TEACHING STRATEGY BASED ON THE USE OF A DIGITAL TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF NUMERICAL THINKING IN THIRD GRADE STUDENTS

Authors

  • Leidy Katerine Guerrero Mora
  • Jhon Jaiver Torres Gil

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4413

Keywords:

Mathematical Cognition, Mathematics, Numerical Thinking, Educational Technology.

Abstract

Mathematics teaching in primary education presents an ongoing challenge due to the lack of creative teaching methods, leading students to perceive the subject as irrelevant or uninteresting. This study focuses on the implementation of a Multimedia Educational Material (MEM) as a tool to enhance numerical thinking and arithmetic problem-solving in third-grade students at the Colegio Universitario Socorro Sede D. The main objective was to develop an interactive and visually appealing resource that facilitates the understanding of mathematical concepts through the combination of images, sounds, and fun exercises. Surveys were conducted to assess students' prior knowledge, allowing the design of suitable material to meet their needs. The results from the pilot test showed increased enthusiasm and improvement in basic mathematical operations, although challenges remain in division. The study concludes that integrating digital technologies into mathematics education significantly enhances learning, promoting a deeper and more active understanding of numeracy and problem-solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leidy Katerine Guerrero Mora

Instituto Integrado De Comercio De Barbosa, Santander- Colombia

Jhon Jaiver Torres Gil

Instituto Integrado De Comercio De Barbosa, Santander- Colombia

References

American Psychological Association (APA). (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). American Psychological Association.

Constitución Política de Colombia. (1991). Constitución política de Colombia [en línea]. Recuperado el 20 de diciembre de 2012 de http://colombia.justia.com/nacionales/constitucion-politica-de-colombia/titulo-ii/capitulo-2

Feuerstein, R. (1980). Instrumental enrichment: An intervention program for cognitive modifiability. University of Chicago Press.

Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.). Sage Publications.

Galvis Panqueva, Á. (2011). Material educativo multimedial (MEM) como apoyo al aprendizaje. Editorial Magisterio.

Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.

Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples [en línea]. Barcelona: Paidós. Recuperado el 29 de noviembre de 2012 de http://es.wikipedia.org/wiki/Teor%C3%ADa_de_las_inteligencias_m%C3%BAltiples

Guzmán, M. (2012). Modelo Assure [en línea]. Recuperado el 10 de octubre de 2012 de http://modeloasulucy.blogspot.com/2012/09/modeloassure.html#!/2012/09/modelo-assure.html

Jek's Of, M. (2012). Historia de las Matemáticas [en línea]. Recuperado el 22 de diciembre de 2012 de http://matjek.espacioblog.com/categoria/historia-las-matematicas.

Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis (2nd ed.). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315788135

Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley 115 (5 de agosto de 1994). Por el cual se reglamenta parcialmente, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Matemáticas. Lineamientos curriculares. MEN. Bogotá. Recuperado el 20 de septiembre de 2012 de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles116042_archivo_pdf2.pdf

Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS (7th ed.). McGraw-Hill Education. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003117452

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press. DOI: https://doi.org/10.1037/11494-000

Piaget, J. (2013). Pedagogía operatoria [en línea]. Recuperado el 3 de enero de 2013 de http://cusicanquifloreseddy.galeon.com/aficiones1498051.html

Reuven, F. (2012). Teoría de la experiencia del aprendizaje mediado [en línea]. Recuperado el 12 de octubre de 2012 de http://matosas.typepad.com/escuelas_que_piensan_naci/2006/10/teora_de_la_exp.html

Suaita Santander. (2012). Nuestro municipio Suaita Santander [en línea]. Recuperado el 12 de octubre de 2012 de http://www.suaitasantander.gov.co/nuestromunicipio.shtml?apc=mmxx--1363703&m=f#historia

Van der Pol, H. (2012). Director Instituto de Estadística de la Unesco [en línea]. Recuperado el 28 de agosto de 2012 de http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/ICTguide09_es.pdf

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Vygotsky, L. S. (2012). Aprendizaje mediado [en línea]. Recuperado el 22 de noviembre de 2012 de http://cognitivamediacion.blogspot.com/

Published

2025-10-01

How to Cite

Leidy Katerine Guerrero Mora, & Jhon Jaiver Torres Gil. (2025). TEACHING STRATEGY BASED ON THE USE OF A DIGITAL TOOL FOR THE DEVELOPMENT OF NUMERICAL THINKING IN THIRD GRADE STUDENTS. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4413

Issue

Section

Portafolio de Investigación