RURAL EDUCATION A CHALLENGE FROM THE TECHNICAL AND TACTICAL

Authors

  • Aura Ruth Santa Jaimes
  • Diana Carolina González Parra

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3768

Keywords:

Rural education, technical, tactical, professional role

Abstract

Education as a system is developed through educational models, which in practice must be focused according to the context to which they will be applied, that is, rural areas and urban areas. Therefore, we can find that educational institutions (EI) located in urban centers address integrated models such as “graduate school” or “traditional school” focused in turn on theories such as constructivism, meaningful learning, among others; Meanwhile, in rural areas, flexible models are faced such as the “new school” up to primary and post-primary secondary. Now, in Colombia, I.E., are observed that link two educational models, that is, they alternate the traditional school with the new school; which means that the teacher in his role as facilitator must strengthen his skills and attitudes necessary to perform his work effectively and efficiently, in turn adapting his learning to the new reality. Rural education in Colombia has historically demonstrated technical and tactical shortcomings, this being evidenced in the low results of students in census tests that measure the quality of education, which is why improvement efforts must arise in a tripartite manner, that is, between education professionals, the I.E and the teacher training faculties where teaching practice is also combined with rural and urban life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aura Ruth Santa Jaimes

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

Diana Carolina González Parra

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

References

Bisquerra y Alzina, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. (p.6).

Buitrago Ossa, I. & Méndez Sierra, W. (2019). ¡Emociones la ruralidad!

http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/5092

De la Vega Rodríguez, L. F. (2021). Investigación sobre enseñanza y desarrollo

profesional docente en escuelas rurales: una revisión. Revista de estudios y

experiencias en educación, 20(43), (307-325).

Duarte, J., Gargiulo, C., y Moreno, M. (2011). Infraestructura escolar y aprendizajes en

la educación básica latinoamericana: Un análisis a partir del SERCE.

González, P. A., y Torres, A. N. (2019). Los saberes campesinos en los diseños

curriculares de las escuelas rurales Altania y Galdámez del municipio de

Subachoque. Un estudio de posibilidades para la creación curricular desde la

perspectiva del saber ambiental.

Hernández, R. (2014). Algunas consideraciones sobre la formación docente para el

sector rural. Actualidades Pedagógicas, 1(63), 15-38.

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Manual para la formulación y ejecución de

planes de educación rural. Calidad y equidad para la población de la zona rural.

(p.110)

Miranda, L. (2020). La educación multigrado: debates, problemas y perspectivas. (4).

https://repositorio.grade.org.pe/bitstream/handle/20.500.12820/568/Laeducaci%c3%b3n-multigrado-Liliana-Miranda-VF.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Mora, L. G. (2020). Educación rural en América Latina Escenarios, tendencias y

horizontes de investigación. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de

Málaga, 1(2), (56-60).

Parra, A., Arbeláez, J. y Mora, Z. (2018). Educación rural en Colombia: el país olvidado,

antecedentes y perspectivas en el marco del posconflicto. Nodos y nudos. 6(54).

Pérez y Ruiz A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el

contexto latinoamericano. Educación y educadores, 17(2), 357-369.

Rocha, J. E. (2016). Educación rural en Colombia: Formación de maestros en entornos

rurales, su trayectoria y retos. International Journal of humanities and social

science, 5.

Vásquez, S. J. A., y Tarrillo, S. J. S. (2020). Énfasis en la formación de habilidades

blandas en mejora de los aprendizajes. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de

investigación de la Facultad de Humanidades, 8 (2)(3)

Published

2025-04-24

How to Cite

Aura Ruth Santa Jaimes, & Diana Carolina González Parra. (2025). RURAL EDUCATION A CHALLENGE FROM THE TECHNICAL AND TACTICAL. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3768

Issue

Section

Textos para la Difusión