DEMONSTRATION OF READINGAND WRITING COMPETENCIES BY TEACHING PROFESSIONALS

Authors

  • Johana López
  • Yakson Ortega

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3737

Keywords:

skills, demonstration, writing, reading., teaching professionals

Abstract

The processes associated with school education are generally associated with the teacher's teaching work and student learning; however, little attention is paid to the competencies that teachers possess, given that the evaluation generally focuses on the students and the competencies of teachers are left aside, therefore, the purpose of this article is: to demonstrate the reading and writing competencies of teaching professionals, from the review of conceptual elements that define both processes and how These must assume aspects on which the students' performance is based. Therefore, this article assumes a methodology of a documentary nature, in which, for the treatment of information, the application of the qualitative approach is assumed, with attention to this, valuable documentary sources were selected that define the presence of reading and writing in teachers and how they apply it in reality. As a result, it is evident that teaching professionals are dedicated to instructional matters, but their performance in reality is not taken into account. In addition to this, the teacher is concerned with the development of the students' competencies, and not of their own. In conclusion, the importance of both reading and writing skills is highlighted as a means to demonstrate the intellectuality of teachers, which is why dedication of time to this matter is required to achieve adequate performance in the context, not only school, but sociocultural

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Johana López

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

Yakson Ortega

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

References

Cartolari, M y Carlino, P. (2011). Lectura y escritura en la formación de docentes: una revisión crítica de aportes de investigaciones anglosajonas. III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. Cassany, D. (2006). Tras las líneas: sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Castellanos, A., Díaz, A., Rocha, J., y Rocha, L. (2016). ¿Cómo leen y escriben doce docentes que enseñan a leer y a escribir en instituciones oficiales de Bogotá D.C. y Guasca, Cundinamarca? Bogotá. Universidad de la Salle.

Cavallo, G., & Chartier, R. (2011). Introducción. En G. Cavallo, & R. Chartier, Historia de la lectura (págs. 25 - 62). México: Prisa Ediciones. Chartier; A. (2004). Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de Cultura Económica.

Diez, A. (2017). Nuevos retos de la comunicación y la formación de los hablantes: leer en el siglo XXI. [Con] textos, 5(20), 45-53. Dubois, M. (2005). El rol del maestro en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la lectoescritura. El factor olvidado en la formación de los maestros. [Documento en línea]. Disponible: www.iadcd.oas./interamer/ interamer.html. Ferreiro, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.

Freedman, L., & Carver, C. (2007). Preservice teacher understandings of adolescent literacy development: Naive wonder to dawning realization to intellectual rigor. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 50(8),

González, C. El comentario crítico textual: un puente entre competencia lectora y escritora. Zona próxima. no.18 Barranquilla Jan/June 2013. Documento en Línea. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S2145-94442013000100011#:~:text=La%20competencia%20 escritora%20es%20la, Cassany%2C%201999%3B%202006). Legrand, L. (1980). Didáctica y renovación pedagógica. Madrid: Narcea Pineda, L. (2004). Alumnos de quinto año leen igual que los de sexto. Ultimas Noticias

Pisa (2009). La lectura en PISA 2009. Ministerio de España.

Romo, P. (2019). La comprensión y la competencia lectora. Anales de la Universidad Central del Ecuador. Vol.1, No. 377 - (2019)

Solé, I. (2006). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.

Tamayo, M. (2003). Metodología de la Investigación. Perú: Limusa.

Published

2025-04-24

How to Cite

Johana López, & Yakson Ortega. (2025). DEMONSTRATION OF READINGAND WRITING COMPETENCIES BY TEACHING PROFESSIONALS. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3737

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica