THE CHALLENGES OF RURAL EDUCATION TO ACHIEVE EDUCATIONAL QUALITY
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3769Keywords:
: multigrade classroom, , educational gaps, : school, educational quality, rural education, flexible modelsAbstract
This analysis examines educational conditions in rural areas of Colombia, with a particular focus on multigrade classrooms and the implementation of the Escuela Nueva model. Despite its international recognition as an innovative approach to education in rural contexts, the application of this model in Colombia has faced significant challenges. Teachers in rural areas, who are responsible for providing education in multigrade classrooms, encounter multiple limitations, including a lack of resources, inadequate infrastructure, and limited institutional support. Consequently, the objective has been set to analyze the challenges of rural education in Colombia, with a specific focus on multigrade classrooms and their impact on educational quality, as these factors not only affect educational quality but also reflect in the low results of rural students in ICFES standardized tests (CER-Centro de Estudios Regionales, 2024). On the other hand, findings indicate that socioeconomic inequity and the digital divide exacerbate difficulties in accessing quality education, perpetuating inequalities between rural and urban areas. Although proposed flexible educational models, such as Escuela Nueva, offer a viable alternative, their success depends on careful adaptation to rural realities, along with investment in teacher training, resources, and technology. The study concludes that it is essential for educational policies in Colombia to adopt a comprehensive approach that not only incorporates innovative educational models but also addresses the structural and contextual deficiencies that limit their effectiveness. Only with a firm and sustained commitment to improving educational conditions in rural areas can progress be made toward equitable and high-quality education for all students
Downloads
References
Carrero, M., & González, M. F. (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y
perspectivas. Praxis Pedagógica, 16(9), 79–89.
doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89
CER-Centro de Estudios Regionales. (2024). Boletín de educación análisis de las
Pruebas Saber 11 - 2023. Centro de Estudios Regionales.
https://www.cer.org.co/wp-content/uploads/2024/02/BOLETINEDUCACION
ANALISISDELASPRUEBASSABER11.pdf
Cruz, J. L. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad, retos y
perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista
Científica Multidisciplinar, 6(4), 175-190.
doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539
Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente. (2017). Historia de Escuela Nueva en
Colombia Una renovación pedagógica para el siglo XXI. Fundación Escuela
Nueva Volvamos a la Gente. https://escuelanueva.org/wpcontent/uploads/2020/04/HistoriaEscuelaNuevaEnColombia.compressed.pdf
Gómez, N., Soto, D., Ballesteros, A., & Bernal, S. (2022). La investigación en la
educación rural colombiana. Elementos de contexto. En N. Gómez, D. Soto, & S.
Bernal, Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la Independencia
Americana en Escuelas Normales cundiboyacenses (2009-2019) (págs. 75-98).
Editorial Universidad Pedagçogica y Tecnológica de Colombia.
https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorialuptc/catalog/view/197/235/4719
Laboratorio de Economía de la Educación. (2024). Calidad Educativa en Zonas Rurales
de Colombia: Un Camino por Recorrer. Bogotá: Universidad Javeriana.
https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/11594517/INFORME98-
Educacio%CC%81n-rural+LEE2024.pdf
López, L. (2019). Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje
desde la formación inicial de docentes. Revista de la Universidad de La Salle(79),
-109. doi:https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Elaboración de los criterios para la evaluación,
selección e implementación de Modelos Educativos Flexibles como estrategia de
atención a poblaciones en condiciones de vulnerabilidad. Bogotá.
https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-
_archivo_pdf_modelos_educativos.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (25 de Septiembre de 2017). ‘Aulas multigrado’
permite que avancemos en el cierre de brechas en la educación rural: ministra
Yaneth Giha. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/
Comunicados/363091:Aulas-multigrado-permite-que-avancemos-en-el-cierre-debrechas-en-la-educacion-rural-ministra-Yaneth-Giha#:~:text=Bogot%C3%A1.&
text=Las%20aulas%20multigrado%20congregan%20en,guiados%20po
Ministerio de Educación Nacional. (2018). Plan especial de educación rural hacia el
desarrollo rural y la construcción de paz. Contextualización para la aplicación de
Políticas Nacionales, Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-
_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Educación en Colombia: Un sistema con más
oportunidades y mayor equidad. Avances, legados y futuros de la educación
(Primera edición ed.). Bogotá: Editorial EAFIT .
Moreno, C. (2023). La brecha digital en la educación rural colombiana desde una revisión
sistemática. Dialéctica, 1(21), 141-154. doi:https://doi.org/10.56219/
dialctica.v1i21.2306
Navarrete, Z., & López, P. A. (2022). La telesecundaria en México. Perfiles educativos,
(178), 63-78. doi:https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60673
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). Revisión
de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Organización
para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE).
doi:http://dx.doi.org/10.1787/9789264250604-en
Rodríguez, D., & Guzmán, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares
de riesgo. Variables personales que moderan su influencia. Perfiles educativos,
XLI(164), 118-134. doi:https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661
Ruíz, J., Nieves, M., Blanco, I., Guillén, J., & Opertti, R. (2021). Cerrando brechas:
construyendo un futuro mejor para todos. Los desafíos de la educación rural en
Colombia. Santillana. https://rutamaestra.santillana.com.co/wpcontent/uploads/2022/10/Ruta-Maestra-34-Cerrando-brechas-construyendo-unfuturo-mejor-para-todos.pdf
Suárez, L. K., & Camacho, A. (2023). Políticas públicas de educación rural y desarrollo
territorial: Una revisión sistemática de la literatura (2012-2023). Boletín de
Antropología, 38(65), 11-33. doi:http://dx.doi.org/10.17533/udea.boan.v38n65a2
UNESCO; UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America
and the Caribbean;, Comisión Económica para América Latina y el Caribe;
UNICEF. Regional Office for Latin America and the Caribbean (Panama). (2022).
La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: informe regional de
monitoreo ODS4-Educación 2030. Organización de las Naciones Unidas para la
Educación, la Ciencia y la Cultura.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382919_spa
Urrea, S. E., & Figueiredo, E. (2018). Escuela Nueva colombiana: análisis de sus guías
de aprendizaje. Acta Scientiarum. Education, 40(3), e39727.
doi:https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727
Villar, R. (1995). El programa Escuela nueva en Colombia. Revista Educación y
Pedagogía(14-15), 357-382. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/
issue/view/597
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.