SOCIALIZING FUNCTION OF THE SCHOOL IN CYCLE ONE OF PRIMARY: FROM COLLABORATIVE AND COOPERATIVE MODELS
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3767Keywords:
: socializing function, collaborative model, pedagogical mediationsAbstract
The educational system within the framework of comprehensive training must fulfill a socializing function based on intentional action by the teacher from the beginning of the educational process, thus its management during the first cycle of primary school is of great relevance, given that children enter a new environment where relevant aspects of their lives are forged in relation to others. In some cases, this mission is difficult because the children have gone through a previous stage of socialization in their family environment that has not allowed them to acquire skills or abilities for their adaptation, interaction, or integration with their cultural context, therefore, it is constituted It is a challenge for teachers to make up for these deficiencies or enhance social skills. Likewise, the purpose of the article is: This article exposes the socializing function of the school in cycle one, from the perspective of collaborative models to promote pedagogical mediations. In this sense, an exploration of conceptual foundations is carried out on the socializing function and the scenarios that favor it, emphasizing the school. Secondly, it is intended to characterize cycle one in the Colombian context, and its legislation in relation to the socializing function of the school. Thirdly, it is considered relevant to establish aspects of the collaborative model and the relevant pedagogical mediations to fulfill said function in cycle one. From this perspective, the problem to be solved is: How is the socializing function of the school in the first cycle characterized from the perspective of collaborative and cooperative, models to promote relevant pedagogical mediations? Finally, the purpose of the article is to generate interest in the exploration of alternatives for the promotion of socializing environments in the school context.
Downloads
References
Álvarez, P., Recio, P., & Vasco, J., (2017) Métodos Cooperativos o Colaborativos: Su
pertinencia pedagógica y didáctica. s.p. https://www.redalyc.org/journal/3606/
/html/
Balea, F. (2021). El cambio de la socialización primaria y secundaria a la socialización
virtual. INFAD, Revista de psicología 2(2), 81-92, tomado de:
http://hdl.handle.net/10553/113197
Campa, R., & Contreras, C. (2018). Aspectos psicosociales asociados en el proceso de
inclusión educativa durante la infancia intermedia. Infancias Imágenes, 17(1), 9-
https://doi.org/10.14483/16579089.12535
Catalán, M., Figueroa, M., Espinoza, R. (2023). Aprendizaje cooperativo, transcendiendo
del aula convencional., Revista de investigación en ciencias de la educación,
Horizontes, 7(27), tomado de: http://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/12
/2519
Forero. G., Jaramillo, C. Páez. A. (2017). La Mediación Pedagógica una Propuesta para
Generar el Cambio hacia una Cultura Aprendiente. Tomado de Revista Red
Pensar. Tomado de https://editorialparmenia.com.mx/pub/media/
wysiwyg/pdf/REDpensar5-1.pdf#page=30
Flores, M. P. G., Fuica, C. S. I., Macchiavelli, C., & Sánchez, E. S. (2021). Pedagogía
Social y acompañamiento juvenil en el contexto escolar: desafíos y aportes desde
la virtualidad. Enlace al Micrositio de la Jornada de Prácticas, 54. Tomado de:
https://repositorio.upc.edu.ar/bitstream/handle/123456789/540/Lopez%2C%20M.
%20E.%20y%20Aldao%2C%20C.%20M.%20%28Comps.%29.%20%282023%2
%20S%C3%A9ptima%20Jornada%20de%20Intercambios%20de%20Pr%C3%
A1cticas.%20Pr%C3%A1cticas%20profesionalizantes%20y%20de%20investigac
i%C3%B3n.%20La%20formaci%C3%B3n%20en%20pandemia.pdf?sequence=1
&isAllowed=y#page=54
Johnson, D., Johnson, R., & Holubec, E., (1999) Aprendizaje Cooperativo en el Aula,
Universidad Complutense de Madrid. Ed. Paidos. p. (1-66)
https://www.ucm.es/data/cont/docs/1626-2019-03-15-JOHNSON%20El%20
aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf
Ley 2383 (2024). Alcaldía Mayor de Bogotá, Secretaria Jurídica Distrital. Decreta el
Congreso de la República de Colombia. “Educación Socioemocional del niños,
niñas y adolescentes en las instituciones educativas de preescolar, básica y media
en Colombia. 19 de Julio de 2024. Tomado de:
https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=160018
Martí, Y., Montero, B., & Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: referentes
teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267. Epub O5 de junio. Tomado de
Revista Scielo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-
&lng=es&tlng=es.
Molina, C., Cuba, I., (2021). La influencia histórico cultural en la educación. Qué define e
influye en las modalidades educativas según el momento y entorno. Perspectivas:
Revista Científica de la Universidad de Belgrano. 4(2), 27-34, tomado de:
https://revistas.ub.edu.ar/index.php/Perspectivas/article/download/128/129
Richaud de Minzi; Lemus, V., Mesurado, B., (2023). Relaciones entre la percepción que
tienen los niños de los estilos de relación y la empatía de los padres y la conducta
prosocial en la niñez media y tardía. Avances en psicología latinoamericana.
Bogotá Colombia, 29(2), 330-343, tomado de:
https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1363/1732
Rincón, C. (2010). La organización escolar por ciclos. Una experiencia de transformación
pedagógica en Bogotá. Revista educación y humanismo. Universidad Simón
Bolívar, Barranquilla – Colombia, 12(19), 93-104, tomado de:
https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2083/1975
Rodríguez, R., Cantero, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la teoría de la educación
de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Universidad Comillas, padres y
maestros (384) Tomado de: https://revistas.comillas.edu/index.php/
padresymaestros/article/view/15086/13481 DOI: 10.14422/pym. i384.y2020.011
Portillo-Guerra, Carlos (2021). Acercamiento al pensamiento moral de docentes en
formación a partir de narrativas de experiencias en el cumplimiento de las normas.
Universidad Libre de Colombia. Revista Arista Crítica, 1(1), Tomado de:
http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/531/5312321002/index.html
Ynoub, R., Samaja, J., Vitalich, P. y Farías, V. (2007). Entornos de desarrollo y función
socializadora en el contexto escolar de nivel inicial. Revista Científica de UCES,
XI(1) tomado de: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/202
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.