels to teach about past events and occurrences allow for a deeper understanding of these events, promoting student ownership of their history, which contributes to the development of their identity. Finally, the role of the teacher is reflected upon, who must develop effective planning that guarantees constant support and sustained guidance, with the aim of achieving the stated educational goal: fostering the construction of Venezuelan historical awareness.
Downloads
References
Bruner, J. S. (1961). "El acto de descubrimiento". Revista Educativa de Harvard. 31 (1): 21–32.
Cardozo, A.; Butto, L. (2013) El Incesto Republicano. Relaciones civiles y militares en Venezuela 1812-2012. (Directores del Proyecto). Editorial Nuevos Aires. Serie Historia. Caracas- Venezuela
Carvajal, L; Di Muro, M; Da Silva, J (2023) Enseñando historia contemporánea de Venezuela. Una experiencia de investigación-acción en el aula. Universidad Católica Andrés Bello. Revista Encuentro Educacional -ISSN 2731-2429 Vol. 30 (2) julio - diciembre 2023. Caracas-Venezuela.
Gómez, C; Ortuño, J; y Molina, S (2014) Aprender a pensar históricamente. Retos para la historia en el siglo XXI Revista Tempo e Argumento, vol. 6, núm. 11, pp. 5-27. Universidade do Estado de Santa Catarina DOI: https://doi.org/10.5965/2175180306112014005
González, Adriano (1968). País Portátil. Colección El Dorado. Caracas- Venezuela
González, A (2023) La novela socio-histórica: una propuesta didáctica para la comprensión de los procesos históricos del México posrevolucionario. Universidad Autónoma de Querétaro Facultad de Lenguas y Letras
Junguittu M, Rosa L. (2009). Historia y literatura: Un enfoque para la enseñanza y aprendizaje de la Venezuela petrolera. Tiempo y Espacio, 19(52), 321-340. Recuperado en 10 de abril de 2025, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-94962009000200008&lng=es&tlng=es.
Lahera, D; Pérez, F (2021) La enseñanza de la historia en las aulas: un tema para reflexionar Universidad Autónoma de Chihuahua, México Debates por la Historia, vol. 9, núm. 1, pp. 129-154, Universidad Autónoma de Chihuahua DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v9i1.629
López Rodríguez, C. (2015). Repensando las narrativas nacionales: Un análisis del origen, transmisión e influencia en el aprendizaje histórico. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 77-92. ISSNe: 2386-8864). DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2015/6
Navarro, S (2022) La novela histórica: una estrategia didáctica para la enseñanza de las Ciencias Sociales en la educación secundaria. Trabajo de grado presentado como requisito para optar al título de Licenciado en Ciencias Sociales. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Humanidades Departamento de Ciencias Sociales.
Ortiz, F; Rivera, L; Vivanco, C (2019) Dificultades de aprendizaje del área de historia y geografía, en contextos de vulnerabilidad escolar. Facultad de Educación y Humanidades Departamento de Ciencias Sociales Escuela de Pedagogía en Historia y Geografía. Universidad del Bío-Bío.
Quintero, I (2023) Enseñar Historia en Venezuela: carencias, tensiones y conflictos, Caravelle, 104 | 2015, 71-86. DOI: https://doi.org/10.4000/caravelle.1576
Subero, E. (1978). Cercanía de Miguel Otero Silva. Caracas, Arte.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.