STRENGTHENING ICT IN NORMALIST TEACHERS FROM A MOTIVATION PLAN
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4421Keywords:
ICT, motivation, teacher training, pedagogical practices.Abstract
The intention is to show a proposal for a motivation plan that was developed, in part, by the main author of this article through a completed research project. The research was pedagogical in nature, and was carried out at the Escuela Normal de Chiquinquirá (Colombia), aimed at strengthening ICT in students who were being trained at the time to become teachers. The article is descriptive, the result of research conducted with a qualitative approach, where the causes that demonstrate their lack of knowledge in the efficient use of ICT are explored from the observation and subjectivities of the teachers in training. The method used was Educational Action Research, and the two categories used were motivation and ICT tools. The project was developed in four phases, consolidated in the collection of initial information, analysis of this information and diagnosis, proposed solution to the problems encountered and evaluation of results. Techniques and instruments used were direct observation, surveys, interviews, checklists and video evidence recording. As a result of the research, a motivation plan was developed, which was tested through the application of teaching and learning guides evaluated by checklists, where it was possible to show a significant improvement in the preparation and execution of classes, motivated by the use of ICT, which was recorded in a video recorded in a final class.
Downloads
References
Casares Barcenilla, Gabriel (2017). El juego bueno en la Educación Física Escolar. Metaanálisis de la práctica con el alumnado de 3° de Educación Primaria del CEIP Gómez Manrique. Facultad de Educación de Palencia. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/26254/TFG-L1623.pdf?sequence=1
Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P J., Oyanadel, C. & González-Palta, I. N. (2021). Teacher’s professional identity during university education: a systematic review of qualitative research. Formación universitaria, 14(4), pp. 79-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000400079. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400079
Denzin & Y. S. Lincoln (2005). Handbook of qualitative research (pp. 273-285). SAGE Publications.
Eljadue García, J. & Frezneda Marcelo, G. (2018). Plan de motivación para impulsar el uso de las TIC como herramientas pedagógicas en la comunidad de aprendizaje de docentes en formación de la Escuela Normal Superior “Sor Josefa del Castillo y Guevara” de Chiquinquirá [Tesis de maestría]. Universidad Santo Tomás, Tunja.
Elliot, J. (2004). Profesorado y educación para la diversidad en el siglo XXI. Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha.
Elliot, J. (2005). La investigación acción en educación. Morata.
Escuela Normal Superior de Chiquinquirá (2010). PEI – Plan Educativo Institucional.
Fernández Batanero, J. M. (2023). Formación del profesorado universitario en TIC como apoyo al alumnado con discapacidad. Dykinson, 115 pág. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36k5dbs
Freire, P. (2000). *Pedagogía del oprimido*. Siglo XXI Editores.
Gimeno Sacristán, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global. Madrid, Morata.
Habermas, J. (1984). *Teoría de la acción comunicativa*. Taurus.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Leite, Carlinda & Zabalza Beraza, Miguel Ángel (2012). Ensino Superior, Inovação e qualidade na docência. Centro de Investigação e Intervenção Educativas. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=745578
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2004). Estándares Básicos de Competencias Ciudadanas, Formar para la ciudadanía sí es posible. Recuperado de: EDUTEKA.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2008). Plan Nacional de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC), Informe final, tema “Eje vertical: Educación”. Disponible en: http://www.colombiaplantic.org/. Recuperado de: EDUTEKA.
Moncayo Arias, M. A., Bastidas Vera, E. A., Cabezas Macias, P. M., Ledesma Espín, C. del R., Bayas Guevara, B. I., Onofre Palma, C. del P., Loor Valdiviezo, G. C. (2023). Aplicación de TICs en la evaluación formativa mejora la gestión docente en educación básica. Revista Ciencia e Investigación, 8(2). págs. 1-16. ISSN 2528-8083.
Morin, E. (2003). Los 7 saberes necesarios para la educación del futuro, editor. Francisco Delgado, Santillana-UNESCO, Senefelder, Guayaquil.
Morín, E. (2015). *La mente bien ordenada*. Seuil.
Perera-Cumerma, Leopoldo Fernando & Veciana-Pita, Mercedes (2013). Las TIC como instrumento de mediación pedagógica y las competencias profesionales de los profesores. Universidad Pedagógica Enrique José Varona, La Habana, Cuba. VARONA 56(1). pp. 15-22. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360633908004.pdf
Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Telos, 23(2). Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Venezuela. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99366775006. DOI: https://doi.org/10.36390/telos232.06 DOI: https://doi.org/10.36390/telos232.06
Socop Tzunún, Miguel Rigoberto (2017). Guía pedagógica e intercultural para aprendizajes significativos en la asociación por el desarrollo familiar e infantil en el municipio y departamento de Totonicapán. Universidad de San Carlos de Guatemala. Centro Universitario de Totonicapán Cuntoto. http://www.repositorio.usac.edu.gt/10397/1/Miguel%20Rigoberto%20Socop%20Tzunún%200012018.pdf
Solano, Ricardo & Jaclyn, Susana (2015). Las redes sociales y su influencia en las relaciones interpersonales de los adolescentes entre 15 y 16 años del Colegio Mixto Particular Upse, del Cantón La Libertad, Provincia de Santa Elena, año lectivo 2014-2015. La Libertad. UPSE, Matríz. Facultad de Ciencias Sociales y de la Salud. 227p. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/2160
Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. In N. K.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.