RURAL EDUCATION A CHALLENGE FROM THE TECHNICAL AND TACTICAL
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3768Keywords:
Rural education, technical, tactical, professional roleAbstract
Education as a system is developed through educational models, which in practice must be focused according to the context to which they will be applied, that is, rural areas and urban areas. Therefore, we can find that educational institutions (EI) located in urban centers address integrated models such as “graduate school” or “traditional school” focused in turn on theories such as constructivism, meaningful learning, among others; Meanwhile, in rural areas, flexible models are faced such as the “new school” up to primary and post-primary secondary. Now, in Colombia, I.E., are observed that link two educational models, that is, they alternate the traditional school with the new school; which means that the teacher in his role as facilitator must strengthen his skills and attitudes necessary to perform his work effectively and efficiently, in turn adapting his learning to the new reality. Rural education in Colombia has historically demonstrated technical and tactical shortcomings, this being evidenced in the low results of students in census tests that measure the quality of education, which is why improvement efforts must arise in a tripartite manner, that is, between education professionals, the I.E and the teacher training faculties where teaching practice is also combined with rural and urban life.
Downloads
References
Bisquerra y Alzina, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. (p.6).
Buitrago Ossa, I. & Méndez Sierra, W. (2019). ¡Emociones la ruralidad!
http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5092
De la Vega Rodríguez, L. F. (2021). Investigación sobre enseñanza y desarrollo
profesional docente en escuelas rurales: una revisión. Revista de estudios y
experiencias en educación, 20(43), (307-325).
Duarte, J., Gargiulo, C., y Moreno, M. (2011). Infraestructura escolar y aprendizajes en
la educación básica latinoamericana: Un análisis a partir del SERCE.
González, P. A., y Torres, A. N. (2019). Los saberes campesinos en los diseños
curriculares de las escuelas rurales Altania y Galdámez del municipio de
Subachoque. Un estudio de posibilidades para la creación curricular desde la
perspectiva del saber ambiental.
Hernández, R. (2014). Algunas consideraciones sobre la formación docente para el
sector rural. Actualidades Pedagógicas, 1(63), 15-38.
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la formulación y ejecución de
planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural.
(p.110)
Miranda, L. (2020). La educación multigrado: debates, problemas y perspectivas. (4).
Mora, L. G. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y
horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de
Málaga, 1(2), (56-60).
Parra, A., Arbeláez, J. y Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país olvidado,
antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto. Nodos y nudos. 6(54).
Pérez y Ruiz A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el
contexto latinoamericano. Educación y educadores, 17(2), 357-369.
Rocha, J. E. (2016). Educación rural en Colombia: Formación de maestros en entornos
rurales, su trayectoria y retos. International Journal of humanities and social
science, 5.
Vásquez, S. J. A., y Tarrillo, S. J. S. (2020). Énfasis en la formación de habilidades
blandas en mejora de los aprendizajes. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de
investigación de la Facultad de Humanidades, 8 (2)(3)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.