THE CHALLENGES OF RURAL EDUCATION TO ACHIEVE EDUCATIONAL QUALITY

Authors

  • Mery Yessenia Mosquera
  • Herberth Cantillo Gaviria2

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3769

Keywords:

: multigrade classroom, , educational gaps, : school, educational quality, rural education, flexible models

Abstract

This analysis examines educational conditions in rural areas of Colombia, with a particular focus on multigrade classrooms and the implementation of the Escuela Nueva model. Despite its international recognition as an innovative approach to education in rural contexts, the application of this model in Colombia has faced significant challenges. Teachers in rural areas, who are responsible for providing education in multigrade classrooms, encounter multiple limitations, including a lack of resources, inadequate infrastructure, and limited institutional support. Consequently, the objective has been set to analyze the challenges of rural education in Colombia, with a specific focus on multigrade classrooms and their impact on educational quality, as these factors not only affect educational quality but also reflect in the low results of rural students in ICFES standardized tests (CER-Centro de Estudios Regionales, 2024). On the other hand, findings indicate that socioeconomic inequity and the digital divide exacerbate difficulties in accessing quality education, perpetuating inequalities between rural and urban areas. Although proposed flexible educational models, such as Escuela Nueva, offer a viable alternative, their success depends on careful adaptation to rural realities, along with investment in teacher training, resources, and technology. The study concludes that it is essential for educational policies in Colombia to adopt a comprehensive approach that not only incorporates innovative educational models but also addresses the structural and contextual deficiencies that limit their effectiveness. Only with a firm and sustained commitment to improving educational conditions in rural areas can progress be made toward equitable and high-quality education for all students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mery Yessenia Mosquera

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

Herberth Cantillo Gaviria2

Doctorando en Educación

UPEL - IPRGR

References

Carrero, M., & González, M. F. (2017). La educación rural en Colombia: experiencias y

perspectivas. Praxis Pedagógica, 16(9), 79–89.

doi:https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.16.19.2016.79-89

CER-Centro de Estudios Regionales. (2024). Boletín de educación análisis de las

Pruebas Saber 11 - 2023. Centro de Estudios Regionales.

https://www.cer.org.co/wp-content/uploads/2024/02/BOLETINEDUCACION

ANALISISDELASPRUEBASSABER11.pdf

Cruz, J. L. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: realidad, retos y

perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista

Científica Multidisciplinar, 6(4), 175-190.

doi:https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539

Fundación Escuela Nueva Volvamos a la Gente. (2017). Historia de Escuela Nueva en

Colombia Una renovación pedagógica para el siglo XXI. Fundación Escuela

Nueva Volvamos a la Gente. https://escuelanueva.org/wpcontent/uploads/2020/04/HistoriaEscuelaNuevaEnColombia.compressed.pdf

Gómez, N., Soto, D., Ballesteros, A., & Bernal, S. (2022). La investigación en la

educación rural colombiana. Elementos de contexto. En N. Gómez, D. Soto, & S.

Bernal, Imaginarios escolares sobre el Bicentenario de la Independencia

Americana en Escuelas Normales cundiboyacenses (2009-2019) (págs. 75-98).

Editorial Universidad Pedagçogica y Tecnológica de Colombia.

https://librosaccesoabierto.uptc.edu.co/index.php/editorialuptc/catalog/view/197/235/4719

Laboratorio de Economía de la Educación. (2024). Calidad Educativa en Zonas Rurales

de Colombia: Un Camino por Recorrer. Bogotá: Universidad Javeriana.

https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/11594517/INFORME98-

Educacio%CC%81n-rural+LEE2024.pdf

López, L. (2019). Los retos del aula multigrado y la escuela rural en Colombia. Abordaje

desde la formación inicial de docentes. Revista de la Universidad de La Salle(79),

-109. doi:https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss79.5

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Elaboración de los criterios para la evaluación,

selección e implementación de Modelos Educativos Flexibles como estrategia de

atención a poblaciones en condiciones de vulnerabilidad. Bogotá.

https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-

_archivo_pdf_modelos_educativos.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (25 de Septiembre de 2017). ‘Aulas multigrado’

permite que avancemos en el cierre de brechas en la educación rural: ministra

Yaneth Giha. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/

Comunicados/363091:Aulas-multigrado-permite-que-avancemos-en-el-cierre-debrechas-en-la-educacion-rural-ministra-Yaneth-Giha#:~:text=Bogot%C3%A1.&

text=Las%20aulas%20multigrado%20congregan%20en,guiados%20po

Ministerio de Educación Nacional. (2018). Plan especial de educación rural hacia el

desarrollo rural y la construcción de paz. Contextualización para la aplicación de

Políticas Nacionales, Bogotá. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-

_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2022). Educación en Colombia: Un sistema con más

oportunidades y mayor equidad. Avances, legados y futuros de la educación

(Primera edición ed.). Bogotá: Editorial EAFIT .

Moreno, C. (2023). La brecha digital en la educación rural colombiana desde una revisión

sistemática. Dialéctica, 1(21), 141-154. doi:https://doi.org/10.56219/

dialctica.v1i21.2306

Navarrete, Z., & López, P. A. (2022). La telesecundaria en México. Perfiles educativos,

(178), 63-78. doi:https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2022.178.60673

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). Revisión

de políticas nacionales de educación. La educación en Colombia. Organización

para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE).

doi:http://dx.doi.org/10.1787/9789264250604-en

Rodríguez, D., & Guzmán, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares

de riesgo. Variables personales que moderan su influencia. Perfiles educativos,

XLI(164), 118-134. doi:https://doi.org/10.14482/INDES.30.1.303.661

Ruíz, J., Nieves, M., Blanco, I., Guillén, J., & Opertti, R. (2021). Cerrando brechas:

construyendo un futuro mejor para todos. Los desafíos de la educación rural en

Colombia. Santillana. https://rutamaestra.santillana.com.co/wpcontent/uploads/2022/10/Ruta-Maestra-34-Cerrando-brechas-construyendo-unfuturo-mejor-para-todos.pdf

Suárez, L. K., & Camacho, A. (2023). Políticas públicas de educación rural y desarrollo

territorial: Una revisión sistemática de la literatura (2012-2023). Boletín de

Antropología, 38(65), 11-33. doi:http://dx.doi.org/10.17533/udea.boan.v38n65a2

UNESCO; UNESCO Office Santiago and Regional Bureau for Education in Latin America

and the Caribbean;, Comisión Económica para América Latina y el Caribe;

UNICEF. Regional Office for Latin America and the Caribbean (Panama). (2022).

La encrucijada de la educación en América Latina y el Caribe: informe regional de

monitoreo ODS4-Educación 2030. Organización de las Naciones Unidas para la

Educación, la Ciencia y la Cultura.

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000382919_spa

Urrea, S. E., & Figueiredo, E. (2018). Escuela Nueva colombiana: análisis de sus guías

de aprendizaje. Acta Scientiarum. Education, 40(3), e39727.

doi:https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727

Villar, R. (1995). El programa Escuela nueva en Colombia. Revista Educación y

Pedagogía(14-15), 357-382. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/

issue/view/597

Published

2025-04-24

How to Cite

Mery Yessenia Mosquera, & Herberth Cantillo Gaviria2. (2025). THE CHALLENGES OF RURAL EDUCATION TO ACHIEVE EDUCATIONAL QUALITY. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3769

Issue

Section

Textos para la Difusión