ROLE OF THE TEACHER IN MEDIATED TEACHING OF MATHEMATICS THROUGH THE USE OF RELATIONSHIP, INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TRIC)

Authors

  • Luis Alfredo Álvarez Herrera
  • Yolima Arrieta Pacheco

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4410

Keywords:

technology, mediated education, mathematics teaching

Abstract

The incorporation of relationship, information and communication technologies (RTIC) is significantly transforming pedagogical methods in youth education. Through the use of computers and the Internet, new teaching strategies have been implemented that promote more effective environments for learning. This phenomenon has profoundly altered the ways of access, dissemination and application of knowledge, evidencing the need to integrate these technologies into the educational process, especially in complex areas such as mathematics. In this context, students develop skills to use digital tools—such as YouTube and social networks—that enhance their acquisition of knowledge and enrich their academic training. Based on this panorama, the essay proposes a bibliographic review aimed at understanding the teacher's role in teaching mathematics through the use of digital technologies. The main result is to establish a theoretical framework that helps guide educational practice under the new emerging modalities of teaching and learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Alfredo Álvarez Herrera

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRG)

Venezuela

Yolima Arrieta Pacheco

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRG)

Venezuela

References

Adams, A. (2018). *Digital learning in the 21st century: A critical perspective*. Routledge

Barragués, J et all (2013). Una propuesta de uso de un Classroom Response System (CRS) para promover clases interactivas de Cálculo en la universidad. [Revista en línea]. Disponible: dehttp://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665-58262013000100004&script=sci_abstract

Bennett, C., & Alexander, M. (2017). *Educational technologies and early childhood mathematics education*. Springer.

D´Amore , B., & Radford , L. (2017). Enseñanza y aprendizaje de las matemáticas:

Gabelas (2024). Tecnologías de la Relación, la Información y la Comunicación. Bienvenidos a las TRIC. [Artículo en línea]. Disponible: https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/tric/

Infante, P. (2010). Integración de la tecnología en la educación matemática. [Artículo en línea]. Disponible: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.redalyc.org/pdf/784/78415022003.pdf

Johnson, D. y Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos: aprendizaje cooperativo, competitivo e individualista. Argentina: Aique Grupo Editor S.A

Johnson, L. (2019). The impact of information and communication technologies on teaching practices. Journal of Education and Technology, 4(2), 45-56.

León, R (2012). Los fines de la educación. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, vol. 8, núm. 23, septiembre-diciembre, 2012, pp. 4-50

López, L. (2017) Indagación en la relación aprendizaje-tecnologías digitales. En: Educación y educadores, vol. 20, no. 1, p. 91 –105. Disponible: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/6374 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2017.20.1.5

Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(1), 1502.Recuperado de: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/23914/REAyS%202%281%29%2c%201502.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502

Rangel, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Sevilla,España: Universidad de Sevilla,46(1),235-248.Recuperadode:https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15

Riveros, V. et all. Las tecnologías de la información y la comunicación en el proceso de instrucción de la matemática. En: Quórum Académico, 2011, vol, 8,no.1,p.11.Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1990/Resumenes/Resumen_199018964007_1.pdf

Romero, E. L. C. y Moreira, J. A. M. (2020). Entornos virtuales de aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. ReHuSo: Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales,4(1), 119-127. Disponible: https://bit.ly/3xxEdUQ DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156

Salat, R. (2013). La enseñanza de las matemáticas y la tecnología. [Artículo en línea]. Disponible: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.org.mx/pdf/ie/v13n62/v13n62a5.pdf

Tapscott, 2009). Grown up digital. MC Graw Hill

NESCO (2015). Conferencia de Desarrollo Sostenible de Naciones Unidas. Documento en Línea. Disponible en: https://www.cepal.org/es/eventos/conferencia-naciones-unidas-desarrollo-sostenible-rio20

UNESCO, (2008). Estándares de Competencias en TIC para Docentes. Londres, Enero 8 de 2008. [Documento En línea]. Disponible: http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

UNESCO. (2018). Navegadores del conocimiento: Educación en la era digital. París: UNESCO. https://unesdoc.Unesco.org/ark:/48223/pf0000264415_spa

Villota y Guerrero (2012). Competencias docentes en el uso de las TIC en la Universidad Mariana. UCV - Scientia 4(2). Colombia.

Published

2025-10-01

How to Cite

Luis Alfredo Álvarez Herrera, & Yolima Arrieta Pacheco. (2025). ROLE OF THE TEACHER IN MEDIATED TEACHING OF MATHEMATICS THROUGH THE USE OF RELATIONSHIP, INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (TRIC). DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4410

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.