INTEGRATION OF ICT IN RADIO COMMUNICATION AS AN EDUCATIONAL AND MOTIVATIONAL TOOL FOR LEADERSHIP

Authors

  • Lucy Cristina Aguilar López

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3755

Keywords:

ICT, Integration, communication, leadership, radio, education

Abstract

The integration of ICT (Information and Communication Technologies) has revolutionized the paradigms of traditional educational systems. The effective application of ICT aims to foster participatory leadership and community service among students through school and community radio. Considering that radio is a far-reaching medium capable of covering geographically remote areas where other communication channels are not available to the entire population, the primary objective of this research is to evaluate whether the integration of ICT in radio communication can be considered an educational and motivational tool for the leadership development of eighth-grade students at the Gustín Santacruz Educational Institution in La Florida, Nariño Department. Additionally, the study will examine the effects of the “Digital School Radio” strategy on the development of students' leadership skills and competencies.
Using a qualitative, basic, and descriptive methodology, a systematic literature review was conducted, selecting studies and research published between 2016 and 2024 in both Spanish and English from indexed sources, following the PRISMA diagram. The reviewed studies, as well as research related to the general and specific objectives, agree that digital competence is essential for the implementation and development of educational projects that use radio and ICT as communication tools, with the support and supervision of teachers. More educators are becoming aware of the potential of radio and ICT as methodological alternatives that strengthen and enrich education, transforming rural education into a methodological and cognitive model at local, national, and international levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucy Cristina Aguilar López

Doctorando en Educación
UPEL - IPRGR

References

Alvarado, H. (2017). Motivación y aprendizaje autónomo en estudiantes del nivel secundario de la institución educativa San Martin de Porres. Matacoto, Yungay [Tesis doctoral, Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/ 20.500.12692/18813

Arenas, E. (2019). Objetos Virtuales de Aprendizaje en la enseñanza de las Ciencias Ssociales. Educación y Ciencia (23), 153–171. https://doi.org/10.19053/0120-7105.eyc.2019.23.e10310

Argoty, O., Ordoñez, M., & Ortega, A. (2018). Experiencia de formación política y desarrollo del pensamiento crítico y liderazgo en los jóvenes de la Institución Educativa Gustín Santacruz del Rodeo, la Florida [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/44321

Arias, J. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y Ciudad, 33, 53 – 62. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/1647

Ayuso, D., & Gutiérrez, P. (2022). La inteligencia artificial como recurso educativo durante la formación inicial del profesorado. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2), 99-115.

Baena, P. (2017). Metodología de la investigación (3ª ed.). Grupo Editorial Patria.

Batista, Y., Anguita, R., & Fernández, E. (2022). La radio escolar como herramienta inclusiva: Una experiencia en un aula de educación secundaria [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. https://ceaex.uva.es/files/2023/07/PID_22_23_038_Anexo-7.pdf.pdf

Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Revista Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2). https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/view/112/140

Buckingham, D. (2007). Youth, Identity, and Digital Media. MIT Press.

Bustos, A. (2007). Enseñar en la escuela rural aprendiendo a hacerlo: Evolución de la identidad profesional en las aulas multigrados. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 11(3), 1-26. https://www.redalyc.org/articulo. oa?id=56711311

Cabero-Almenara, J., & Marín-Díaz, V. (2018). La alfabetización digital en la educación: Retos y oportunidades. Comunicar, 26(1), 25-34.

Campos, R. (2021). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: El TPACK y el SAMR. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 45-62. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032021000 100429

Cardona-Arias, J. A., Higuita-Gutiérrez, L. F., & Ríos Osorio, L. A. (2016). Aspectos teóricos de las revisiones sistemáticas. En Revisiones sistemáticas de la literatura científica: La investigación teórica como principio para el desarrollo de la ciencia básica y aplicada (pp. 17-24). Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia. https://ediciones.ucc.edu.co/index.php/ucc/catalog/download/24/38/192?inline=1#:~:text=aspectos%20te%C3%B3ricos%20de%20las%20revisiones%20sistem%C3%A1ticas%20RESUMEn%20El%20objetivo%20de

Cassany, D. (2022). El arte de dar clase (según un lingüista). Anagrama, Praxis Educativa, 26(1), 1-6. https://www.redalyc.org/journal/1531/153170575021/html/

Castells, M. (2006). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Alianza Editorial.

Celaya, I., Ramírez, M., Naval, C., & Arbúes, E. (2020). Usos del podcast para fines educativos. Mapeo sistemático de la literatura en WoS y Scopus (2014–2019). Revista La tina de Comunicación Social, 77, 179-201. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020_1454

Celaya, C., Pérez-Lara, L., & Trujillo, C. (2020). La radio escolar como herramienta pedagógica en la era digital. Revista Iberoamericana de Educación, 84(2), 79-96.

