THE READING PROCESS IN PRIMARY BASIC EDUCATION MEDIATED BY EDUCATIONAL TECHNOLOGIES

Authors

  • Cardoso Katia La Mar
  • Acevedo Cardoso Alfred Francisco

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4417

Keywords:

reading process, primary education, educational technologies, pedagogical practices, ICT

Abstract

This article derives from an ongoing research project that critically examines the difficulties observed in the teaching and learning of the reading process in primary education, with a particular focus on the early grades. The identified issues are related to traditional, often ineffective pedagogical practices and the limited use of educational technologies in the classroom. In this context, the integration of digital tools is proposed as an alternative to strengthen students’ reading competencies. The main objective of the study is to develop a theoretical foundation for the reading process mediated by educational technologies at Colegio General Santander, located in Villa del Rosario, Norte de Santander (Colombia). The research is framed within the interpretive paradigm, with a qualitative approach and phenomenological method. The application of semi-structured interviews with five purposefully selected teachers is projected as the primary data collection technique. It is expected that the analysis of this data, through categorization, will help identify teachers' pedagogical conceptions, their reading practices, and their perceptions regarding the use of technological resources. The anticipated findings suggest that a critical, contextualized, and pedagogically planned integration of ICT could revitalize the reading process, increase student motivation, and foster more meaningful learning outcomes in the early stages of literacy development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cardoso Katia La Mar

Estudiante de Doctorado en Educación.

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela.

Acevedo Cardoso Alfred Francisco

Estudiante de Doctorado en Educación.

Instituto Pedagógico Rural "Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela.

References

Área Moreira, M. (2010). La integración de las TIC en la escuela: Indicadores para su evaluación. Revista de Educación, (352), 79–97. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2010-352-107

Bruner, J. S. (1997). La educación, puerta de la cultura. Editorial Visor.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas: Sobre la lectura contemporánea. Editorial Anagrama.

Coiro, J., Knobel, M., Lankshear, C., & Leu, D. J. (2014). Handbook of research on new literacies. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203891643 DOI: https://doi.org/10.4324/9781410618894

Díaz Barriga, F., & Hernández Rojas, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista (3.ª ed.). McGraw-Hill.

Freire, P. (2005). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI Editores.

Goodman, K. S. (1996). El proceso de lectura: Consideraciones lingüísticas y psicológicas. Ediciones Morata.

Martínez, A. M. (2018). La lectura como práctica pedagógica en la educación primaria. Revista Colombiana de Educación, 75(2), 145–160. https://doi.org/10.17227/rce.num75-7390

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2016). Orientaciones pedagógicas para el desarrollo de competencias comunicativas. https://www.mineducacion.gov.co/

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (MEN). (2020). Pruebas SABER: Análisis por niveles de desempeño. https://www.icfes.gov.co/

Pérez Gómez, Á. (2012). Aprender a educar: Nuevos desafíos para la formación del profesorado. Morata.

Salazar, L. (2017). La influencia de las TIC en el proceso lector en contextos rurales [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio UPN.

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Editorial Graó.

UNESCO. (2021). La educación en la era digital: Desafíos y oportunidades. https://unesdoc.unesco.org/

Vargas, A. (2012). La lectura en la escuela: Prácticas y discursos. Editorial Aula Abierta.

Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Editorial Crítica.

Published

2025-10-01

How to Cite

Cardoso Katia La Mar, & Acevedo Cardoso Alfred Francisco. (2025). THE READING PROCESS IN PRIMARY BASIC EDUCATION MEDIATED BY EDUCATIONAL TECHNOLOGIES. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4417

Issue

Section

Portafolio de Investigación