GUIDELINES FOR INCLUSIVE EDUCATION IN COLOMBIA
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3733Keywords:
Guidelines, inclusive education, Colombia, systematic reviewAbstract
Creating an inclusive, diverse and quality education that benefits all those who want to educate themselves and pursue their life projects has become a challenge. Each person is born with physical, intellectual, social and cultural characteristics that make them unique and special, which differentiates them from others. This situation should not be a reason for discrimination or classification in any aspect, especially in terms of access to education. Each educational institution, together with its teachers and administrators, takes up this challenge and must respond and guarantee the right of everyone to be educated in accordance with their interests and abilities, regardless of teaching methods and circumstances.
Now is the right time to say yes to the change and integration of technological tools in education to create new knowledge by integrating it into the learning environment. A call for innovation, change, decision-making and an education contextualized in choice so that all students can be trained to adapt to a demanding society, those who consider building a better world by accepting others, respecting the culture, gender, religion, race, sexual choice and politics. A way to incorporate diversity into higher education. This is why in this document a systematic review of documents that are responsible for exposing the guidelines of inclusive education in Colombia is carried out, within which research was selected from 2020 to 2023.
Downloads
References
Algarín-Suárez, D. (2022). Diseño de una cátedra de educación inclusiva y diversa basada en las TIC y los lineamientos de la UNESCO en ambientes de aprendizaje del siglo XXI para la Universidad de Cartagena. [Tesis de Maestría, Universidad de Cartagena]. https://hdl.handle.net/11227/16665
Calle-Tejada, L., & Henao-Godoy, S. (2021). Implementación del enfoque de educación inclusiva en el colegio Reggio Emilia basados en la Ley Estatutaria 1618, el Decreto 1421 y los Lineamientos de Educación Inclusiva del Ministerio de Educación Nacional. [Tesis de Licenciatura, Unilasallista Corporación Universitaria]. https://repository.unilasallista.edu.co/dspace/handle/10567/3145
Castro, G., & Ocampo-González, A. (2022). Marco normativo como dimensión macro – pedagógica: una mirada crítica hacia la educación inclusiva en Colombia. Revista Palobra, 22(2), 125-138. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.22-num.2-2022-3707
Cruz-Picón, P., & Hernández-Correa, L. (2022). La educación inclusiva en la escuela contextualizada desde la pandemia. Cultura, Educación y Sociedad, 13(1), 255-268. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.15
Díaz-Posada, L. (2021). De “necesidades educativas especiales” a “diseño universal para el aprendizaje”: un recorrido cronológico por las políticas de educación inclusiva en Colombia. Jurídicas, 18(2), 161-182. https://doi.org/10.17151/jurid.2021.18.2.10
Díaz-Sánchez, E. (2023). Modelos de atención pedagógica en Educación inclusiva en Colombia. Cieg, revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales, 59, 73-86. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2022/12/Ed.5973-86-Diaz-Sanchez.pdf
García-Castillo, A. (2020). Educación inclusiva y marco legal en Colombia. Una mirada desde la alteridad y las diferencias. Tesis Psicológica, 15(2), 72-93. https://www.redalyc.org/journal/1390/139069262005/139069262005.pdf
Garzón Daza, C. (2020). Educación inclusiva en las instituciones de educación superior que ofertan programas por ciclos propedéuticos en Bogotá 2010-2020: revisión de la literatura. Boletín Redipe, 9(7), 71-90. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i7.1019
Hernández- Sampieri, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2017). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Hernández Olaya, N. L. H., Ramírez Narváez, J. R., & Rodríguez Rodríguez, Á. R. (2022). Lineamientos de educación inclusiva en la Escuela de Inteligencia del Ejército. Perspectivas en Inteligencia, 14(23), 283-300. https://doi.org/10.47961/2145194x.342
Mateus-Ayala, G., Pinzón-Bonilla, P., Castillo-Salinas, L., & Rueda-Bejarano, J. (2021). La educación inclusiva en Colombia [Tesis de especialización, Institución Universitaria Politécnico GranColombiano.]. http://hdl.handle.net/10823/6506
Maturana-Moreno, G., & Mahecha-Vásquez, L. (2020). Las modalidades de educación a distancia y virtual en la formación posgradual: Una estrategia para la educación inclusiva en América Latina. Educación Superior y Sociedad, 32(1), 36-58. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/232
Ministerio de Educación Nacional- Colombia (2013) Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva. Dirección de Fomento para la Educación Superior. ISBN: 978-958-691-624-0. Bogotá, Colombia.
Molina-Espinosa, D., Pérez-Castro, D., & Rincón-Guzmán, W. (2021). Educación inclusiva en la educación superior: Avances y retos en la Universidad La Gran Colombia [Tesis de Maestría, Universidad La Gran Colombia]. http://hdl.handle.net/11396/7119
Montoya-González, A. (2021). Educación inclusiva. ¿Cómo estamos? Revista Innova Educación, 3(3), 33-52. https://doi.org/10.35622/j.rie.2021.03.002.es
Moreno, B., Muñoz, M. I., Cuellar, J., Domancic, S., & Villanueva, J. (2018). Revisiones Sistemáticas: definición y nociones básicas. Revista Clínica de Periodoncia, Implantología y Rehabilitación Oral, 11(3), 184-186. https://doi.org/10.4067/s0719-01072018000300184
Ordóñez-Santos, M. (2022). Comprender la educación inclusiva al margen del ámbito clínico: una reflexión crítica para el caso colombiano. Revista Perspectivas, 7(1), 124-133. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/3342/3936
Reina Ávila, K. G. R., & Lara Buitrago, P. (2020). Reflexiones sobre la educación inclusiva en Colombia: estado de la cuestión. Educación y Ciencia, 24, e11381. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2020.24.e11381
Rojas-Zapata, A., & Hernández-Arteaca, I. (2023). Lineamientos y prácticas de educación inclusiva en la universidad. Zona Próxima, 37. https://doi.org/10.14482/zp.37.371.596
Simanca, F., Blanco, F., Carreño, P., Arce, G., Gaviria, R., & Álzate, A. (2020). Estado actual de la educación inclusiva en Colombia y herramientas TIC de apoyo. [Tesis de grado, Universidad Libre]. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/18640
Turbay Miranda, R., Fragozo Torres, Z., Villanueva Mendoza, A., & Fernández Socarrás, L. (2023). Guía de buenas prácticas de educación inclusiva. Editorial Universitaria de la Costa, S.A.S.
Universidad Militar Nueva Granada, Oficina Asesora de Direccionamiento Estratégico e Inteligencia Competitiva. (2020). Lineamientos para una política de educación inclusiva: Centro de Orientación, Acompañamiento y Seguimiento Estudiantil (COASE). Editorial Neogranadina. https://doi.org/10.18359/docinst.5421
Valbuena, W. y Ramírez, Á. (2017). La inclusión una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de lingüística Hispánica. Jerezano Boyacá, Colombia.4p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.