Chapa, C., & Cedillo, D. (2022). Las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las Ciencias Sociales. Enseñanza General Básica. Revista Científica Ciencia y Sociedad, 2(2), 139-151. https://www.cienciaysociedaduatf.com/index.php/ciesocieuatf/ article/view/34/31

Echeverri Perico, R., & Ribero, M. P. (2002). Nueva ruralidad: Visión del territorio en América Latina y el Caribe. Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura (IICA). http://repositorio.iica.int/handle/11324/7692

Estrella, H., & Martínez, D. (2018). Implementación de herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza de geografía, del área de ciencias sociales en la Universidad Abierta para Adultos (UAPA). https://rai.uapa.edu.do/bitstream/handle/ 123456789/463/Compendio%20GTE%20-2018-3.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, D. (2020). La podcastfera española como comunidad de aprendizaje no formal. Competencias y estrategias educomunicativas desarrolladas por los podcasters independientes. Fonseca. Journal of Communication, 20, 201-220. https://revistas.usal.es/cuatro/index.php/2172-9077/article/view/fjc202020201220

Guerra, J. (2020). El constructivismo en la educación y el aporte de la teoría sociocultural de Vygotsky para comprender la construcción del conocimiento en el ser humano. Revista Dilemas Contemporáneos, 2(77), 1–21. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/2033

Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones de la Torre.

Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. https://www.researchgate.net/publication/235701029_Experiential_Learning_Experience_As_The_Source_Of_Learning_And_Development

Leithwood, K., Day, C., Sammons, P., Harris, A., & Hopkins, D. (2006). Successful school leadership: What it is and how it influences pupil learning. Nottingham: DfES Publications. https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid= 1957015

Livingstone, S., & Helsper, E. (2007). Gradations in digital inclusion: Children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671–696. https://doi.org/10.1177/1461444807081230

Martín Barbero, J. (2003). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.

Martín, D., Parejo, M., &Vivas, C. (2018). Radio educativa para fomentar las vocaciones científicas: el proyecto ‘Ratones de Laboratorio’. Index Comunicación, 8(2), 229-254. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6459839

Mikkelsen, C. A. (2013). Debatiendo lo rural y la ruralidad: Un aporte desde el sudeste de la provincia de Buenos Aires; el caso del partido de Tres Arroyos. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía, 22(2), 235-256. Universidad Nacional de Colombia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=281826970011#:~:text= El%20objetivo%20del%20art%C3%ADculo%20consiste%20en%20discutir%20la%20presencia%20de

Mira, J., Pérez, V., Lorenzo, S., Arnaz, J., & Vitaller, J. (2004). Diseño de Investigación. Atención Primaria, 34(4), 161 – 169. https://core.ac.uk/download/pdf/82637889.pdf

Molinero, M. & Chávez, U. (2019). Herramientas tecnológicas en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10(19). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-74672019000200005&script=sci_arttext

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura - UNESCO (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. UNESCO . https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Ortega, R. (2021). Uso de herramientas tecnológicas en tiempos de COVID-19. Revista de Tecnología Educativa Digita, 12(1), 31 – 39. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/223/659

Payer, M. (2005). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky en comparación con la teoría de Jean Piaget. Universidad Nacional Autónoma de México UNAM. https://www.docenciadigital.unam.mx/material/15858/teoria-del-constructivismo-social-de-lev-vygotsky-en

Ponsoda, S., Moreno, J., & Ponce, A. (2023). Las TIC como recurso para trabajar el Patrimonio Cultural Internacional en el aula. Research in Education and Learning Innovation Archives (REALIA), (30), 99 - 115. https://www.researchgate.net/publication/367270710_Las_TIC_como_recurso_para_trabajar_el_Patrimonio_Cultural_Inmaterial_en_el_aula

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6.

Rebolledo, V & Torres, R. (Coords.). (2019). Estado del Arte de la educación rural en México (2004 – 2014). Revista Iberoamericana de Educación Rural. RIER, 91(1). https://inide.ibero.mx/wp-content/uploads/2023/03/riber-1-marzo-septiembre-2023.pdf

Rivera, Á & Zavala, M. (2019). Construcción de alternativas a problemáticas sentidas. Revisión del Modelo Educativo para el medio rural. Revista Latinoamericana de Educación y Estudios Interculturales – RLEEI, 3(4), 70 – 86. https://www.google.com/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/download/8598/10182&ved=2ahUKEwjB4aCtuKqIAxUBRDABHSVtBxEQFnoECAkQAg&usg=AOvVaw2gUYWh-MjwhQeR3gfDp8YL

Salinas, J. (2004). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1), 1-16.

Sánchez, C., Pérez, A., Arias, E., & Arcos, S. (2023). De la radio escolar al audio educativo en tiempos de audificación: el caso de Castilla y León. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (62), 104 – 121. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.06

Santos, L. (2019). Educaciones y Ruralidades Latinoamericanas. Conferencia magistral. Congreso Internacional Epistemologías del Sur y Ruralidades Latinoamericanas. Rionegro, Colombia. https://www.researchgate.net/publication/343346812_ Educacion_rural_en_America_Latina_Escenarios_tendencias_y_horizontes_de_investigacion

Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento Y Lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Ediciones Fausto. https://abacoenred.org/wpcontent/ uploads/2015/10/Pensamiento-y-Lenguaje-Vigotsky-Lev.pdf

Published

2025-04-24

How to Cite

Lucy Cristina Aguilar López. (2025). INTEGRATION OF ICT IN RADIO COMMUNICATION AS AN EDUCATIONAL AND MOTIVATIONAL TOOL FOR LEADERSHIP. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3755

Issue

Section

Articulos de Revisión Bibliográfica