ANALYSIS OF MOTIVATION IN STUDENTS OF THE ARCHITECTURE PROGRAM AT THE FRANCISCO DE PAULA SANTANDER UNIVERSITY.

Authors

  • Yannette Díaz Umaña
  • Giovanni Giraldo Guerra

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4418

Keywords:

MAPE 3-M, Motivation, Students, Higher Education, Architecture

Abstract

The purpose of this article is to present the results of the analysis of motivation in university students who begin their professionalization cycle of the architecture program at the Francisco de Paula Santander University. Motivation plays a fundamental role in the teaching-learning process of higher education students, since it influences interest, commitment, effort towards academic activities, permanence and promotion. Taking this importance into account, the conceptualization of intrinsic and extrinsic motivation is developed more as an emotional phenomenon than a cognitive one. The quantitative approach with a descriptive scope through the collection and analysis of data, allowed a statistical vision that facilitated the description of the motivational dimensions and identified the levels of academic satisfaction in 30 students who form the entire group of young people who begin said academic cycle. The instrument applied was the MAPE 3-M, digitized by Google forms software with Likert-type responses and applied on the university campus. This instrument of Spanish origin was adapted for this research, taking into account maintaining the dimensions (extrinsic motivation, intrinsic motivation and anxiety grouped in the seven factors) but reducing the number of questions to 42 to enable it to be successfully completed. The results are associated with greater involvement and active participation in classes, better academic performance, greater persistence and resilience, and development of self-regulation skills.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yannette Díaz Umaña

Universidad Francisco de Paula Santander.

Giovanni Giraldo Guerra

Universidad de Santander (UDES)

References

Ajello, A. M. (2003). La motivación para aprender. En C. Pontecorvo (Coord.). Manual de psicología de la educación. (pp. 251-271). España: Popular

Alonso Tapia, J., Montero, I. y Huertas J.A. (2000) Evaluación de la motivación en sujetos adultos: el cuestionario MAPE-3. Facultad de Psicología Universidad Autónoma de Madrid http://sohs.pbs.uam.es/webjesus/eval_psicologica/cuestionarios/mape3.pdf

Casari, Leandro (2020) Diseños Cuantitativos de Investigación en Psicología: Una introducción. Investigaciones en psicología, Vol. 25, N°2, pp. 17-26 https://www.psi.uba.ar/publicaciones/investigaciones/indice/trabajos_completos/anio25_2/casari.pdf

García, Miriam, Díaz, Yannette, Vergel Mawency (2021). Tendencia al síndrome de Burnout académico en estudiantes de arquitectura en tiempos de pandemia. bol.redipe [Internet]. 2021 Dec. 31 [cited 2024 Apr. 14];10(13):504-10. Available from: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1765 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i13.1765

Choi, Bernard Granero, Ricardo y Pak, Anita (2010). Catálogo de sesgos o errores en cuestionarios sobre salud. Rev Costarr Salud Pública 2010; 19: 106-118 N.° 2 – Vol. 19 – Julio-diciembre. https://www.scielo.sa.cr/pdf/rcsp/v19n2/art08v20n2.pdf

Fredricks, J., Blumenfeld, P., y Paris, A. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research Spring, 74, 59-109. doi: 10.3102/00346543074001059 DOI: https://doi.org/10.3102/00346543074001059

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta Ed.). Mc Graw Hill.

López, Pedro Luis. (2004). Población muestra y muestreo. Punto Cero, 09(08), 69-74. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-02762004000100012&lng=es&tlng=es

.

Martín Cruz, Natalia; Martín Pérez, Víctor; Trevilla Cantero, Celina (2009). Influencia de la motivación intrínseca y extrínseca sobre la transmisión de conocimiento. El caso de una organización sin fines de lucro CIRIEC-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, núm. 66, octubre, 2009, pp. 187- 211

Pineda, Beatriz; De Alvarado, Eva Luz; De Canales, Francisca (1994). Metodología de la investigación, manual para el desarrollo de personal de salud, Segunda edición. Organización Panamericana de la Salud. Washington.

Programa de Arquitectura UFPS (2018). Proyecto educativo del Programa de arquitectura. UFPS, Comité curricular de arquitectura. https://ww2.ufps.edu.co/oferta-academica/arquitectura/2412

Trechera, J. L. (2005). Saber motivar: ¿El palo o la zanahoria?

http://www.psicologiaonline.com/articulos/2005/motivacion.shtml

Urbina Cárdenas, Jesús (2021). Fundamentos generales del enfoque pedagógico dialógico crítico. Universidad Francisco de Paula Santander. https://ww2.ufps.edu.co/public/archivos/pdf/33a3787594ea7a7ef4b31902071c87a3.pdf

Ramos Ferrer, Mónica. (2014). Estudio sobre la motivación y su relación en el rendimiento académico. Facultad de ciencias de la Educación. Universidad de Almería https://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/3064/Trabajo.pdf

Soriano, Mateo (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo. Universidad de Zaragoza. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/209932.pdf

Published

2025-10-01

How to Cite

Yannette Díaz Umaña, & Giovanni Giraldo Guerra. (2025). ANALYSIS OF MOTIVATION IN STUDENTS OF THE ARCHITECTURE PROGRAM AT THE FRANCISCO DE PAULA SANTANDER UNIVERSITY. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4418

Issue

Section

Portafolio de Investigación