SOCIALIZING FUNCTION OF THE SCHOOL IN CYCLE ONE OF PRIMARY: FROM COLLABORATIVE AND COOPERATIVE MODELS

Authors

  • Angela Saturia Rojas Riveros
  • Martha Cecilia Ramos Beltrán

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3767

Keywords:

: socializing function, collaborative model, pedagogical mediations

Abstract

The educational system within the framework of comprehensive training must fulfill a socializing function based on intentional action by the teacher from the beginning of the educational process, thus its management during the first cycle of primary school is of great relevance, given that children enter a new environment where relevant aspects of their lives are forged in relation to others. In some cases, this mission is difficult because the children have gone through a previous stage of socialization in their family environment that has not allowed them to acquire skills or abilities for their adaptation, interaction, or integration with their cultural context, therefore, it is constituted It is a challenge for teachers to make up for these deficiencies or enhance social skills. Likewise, the purpose of the article is: This article exposes the socializing function of the school in cycle one, from the perspective of collaborative models to promote pedagogical mediations. In this sense, an exploration of conceptual foundations is carried out on the socializing function and the scenarios that favor it, emphasizing the school. Secondly, it is intended to characterize cycle one in the Colombian context, and its legislation in relation to the socializing function of the school. Thirdly, it is considered relevant to establish aspects of the collaborative model and the relevant pedagogical mediations to fulfill said function in cycle one. From this perspective, the problem to be solved is: How is the socializing function of the school in the first cycle characterized from the perspective of collaborative and cooperative, models to promote relevant pedagogical mediations? Finally, the purpose of the article is to generate interest in the exploration of alternatives for the promotion of socializing environments in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angela Saturia Rojas Riveros

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

Martha Cecilia Ramos Beltrán

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

References

Álvarez, P., Recio, P., & Vasco, J., (2017) Métodos Cooperativos o Colaborativos: Su

pertinencia pedagógica y didáctica. s.p. https://www.redalyc.org/journal/3606/

/html/

Balea, F. (2021). El cambio de la socialización primaria y secundaria a la socialización

virtual. INFAD, Revista de psicología 2(2), 81-92, tomado de:

http://hdl.handle.net/10553/113197

Campa, R., & Contreras, C. (2018). Aspectos psicosociales asociados en el proceso de

inclusión educativa durante la infancia intermedia. Infancias Imágenes, 17(1), 9-

https://doi.org/10.14483/16579089.12535

Catalán, M., Figueroa, M., Espinoza, R. (2023). Aprendizaje cooperativo, transcendiendo

del aula convencional., Revista de investigación en ciencias de la educación,

Horizontes, 7(27), tomado de: http://repositorio.cidecuador.org/jspui/handle/12

/2519

Forero. G., Jaramillo, C. Páez. A. (2017). La Mediación Pedagógica una Propuesta para

Generar el Cambio hacia una Cultura Aprendiente. Tomado de Revista Red

Pensar. Tomado de https://editorialparmenia.com.mx/pub/media/

wysiwyg/pdf/REDpensar5-1.pdf#page=30

Flores, M. P. G., Fuica, C. S. I., Macchiavelli, C., & Sánchez, E. S. (2021). Pedagogía

Social y acompañamiento juvenil en el contexto escolar: desafíos y aportes desde

la virtualidad. Enlace al Micrositio de la Jornada de Prácticas, 54. Tomado de:

https://repositorio.upc.edu.ar/bitstream/handle/123456789/540/Lopez%2C%20M.

%20E.%20y%20Aldao%2C%20C.%20M.%20%28Comps.%29.%20%282023%2

%20S%C3%A9ptima%20Jornada%20de%20Intercambios%20de%20Pr%C3%

A1cticas.%20Pr%C3%A1cticas%20profesionalizantes%20y%20de%20investigac

i%C3%B3n.%20La%20formaci%C3%B3n%20en%20pandemia.pdf?sequence=1

&isAllowed=y#page=54

Johnson, D., Johnson, R., & Holubec, E., (1999) Aprendizaje Cooperativo en el Aula,

Universidad Complutense de Madrid. Ed. Paidos. p. (1-66)

https://www.ucm.es/data/cont/docs/1626-2019-03-15-JOHNSON%20El%20

aprendizaje%20cooperativo%20en%20el%20aula.pdf

Ley 2383 (2024). Alcaldía Mayor de Bogotá, Secretaria Jurídica Distrital. Decreta el

Congreso de la República de Colombia. “Educación Socioemocional del niños,

niñas y adolescentes en las instituciones educativas de preescolar, básica y media

en Colombia. 19 de Julio de 2024. Tomado de:

https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=160018

Martí, Y., Montero, B., & Sánchez, K. (2018). La función social de la educación: referentes

teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267. Epub O5 de junio. Tomado de

Revista Scielo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-

&lng=es&tlng=es.

Molina, C., Cuba, I., (2021). La influencia histórico cultural en la educación. Qué define e

influye en las modalidades educativas según el momento y entorno. Perspectivas:

Revista Científica de la Universidad de Belgrano. 4(2), 27-34, tomado de:

https://revistas.ub.edu.ar/index.php/Perspectivas/article/download/128/129

Richaud de Minzi; Lemus, V., Mesurado, B., (2023). Relaciones entre la percepción que

tienen los niños de los estilos de relación y la empatía de los padres y la conducta

prosocial en la niñez media y tardía. Avances en psicología latinoamericana.

Bogotá Colombia, 29(2), 330-343, tomado de:

https://revistas.urosario.edu.co/index.php/apl/article/view/1363/1732

Rincón, C. (2010). La organización escolar por ciclos. Una experiencia de transformación

pedagógica en Bogotá. Revista educación y humanismo. Universidad Simón

Bolívar, Barranquilla – Colombia, 12(19), 93-104, tomado de:

https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2083/1975

Rodríguez, R., Cantero, M. (2020). Albert Bandura: Impacto en la teoría de la educación

de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Universidad Comillas, padres y

maestros (384) Tomado de: https://revistas.comillas.edu/index.php/

padresymaestros/article/view/15086/13481 DOI: 10.14422/pym. i384.y2020.011

Portillo-Guerra, Carlos (2021). Acercamiento al pensamiento moral de docentes en

formación a partir de narrativas de experiencias en el cumplimiento de las normas.

Universidad Libre de Colombia. Revista Arista Crítica, 1(1), Tomado de:

http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/531/5312321002/index.html

Ynoub, R., Samaja, J., Vitalich, P. y Farías, V. (2007). Entornos de desarrollo y función

socializadora en el contexto escolar de nivel inicial. Revista Científica de UCES,

XI(1) tomado de: https://dspace.uces.edu.ar/jspui/handle/123456789/202

Published

2025-04-24

How to Cite

Angela Saturia Rojas Riveros, & Martha Cecilia Ramos Beltrán. (2025). SOCIALIZING FUNCTION OF THE SCHOOL IN CYCLE ONE OF PRIMARY: FROM COLLABORATIVE AND COOPERATIVE MODELS. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3767

Issue

Section

Textos para la Difusión