HEALTHY LIFESTYLE HABITS AND PHYSICAL EDUCATION AS A STRATEGY FOR A HEALTHY SCHOOL

Authors

  • Gustavo Navarro Pérez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4420

Keywords:

Physical education, healthy school, habits, healthy life

Abstract

This article was based on the realization of a didactic sequence with the objective of promoting healthy lifestyle habits in primary school students of the La Presentación educational institution in the municipality of Ocaña, Norte de Santander. The development of the research was guided by a qualitative approach with the purpose of exploring the nature of the educational social phenomenon, understanding the facts of reality on the path to sowing knowledge of healthy habits, where the data triangulation analysis technique was used to validate the information of the fourth grade students in the competencies of healthy lifestyle habits, said information was collected through an observation log, a field diary and a diagnostic test; to store all the information with the purpose of showing progress in the development of the research. In this sense, generating in them a critical stance with the aim of awakening interest in the practice of the social phenomenon to lead a healthy life, avoiding health problems such as sedentary lifestyle, obesity and cardiovascular diseases. The use of a didactic sequence in the area of ​​physical education is a pedagogical strategy that motivates the participation of students in different activities as support to promote healthy lifestyle habits, promoting learning skills and abilities, strengthening healthy schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Navarro Pérez

Institución Educativa La Presentación

References

Área, M., & Sanabria, A. (2021). Programas de los entornos escolares en higiene constante. Educar. http://ddd.uab.cat/pub/educar/educar_a2014m16v50n1/educar_a2014m1-6v50n1p15.pdf%2030/10/2014.

FAO. (s.f.). Alimentarnos bien para estar sano. https://www.fao.org/3/i3261s/i3261s10.pdf

Hernández-Sampieri, R. & Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta, Ciudad de México, México: Editorial Mc Graw Hill Education, Año de edición: 2018, ISBN: 978-1-4562-6096-5, 714 p. Hipócrates. (1984) Tratados Hipocráticos. 7 vols., gredos, madrid.

Ministerio de Salud y Protección Social, 2016. La Estrategia de Escuela Saludable en el período entre el año 2010-2015.

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Estrategia para la promoción de estilos de vida saludable: Módulo de orientación pedagógica para la promoción de estilos de vida saludable.

Mosquera, A. (2023). La clase de educación física. Universidad de Caldas.

OMS. (2019). Estrategia Mundial OMS sobre Régimen Alimentario, Actividad Física y Salud. Consultado en: https://bit.ly/2GQdz3M.

Organización Mundial de la Salud, (2017) Organización Panamericana de la Salud. Salud en las Américas. Resumen: panorama regional y perfiles de país. Ciudad: Washington: OMS, OPS.

Organización Mundial de la Salud. (1986). Carta de Ottawa para la promoción de la salud. Ottawa: Canadian Public Health Association.

Prieto, D., Correa, J., & Ramirez, R. (2020). Niveles de actividad física, condición física y tiempo en pantallas en escolares. Bogotá. Colombia.

Romero, R., Torres, T., & Aguaded, I. (2017). Ludificación y educación para la ciudadanía. Revisión de las experiencias significativas. Educar.

Toscano W. (2007). Los ejercicios físicos y la calidad de vida en el corpus hipocrático. Hologramática, año IV, 1(7),127-144.

Toscano, W. (2008) Los ejercicios físicos y la salud en el corpus Hipocrático. Calidad De Vida y Salud, 1(1),67-82. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/6

Viciana, V., & Conde, J. (2022). El juego en el currículo de Educación Infantil. Málaga, España.

UNICEF. (2018). La Guía para facilitadores y facilitadoras del programa de promoción de hábitos saludables. La Paz, Bolivia. Consultado en: https://www.unicef.org/bolivia/media/251/file/bol-unicef-sesamo-listos-a-jugar-2018.pdf

Vegas, R. (2020). El reto de la educación saludable: más allá de la transformación metodológica. In: SOUZA, F. M., and ARANHA, S. D. G., orgs. Interculturalidade, linguagens e formação de professores [online]. Campina Grande: EDUEPB, 2016, pp. 251-272. Ensino e aprendizagem. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578793470.0012

Yi Wu, (2023). Calidad de la atención primaria de salud en China: desafíos y estrategias. Universidad de Fudan. Shanghái

Published

2025-10-01

How to Cite

Gustavo Navarro Pérez. (2025). HEALTHY LIFESTYLE HABITS AND PHYSICAL EDUCATION AS A STRATEGY FOR A HEALTHY SCHOOL. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4420

Issue

Section

Portafolio de Investigación